کد خبر: ۵۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۷۷

يازده گوشي هوشمند اندرويدي در رده قيمتي 500 تا 800 هزار تومان

نگاهي به گوشي قديمي خود مي اندازيم و مي بينيم که هنوز سالم است و خوب کار مي کند، اما مي خواهيم عوضش کنيم. دلمان را نزده و دوستش داريم اما ديگر ما راضي نمي کند. مي خواهيم صفحه نمايش بزرگتري داشته باشد تا بتوانيم راحت تر با Viber و Wechat کار کنيم، قوي تر باشد تا بازي هاي خوش رنگ و لعاب همچون پو و آسفالت را به خوبي اجرا کند. يا اصلا به دنبال يک طراحي با حال و هواي جديد هستيم. دليل آن هر چه که باشد، اگر منتهي به قصد خريد شود، فکر محدوده قيمتي به سرعت به ذهن راه مي يابد. فارغ از اينکه براي برخي اين محدوده معنايي نداشته و راحت دست در جيب مي کنند، غالب افراد به دنبال بهترين ترکيب کارايي و هزينه هستند. اين روزها در بازار داخلي معمولا بيشترين اشتياق خريد را براي بازه قيمتي پانصد تا هشتصد هزار تومان مي بينيم. چه يک فرد خبره و يا علاقه مند به گوشي هاي موبايل باشيد، و يا فردي که بدون ورود به جزييات مي خواهد به بهترين شکل تمايلاتش برآورده شود، نقطه شروع همواره يکي است: شناخت آنچه که در بازار است. مرحله بعد گلچيني از بهترين هاست واين، هماني است که مي خواهيم به آن بپردازيم. قصد اين مطلب ارائه دستچيني از محتواي بازار امروز و در بازه قيمتي 500 تا 800 هزار تومان براي گوشي هاي هوشمند اندرويدي است، بدون تعصب و نگاهي ويژه به يک برند خاص. در ادامه اين متن به يازده گوشي از شش برند مختلف خواهيم پرداخت و پس از کنکاش در ابعاد مختلف آنها به يک جمع بندي نهايي خواهيم رسيد. البته آگاهيم که اين قبيل دسته بندي ها هرگز کامل نبوده و موارد مناسبي ممکن است از قلم افتاده باشند.

جدول مشخصات گوشي ها حاضر در راهنماي خريد را در بخش تصاوير ببينيد. (براي مشاهده قيمت به اين لينک مراجعه کنيد)

طراحي و ساخت
طراحي و شکل و شمايل گوشي جداي از اصول زيبايي شناسي، تا حد زيادي به سليقه و تجربه پيشين ما از گوشي هاي قبلي باز مي گردد. فرضا شايد از رنگ مشکي و لبه هاي گرد خوشمان بيايد ولي چون دو گوشي قبلي مشکي و لبه گرد بوده اند، اين سري براي تنوع هم که شده گوشي را به رنگ سفيد و با لبه هاي تخت انتخاب کنيم. در ميان اين يازده گوشي، تمامي برند ها به خوبي براي کاربر ايراني شناخته شده اند به جز هوآوي و به تازگي آلکاتل، که سعي دارند وارد دل ما شوند! هوآوي حقيقتا محصولات خوب و خوش قيمتي دارد و کم کم دارد از اقبال و توجه بازار داخلي برخوردار مي شود. آلکاتل هم که قديمي ترها آن را با گوشي هاي سنگين و بزرگش به ياد دارند. البته ديگر از آن وزن و ابعاد عجيب خبري نيست و جاي آن را کيفيت، ظرافت و زيبايي گرفته است. از بحث سليقه که بگذريم، خوب است برخي موارد را بيشتر در ميان گوشي ها ببينيم. مثلا دوربين پشت در غالب گوشي ها به شکلي برجسته از بدنه خارج شده است، که نه ظاهر دلچسبي دارد و نه در تماس با دست حس خوبي را ايجاد مي کند (البته برخي به اين شکل متوجه حضور دوربين مي شوند و دوستش دارند!). اين مساله به خوبي در هر دو گوشي اچ تي سي رعايت شده که البته به سنسور کوچکتر 5 مگاپيکسلي آنها هم بر مي گردد. مورد ديگر وزن گوشي است، که اگر از يک حدي بگذرد بدجوري آزار دهنده مي شود. سه گوشي سامسونگ گرند 2، سوني اکسپريا اس پي و هوآوي جي 740 با وزن بالاي 150 گرم خود قصد دارند مشوق خوبي براي صاحب ورزشکارشان باشند! گوشي اکسپريا وي هم با دارا بودن استاندارد IP57 در برابر گرد و غبار و غوطه ور شدن در آب تا عمقي کمتر از يک متر مقاومت خوبي در مواجهه با شرايط سخت محيطي دارد. آخر اينکه در گوشي اچ تي سي ديزاير 601 بلندگو در جلو و پايين نمايشگر قرار گرفته که موقعيت بهتري در مقايسه با پشت گوشي محسوب مي شود، به اين دليل که ديگر مجبور نيستيم براي بهتر شنيدن موسيقي و تعويض آن مرتبا گوشي را پشت و رو کنيم.

