کد خبر: ۵۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۰

مغز رباتي که به ربات‌ها همه‌ چيز ياد مي‌دهد

نوعي سيستم محاسباتي جديد به نام مغز ربات (Robo Brain) منابع فراواني را از اينترنت دانلود و پردازش مي‌کند و اطلاعات حاصله را به هنگام نياز ديگر ربات‌ها در اختيار آن‌ها مي‌گذارد.
اين مغزربات هم‌اکنون در حال دانلود و پردازش‌کردن حدود يک ميليارد تصوير، 120 هزار ويديو و 100 ميليون سند و راهنماي استفاده از ابزار و فناوري‌هاي مختلف است. اين اطلاعات در يک فرمت دوستدار ربات ترجمه و ذخيره مي‌شود و ربات‌ها به هنگام نياز مي‌توانند به آن مراجعه کنند.
دانشمندان دانشگاه کورنل، استنفورد، براون و دانشگاه کاليفرنيا در برکلي مدعي‌اند سامانه «مغزربات» تصاوير را براي گزينش اشيايي از ميان آن‌ها پردازش مي‌کنند و با متصل‌کردن تصاوير و ويديوها به متن، اشيا و کاربردهاي آن‌ها را به همراه زبان و رفتار انساني ياد مي‌گيرد.
زماني که رباتي يک فنجان قهوه را مي‌بيند، از «مغز ربات» ياد مي‌گيرد که اين نه تنها يک فنجان قهوه است بلکه مي‌توان آن را با دسته‌اش گرفت و اين که زماني که فنجان پر است بايد آن‌ را مستقيم به سمت بالا نگه داشت.
اين سيستم از آنچه دانشمندان علوم رايانه «يادگيري عميق ‌ساختاربندي‌شده» مي‌نامند، بهره مي‌برد. در اين جا اطلاعات در بسياري از سطوح ذخيره مي‌شود. به طور مثال، در يک سطح، يک صندلي در گروه صندلي‌ها قرار مي‌گيرد و در سطح ديگر ربات ياد مي‌گيرد که اين صندلي‌ها جزو مبلمان هستند. سامانه مغزربات مي‌داند که صندلي‌ها اجسامي هستند که مي‌توان روي آن‌ها نشست و اين که انسان مي‌تواند روي يک چهارپايه يا نيمکت نيز بنشيند.
ربات‌هاي خانگي، ربات‌هاي تحقيقاتي و همچنين خودروهاي خودران مي‌توانند از اطلاعات اين ربات استفاده کنند.
کاربران انساني مي‌توانند با مراجعه به وب‌سايت مغزربات، تصحيحاتي بر روي اطلاعات آن انجام داده و اطلاعاتي را به آن بيفزايند.
محققان جزئيات اين پروژه را در «نشست رباتيک: علم و سيستم‌هاي 2014 » تشريح کردند و اين جزئيات هم‌اکنون روي وب‌سايت http://robobrain.me قابل‌دسترس است.