کد خبر: ۵۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۴

اجرای طرح «یک روز بانشاط» برای نخستین بار در کشور

وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه «صبحی دیگر» با اشاره به افزایش 26 درصدی بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته، از اجرای «طرح شهاب» و «یک روز با نشاط» برای نخستین بار از سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، علی اصغر فانی در برنامه صبح روز جاری(پنجشنبه) که به مناسبت هفته دولت از شبکه آموزش سیما پخش شد، از طراحی و اجرای طرح «شهاب» در برخی مدارس کشور از سال تحصیلی جدید خبر داد.

وی اظهار داشت: در این طرح سعی داریم استعدادهای دانش آموزان را در همه زمینه ها شناسایی کنیم و به جای اینکه دانش آموزان بااستعداد را به مدارس استعدادهای درخشان هدایت کنیم در همان مدارس عادی آنها را پرورش و تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه طرح شهاب از نظر رفتاری به نفع جامعه است، ادامه داد: امسال این طرح در مقطع چهارم ابتدایی در برخی مدارس اجرایی می شود که به این منظور نیز برخی را به عنوان مدرس معلمان طرح شهاب تحت آموزش قرار دادیم تا این طرح با قوت در مدارس اجرایی شود.

فانی اضافه کرد: یکی از وظایف آموزش و پرورش تربیت است و این نهاد به دلیل اینکه زیرساخت سرمایه انسانی کشور را تأمین می کند در جایگاه مهمی قرار دارد و همانطور که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است بنابراین بالاترین سرمایه گذاری برای رسیدن به اهداف جامعه هزینه کردن در این وزارتخانه است.



** افزایش 26 درصدی بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته

وزیر آموزش و پروش با اشاره به اینکه طرح و برنامه های جدیدی در وزارت آموزش و پرورش ارزیابی و در صورت موفقیت به طور گسترده در تمام مدارس اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: امسال این وزارتخانه نزدیک به 21 هزار میلیارد تومان بودجه گرفته که نسبت به سال گذشته 26 درصد رشد یافته که این امر نشانگر واقف بودن دولت تدبیر و امید نسبت به اهمیت وزارت آموزش و پرورش است چرا که با وجود افزایش بودجه 11 درصدی، شاهد ارتقا 26 درصدی بودجه وزارت آموزش و پرورش هستیم.

فانی با بیان اینکه هم اکنون یازدهم و نیم میلیون دانش آموزش در مدارس دولتی تحصیل می کنند، گفت: اگر 21 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش را به تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم حدود دو میلیون تومان به هر دانش آموز بودجه تحصیلی اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: طبق اصل 30 قانون اساسی تحصیل دوره آخر متوسطه رایگان است اما برای فعالیت های جاری نیازمند اختصاص سرانه هستیم که امسال 120 میلیارد تومان هزینه سرانه پیش بینی شده که نیمی از این بودجه یعنی 60 میلیارد تومان با آغاز سال تحصیلی جدید در بین مدارس توزیع می شود.



** مدیران اخذ هزینه را شرط ثبت نام ندانند

فانی درباره اخذ پول از والدین برای ثبت نام دانش‎ آموزان، گفت: برخی مدیران مدارس در موقع ثبت نام از والدین پولی برای هزینه های جاری می گیرند که البته ما به مدیران گفته ایم که پول گرفتن برای تأمین این هزینه ها را شرط ثبت نام ندانند.

وی با اشاره به کاهش مراجعات برای ثبت نام، تصریح کرد: ما 12 پایه داریم که هر سال والدین برای ثبت نام در هر مقطع باید به مدارس مراجعه می کردند اما امسال این مراجعات را کاهش دادیم به طوری که تنها در پایه های اول یعنی مقاطع اول ابتدایی، اول دوره متوسطه اول و اول متوسطه دوم نیاز به مراجعه به مدارس برای ثبت نام است.



** برگزاری یک روز بانشاط در 2 هزار مدرسه کشور در سال تحصیلی جدید

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تعطیلی پنجشنبه های مدارس اظهار داشت: تجربه برخی کشورهای دنیا این است که یک روز آموزشی را کم کرده اند و متناسب با آن محتوای آموزشی نیز تقلیل یافته اما در کشور ما با وجود کاهش زمان تدریس، محتوای کتب درسی کم نشده و این امر باعث فشار بیشتر تحصیلی شده است.

وی، از تصمیم آموزش و پرورش برای اجرای طرح«یک روز بانشاط» در دو هزار کلاس درس خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار تصمیم داریم پنجشنبه ها در دو هزار مدرسه به طور آموزشی یک روز با نشاط داشته باشیم که در این روز دانش آموزان بدون کیف و کتاب به مدرسه می آیند تا دروس تربیتی و مهارت های زندگی را بیاموزند.



** شبکه آموزش در ارتقا سطح کیفی آموزش بسیار مؤثر است/ لزوم تشکیل شورای راهبری در این شبکه

فانی درباره شبکه آموزش سیما نیز خاطرنشان کرد: این شبکه تلویزیونی شبکه ارزشمندی است که برای ارتقا سطح آموزشی دانش آموزان فعالیت های گسترده ای دارد البته برای تأثیرگذاری بیشتر پیشنهاد می کنم در برنامه ریزی ها از معاونت های آموزش و پرورش نیز استفاده کنند تا گامی در حهت کیفی سازی برنامه های آموزشی برداشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تشکیل شورای راهبری برای ارتقا برنامه های شبکه آموزش، رابطه شبکه آموزش و وزارت آموزش و پرورش را رابطه ای دو سویه عنوان کرد و افزود: بهتر است شورایی متشکل از مسئولان شبکه آموزش و معاونت های آموزش و پرورش تشکیل شود تاشاهد برنامه های راهبردی در جهت ارتقا سطح کمی و کیفی آموزش به دانش آموزان در این شبکه به طور گسترده باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش فرانهادی است، گفت: ما با نهادهای مختلفی همچون صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان، مناطق آزاد تجاری، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و سایر دستگاه ها مشارکت سازنده داریم تا از این طریق بتوانیم از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کنیم.