صفحه نمايش
صفحه نمايش ها انواع مختلفي دارند. جداي از اينکه شرکت هاي سازنده گاهي براي ايجاد تمايز با رقبا عناوين به خصوصي را به فناوري هاي ساخت نمايشگر خود مي دهند، مي توان آنها را در دو دسته کلي جاي داد: LCD ها و OLED ها. عباراتي چون TFT و IPS هر دو در بطن LCD بوده و معمولا IPS ها زاويه ديد و تفکيک رنگ بهتري دارند. OLED ها هم که غالبا در گوشي هاي سامسونگ و با عنوان Super AMOLED پيدا مي شوند و برتري شان بر LCD ها در رنگ هاي زنده تر و با اشباع و کنتراست بيشتر (در کنار پنل نازک تر و مصرف انرژي بهينه تر) بوده و ضعفشان در نمايش غير طبيعي رنگ هاست؛ پس اگر کالايي را در اين نمايشگرها ديديد و قصد خريد آن را کرديد، به ياد داشته باشيد که نبايد به چشمانتان اعتماد کنيد! ابعاد صفحه نمايش هميشه اختلاف نظرهايي را به دنبال داشته است. در حالي که بر اساس فلسفه استيو جابز 5 اينچ معنايي نداشته و بيش از آنکه خوب باشد، بزرگ و آزار دهنده است، براي برخي بزرگي بيشتر يک موهبت محسوب مي شود. البته اينکه ببينيم يک گوشي موبايل صفحه نمايش بزرگ و پنل IPS دارد دليل بر خوب بودن تصاوير درون آن نمي شود. اينجاست که بايد حواسمان به تراکم پيکسلي باشد و در نظر داشته باشيم که تعداد پيکسل هاي بيشتر در واحد طول (در اينجا اينچ) تصاوير تميز تر و شارپ تري را به همراه مي آورد. بر اساس تجربه شخصي نگارنده، گوشي هاي با تراکم کمتر از 200 پيکسل در اينچ واقعا آزار دهنده بوده و تحملشان دشوار است! تراکم هاي پيکسلي بالاي 300 هم غالبا در مقايسه با يکديگر تفاوت خيلي فاحشي را ايجاد نمي کنند و در اين محدوده قيمتي مي توان به اعداد کمتر هم رضايت داد.

