کد خبر: ۵۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۴

نوجوان قاتل از قصاص رهید


پسری که در نوجوانی دوست خود را به قتل رسانده و حکم قصاص او بر اساس قانون جدید مجازات نقض شده‌ بود بعد از محاکمه مجدد به پرداخت دیه محکوم شد. به گزارش خبرنگار ما، متهم -که در حال حاضر 20ساله‌ است -زمانی که 17ساله بود نوجوان دیگری را در درگیری خیابانی با ضربه چاقو به قتل رسانده بود.

 مرتضی در اولین دور محاکمه‌اش به قتل اعتراف کرد و خواستار بخشش از سوی اولیای‌دم شد اما قضات او را با درخواست اولیای‌دم به قصاص محکوم کردند. وکیل مرتضی پس از تصویب قانون جدید با استناد به ماده91 این قانون که متذکر شده درصورتی که متهم زیر18سال باشد و حرمت قتل را نداند از مجازات قصاص مبراست، درخواست اعاده دادرسی کرد و رای صادره توسط شعبه‌چهار دیوانعالی کشور نقض شد. قضات عنوان کردند از آنجایی که متهم زیر18سال بوده و در مورد اینکه مجازات قتل را می‌دانسته یا نه و حرمت قتل را می‌دانسته یا نه از وی سوال نشده بنابراین حکم نقض شده و پرونده باید یک‌بار دیگر مورد رسیدگی قرار گیرد. مرتضی روز گذشته یک‌بار دیگر پای میز محاکمه رفت.

نماینده دادستان در ابتدای جلسه رسیدگی که در شعبه74 دادگاه کیفری ‌استان تهران برگزار شد در توضیح کیفرخواست گفت: مرتضی 16خرداد سال90 در درگیری خیابانی مرتکب قتل شده و اکنون با توجه به مدارک موجود در پرونده درخواست صدور حکم قانونی را دارم. در ادامه پدر و مادر مقتول در جایگاه حاضر شدند و درخواست صدور حکم قصاص کردند. سپس متهم در جایگاه قرار گرفت. او به قتل اقرار کرد و گفت: «روز حادثه من و دوستم مقابل مغازه‌‌ای ایستاده بودیم، از دور دیدم چند جوان می‌آیند. ما چشم در چشم شدیم و من به یکی از بچه‌هایی که می‌آمد، نگاه کردم و فکر کردم او دوستم است. وقتی نزدیک شد و فهمیدم اشتباه کرده‌ام عذرخواهی کردم و حتی با هم روبوسی هم کردیم اما مقتول این صحنه را ندید و فکر کرد من قصد بی‌احترامی دارم به همین دلیل به سمت من حمله کرد و درگیری شدید شد. دوستان او هم به سمت دوست من حمله کردند. در یک‌لحظه دیدم من و مقتول روبه‌روی هم ایستاده‌ایم. او درشت‌اندام و خیلی قوی بود اما من لاغر و در برابر او ناتوان. 10روز قبل چاقوی ضامن‌دار خریده‌ بودم، آن را از جیبم بیرون آوردم. با خودم فکر می‌کردم او می‌ترسید و عقب می‌رود من خودم ترسیدم اما او نترسید. چاقو را به سمتش پرت کردم و یک ضربه به پهلوی چپش زدم.»

 در این هنگام قضات از متهم خواستند تا به سوالاتی که می‌پرسند جواب بدهد. آنها به او گفتند توضیح بده آیا می‌دانستی اگر چاقو را به کسی بزنی چه اتفاقی می‌افتد و او می‌میرد؟ آیا می‌دانستی انسان چطور کشته می‌شود و قاتل کیست و اگر کسی را بکشی چه مجازاتی در انتظار توست؟ ضمن اینکه توضیح بده چاقو را به چه دلیلی خریده‌ بودی؟ متهم گفت: من تصور دیگری از قاتلان داشتم و فکر می‌کردم آدم‌های خیلی خطرناک و مخوفی هستند؛ البته باید بگویم در تلویزیون دیده‌ بودم اگر کسی را بکشند فرد ضارب قصاص می‌شود اما نمی‌دانستم اگر با چاقو ضربه‌ای به کسی بزنم باعث مرگ او می‌شوم. قصدم هم کشتن مرد جوان نبود. با خودم گفتم اگر یک ضربه بزنم خراشی روی بدنش ایجاد و بعد هم خوب می‌شود. من اصلا نمی‌دانستم کاری که می‌کنم چقدر خطرناک است.

وی ادامه داد: چاقو را 10روز قبل از این حادثه خریده ‌بودم. فکر می‌کردم اگر چاقویی در جیبم باشد بزرگ و قدرتمند شده‌ام. چاقو هم خیلی زیبا بود. از قشنگی‌اش خوشم آمد و خریدم. چاقوی ضامن‌داری بود که حفره‌ای در نوکش داشت. قصد قتل نداشتم حتی وقتی چشم در چشم شدم عذرخواهی کردم. مقتول به من فحش داد اما چیزی نگفتم. باز هم کوتاه نیامد و حمله کرد.

سپس وکیل متهم در جایگاه حاضر شد و خواستار برائت موکلش از اتهام قتل عمدی شد و گفت: موکل من زمان قتل نوجوان بود و حرمت قتل را درک نمی‌کرد.

وقتی مرتضی یک‌بار دیگر برای بیان آخرین دفاع در جایگاه حاضر شد، گفت: «قتل را قبول دارم، همانطور که در جلسه قبل هم گفتم من نماز‌های قضای مقتول را می‌خوانم و این قول را به خانواده‌اش داده‌ام. در این مدت هم به قولم عمل کردم. واقعا قصد کشتن او را نداشتم.»

 سپس متهم و پدرش به پای والدین مقتول افتادند و خواستار بخشش شدند. پدر متهم درحالی‌که گریه می‌کرد گفت: پسری را از دست دادی، این پسرمال شما، خودتان تصمیم بگیرید با جان او چه می‌کنید؛ با جان جوانی که آن زمان 17ساله و حالا 20ساله ‌است هرچه تصمیم بگیرید قبول می‌کنم. متهم نیز با بوسیدن دست اولیای‌دم از آنها درخواست بخشش کرد. در پایان قضات با صحبت‌هایشان سعی کردند اولیای‌دم را نسبت به ویژگی‌های نوجوانان آگاه کنند و به آنها توضیح دادند تغییرات فیزیکی و گذر از یک دوره حساس زندگی به دوره دیگر و هیجانات دوران نوجوانی ممکن است موجب بروز اتفاقاتی تلخ شود.

 قضات بعد از پایان جلسه رسیدگی وارد شور شدند و متهم را بر اساس ماده91 از قتل عمدی تبرئه و به اتهام قتل شبه‌عمد به پرداخت دیه کامل یک مرد مسلمان محکوم کردند.
منبع: روزنامه شرق