کد خبر: ۵۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۶

يکي از علماي برجسته سعودي: داعش را ايران ساخته است!

خبرانلاین نوشت:

مدتي است داعش در صحنه سياسي و نظامي در بخشي مهم از جهان اسلام ظاهر شده و علاوه بر آن در صدد گسترش حوزه نفوذ خود به نقاط ديگر برآمده و در کل، بسياري از دولت ها و اقوام را گرفتار چالش جدي کرده است. اين جريان از کجا برآمده است؟ سعودي ها اين روزها که وحشت برشان داشته مطالب جالبي مي گويند.

سعودي ها که در روزهاي اخير بشدت عليه داعش فعال شده اند، تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا خطري را که بيخ گوششان است ـ و به نوعي خودش يا مردمان تربيت شده، از سلفي ها و وهابي ها آن را درست و تقويت کرده و مي کنند ـ دفع کنند، علماي سعودي را به سمت مبارزه با داعش کشانده اند.

اخبار فراواني در سايت ها و شبکه هاي خبري در اين باره آمده است که خطباي جمعه و سخنوران، همه به سخنراني عليه داعش پرداخته و در سطح کلان، اعضاي هيئت کبار العلماء نيز در اين باره گفتگو مي کنند. عمليات نظامي سعودي هم عليه داعش در داخل آغاز شده و همين امروز اعلام شد که يک شبکه تروريستي وابسته به آنها هدف حمله نيروهاي سعودي قرار گرفته است.

بي شک در حملاتي که روزهاي آينده امريکا و غرب عليه داعش در سوريه خواهند داشت، عربستان سعودي نيز مشارکت فعال خواهد داشت. سعودي از آسيب پذيرترين نقاط در برابر داعش است و اين بدليل نفوذ عميق افکار سلفي در اين کشور است، چيزي که نقطه مشترک آنها با داعش مي باشد.

اما مطالبي که برخي از اين علما مي گويند جالب است. از جمله با توجه به نفرتي که رسانه هاي سعودي طي چند دهه است عليه ايران درست کرده اند، داعش را منتسب به ايران مي کنند! يکي از روشن ترين نمونه ها، مطالبي است که اين روزها شيخ الفوزان در يک مجلس جدي در باره مشابه بودن داعش و صفويه مطرح کرده وداعش را ساخته و پرداخته صفوي ها مي داند. البته آن قدر در اين ميانه بد و بيراه مي گويد که همزمان آن را صليبي و صهيوني هم مي داند. چسباندن اينها به همديگر که در عربي با لحن قشنگي بيان مي شود: «صليبة - صهيونية - صفويه» خيلي راحت بيان مي شود!

شيخ عبدالعزيز فوزان از عالمان برجسته سعودي و طبعا وابسته به دولت در اين خطابه که در مجلسي به ظاهر معتبر ارائه شده درباره صفويون و داعش مي گويد: اينها همه يک هدف دارند. دواعش و اضراب آنان همان خوارج هستند. اينها و صفوي ها دنبال گسترش فتنه در داخل مملکت (سعودي) اشغال حرم الهي و گرفتن آن از اهل توحيد هستند. داعشي ها حرفهايي مي زنند که نشانه جهل و سفاهت آنهاست. مثلا مي گويند الگوي ما ابوبکر است، زيرا او اول با مرتدين جنگ کرده است بعد سراغ کفار رومي و فارس رفته است. پس ما هم بايد قبل از جنگ با صهيونيزم با مرتدين بجنگيم. همين طور مي گويند به صلاح الدين ايوبي اقتدا کرده ايم که نتوانست فلسطين را بگيرد مگر آن که اول شام را تصرف کرد.
وي سپس به يکي از فرماندهان آن در منطقه ابوغريب عراق اشاره کرده که اصل وي از شيعيان قطيف است. در اين باره مي گويد:‌در ميان اين داعشي ها، افراد ناشناخته هسند، کساني که معلوم نيست چه کساني هستند. من با گروهي از علماي عراق بودم يکي از آن گفت که يکي از رهبران اين گروه هاي جهادي در عراق اسمش ابوصحن العراقي بود. او فرمانده منطقه ابوغريب بود. بعدها معلوم شد که يک شيعي سعودي از اهالي قطيف است!
شيخ عبدالعزيز فوزان مي افزايد که داعشي ها در سوريه، مجاهدين واقعي را مي کشند، از پشت به آنان حمله مي کنند و آنها را مي کشند.
در پايان شيخ مي گويد: الشيخ فوزان: «داعش صناعة استخبارية صليبة صهيونية صفوية» داعش ساخته صليبي ها، صهيونيستها و صفوي هاست.

مشابه اين افکار که براي عوام فريبي و سياسي کاري در سعودي گفته مي شود، گهگاه در ميان ما هم وجود دارد. ما بيش از آن که نياز داشته باشيم اين قبيل جريانها را به اين طرف و آن طرف منسوب کنيم، بايد ماهيت آنها را بشناسيم. داعش جرياني است که سوار موجي از دين گرايي به سبک سلفي شده و پس از پنجاه سال تلاش بلکه از زاويه ديگر بيش از صد سال، توانسته است جريان سلفي را به سمت و سويي که مي خواهد سوق دهد. اين جريان فکري که حالا تبديل به يک موج سياسي شده، البته در صدد يافتن متحداني در ين طرف و آن طرف هست و حتي ممکن است معامله سياسي در سطح گسترده بکند، اما اينها مانع از اين نخواهد بود که ما آن را يک جريان جدي در جهان اسلام سني بدانيم و زمينه هاي بروز و ظهور آن را تا اين سطح بررسي کنيم.