کد خبر: ۵۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۴

محسني‌ثاني: تيم مذاکره کننده از خط قرمزهايش عبور نکرده است

ايسنا/ عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي معتقد است: آفت‌هايي که هميشه جناح‌ها گرفتار آن بوده‌اند، ناشي از قشر کم، اما تندرو بوده است.

محمدرضا محسني‌ثاني درباره مذاکرات با 1+5 تصريح کرد: 1+5 از خط قرمزهايش عبور کرده و خط قرمزهايي که شوراي امنيت و کاخ سفيد در قطع‌نامه‌ها و تحريم‌هاي عليه ايران داشتند، را شکسته است. مثلا آنان تاکيد داشتند که ايران به غني‌سازي دست نيابد، اما اکنون پذيرفته‌اند که غني‌سازي انجام شود يا پذيرفته‌اند فردو و آب سنگين اراک باشد اما تغيير کاربري بدهند.

تيم مذاکره کننده از خط قرمزهايش عبور نکرده است
نماينده مردم شهرستان‌هاي سبزوار، جوين، جغتاي، خوشاب و داورزن ادامه داد: اما به لطف خدا تيم مذاکره کننده ما از خط قرمزها عبور نکرده است. هر بار که اين تيم به مذاکرات مي‌روند بلافاصله جلسه داريم تا مشخص شود که تا کجا پيش رفته‌اند و تا چه حد قول و قرارهايي گذاشته‌اند، از آن چه که تاکنون رصد کرديم مشخص شده است که اين تيم برسر حقوق و مطالبات به حق ايران به خوبي ايستاده‌اند هر چند که مذاکرات سنگين و شکننده است، اما مطالبات مردم ايران فراتر از NPT نيست و ما قطعا براساس فتواي صريح مقام معظم رهبري به دنبال سلاح اتمي نيستيم.

او درباره نظرات ديگر نمايندگان عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خاطرنشان کرد: نظر من اين است که تيم مذاکره کننده از خط قرمزهايش عبور نکرده است اما برداشت‌ها نيز متفاوت است و اين برداشت‌ها به نوع نگاه افراد به تيم مذاکره کننده و دولت برمي‌گردد، اما همان طور که مقام معظم رهبري مي‌فرمايد ما به اين تيم مذاکره کننده اعتماد داريم، نمايندگان نيز بايد به اين تيم اعتماد کنند.

محسني ثاني درباره کساني که پيش‌تر و يا عقب‌تر از ولايت و رهبري حرکت مي‌کنند، ادامه داد: هر دوي اين مسائل چه پيش‌تر و چه عقب‌تر از رهبري حرکت کردن هلاکت است و براساس نگاه مقام معظم رهبري ما بايد جذب حداکثري و دفع حداقلي را داشته باشيم و براساس اين نوع نگاه حرکت کنيم.

وي در رابطه با آتش‌بس اسراييل و نيروهاي مقاومت، خاطرنشان کرد: اسراييل از سر استيصال و ناچاري آتش‌بس را پذيرفت، ديديد که گنبد آهنين و ديوار بتني‌اش با موشک‌هاي نيروي مقاومت سوراخ شد و کارآيي خودش را نشان داد، شکست اسراييل شکست آمريکا بود.

محسني ثاني درباره طرح دوفوريتي کمک تسليحاتي به غزه خاطرنشان کرد: اين صحبت را يکي از همکاران در تعطيلات کرد. ما وظيفه شرعي خود مي‌دانيم که به مردم غزه کمک کنيم اما همه کمک‌ها که نبايد به صورت مصوبه و طرح باشد.

وي خاطرنشان کرد: اکنون افکار عمومي توانسته است که حاکمان کشورهاي خودشان را متقاعد کنند از حمايت‌هاي نابخردانه از اسراييل دست بردارند؛ مي‌بينيم که فرانسه موضع خودش را تغيير داد، انگلستان نيز در موضع‌اش نرمش نشان داد و جان کري نيز اندکي گفتمانش تغيير کرد. اما هم‌چنان حمايت‌ها از اسراييل وجود دارد و سعي مي‌کنند که اين نوزاد نامشروع خودشان را در منطقه نگه دارند.

آفت‌ها هميشه ناشي از قشر اندک تندرو بوده است
رييس مجمع نمايندگان خراسان رضوي با بيان اين که وزير کشور را شخصي معتدل مي‌دانم، يادآور شد: نگاه رحماني فضلي جناحي نيست، اما کساني که هر چيزي را براساس نظرات خودشان تفسير مي‌کنند و با معيار و نگاه جناح خودشان مي‌سنجند اين نظر را دارند که وي مناسب اين جايگاه نيست. وزير کشور از روحيه تعاملي و اصولگرايي برخوردار است؛ اصولگرا از اين جهت که به اصول پايبند است و از مجموعه ظرفيت‌هاي علمي و عقلاني استفاده مي‌کند.

او تصريح کرد: آفت‌هايي که هميشه جناح‌ها گرفتار آن بودند ناشي از قشر کم اما تندرو بوده است، در هر جناحي و حزبي هميشه اين مقدار کم تندرو مشکلاتي را درست مي‌کنند و تحليل‌هاي نادرست نيز از طرف اين افراد مطرح مي‌شود.