واحد پردازشي
معمولا عنوان SOC يا System On Chip را براي واحد پردازشي گوشي هاي هوشمند استفاده مي کنند. دليل آن هم جمع بودن اجزايي چون پردازنده مرکزي، پردازنده گرافيکي، کارت شبکه، کنترلر رم و بسياري اجزاي ديگر بر روي يک چيپ و در کنار هم است. به اين شکل مصرف انرژي، هزينه ساخت و ابعاد گوشي يک جا کم مي شوند. چيپ هاي SOC را شرکت هاي مختلفي توليد مي کنند. معروفترين آنها شرکت آمريکايي کوالکام با خانواده Snapdragon است که غالبا بر روي گرانترين و قويترين محصولات بازار مي توانيم سري هاي رده بالاي اين شرکت را ببينيم. شرکت تايواني مدياتک هم يکي ديگر از بازيگران اين صنعت است که توليداتش به تناسب بين قيمت و کيفيت معروفند. برخي شرکت ها هم مانند سامسونگ و هوآوي دوست دارند کارها را خودشان انجام دهند و معمولا چيپ هاي ساخت خود را به درون محصولاتشان وارد مي کنند. در کنار شرکت توليد کننده چيپ، دو مقوله تعداد هسته هاي پردازشي و فرکانس کاري اهميت بسياري دارند. هر چه تعداد هسته هاي پردازنده مرکزي بيشتر باشد، حجم محاسباتي بالاتري به طور هم زمان پردازش مي شود. به طريق مشابه، بالا بودن فرکانس پردازنده (با واحد اندازه گيري گيگاهرتز) سرعت و رواني بيشتري را به گوشي موبايل مي آورد. به طور معمول چيپ هاي خانواده Snapdragon شرکت کوالکام در تعداد هسته ها و فرکانس مشابه با رقيب تايواني خود، تا حدي کارايي بالاتري را ارائه مي دهند. جدول زير ديد مقايسه اي بهتري به ما مي دهد.

دوربين
گوشي هاي هوشمند يک روند تدريجي را براي مجتمع نمودن بسياري از ابزارهاي الکترونيک در پيش گرفته اند و اين داستان همچنان ادامه دارد. تا چند سال پيش دوربين هاي عکاسي و فيلمبرداري کامپکت اوقات خوشي را در دستان کاربران خود داشتند و مثل امروز اينقدر وجودشان کمرنگ و دور افتاده به نظر نمي رسيد. حالا همه جا گوشي هاي هوشمند را مي بينيم که با دوربين خود ديگر مجالي براي کامپکت ها باقي نمي گذارند. در کنار دوربين پشتي گوشي، مدتي است به دوربين جلو هم توجه ويژه اي مي شود و هر چه اشتياق به سلفي (عکاسي از خود) افزايش مي يابد، قدرت و امکانات آنها هم مسير صعودي را در پيش مي گيرد. در دوربين هاي ديجيتالي اين وظيفه سنسور است که نور را دريافت و به داده هاي ديجيتال تبديل نمايد. دقت ثبت جزييات توسط سنسور با واحد مگاپيکسل بيان مي شود و هرچند که اندازه پيکسل هاي سنسور در کيفيت کار آن اهميت بسياري دارد، اما با يک حساب سر انگشتي، مگاپيکسل بيشتر به معناي دوربين بهتر با جزييات و کيفيت عکس بالاتر است. در کنار دوربين پشت گوشي، فلش همراهي اجتناب ناپذير در لحظه هاي تاريکي است و نبود آن يک ضعف محسوب مي شود. قابليت فيمبرداري بخشي ديگر از توانايي دوربين است و همانند تلويزيون هاي HD (وضوح تصوير 1280x720 پيکسل) و Full HD (وضوح تصوير 1920x1080 پيکسل)، مشابه همين وضوح را هم در کيفيت فيلم گرفته شده توسط دوربين شاهد هستيم. جداي از بحث سنسور و فلش و مانند اينها، که همگي چشم به سخت افزار دارند، در بحث نرم افزار هم دوربين گوشي ها قابليت هاي متنوع و جذابي را ارائه مي دهند. قابليت هايي همچون تشخيص چهره و لبخند اشخاص درون عکس براي فوکوس بهتر و ثبت عکس در لحظه مناسب، ثبت موقعيت مکاني محل ثبت عکس و زمان آن با به کار گيري GPS (در صورت وجود آن)، عکاسي پانوراما و موارد ديگر. مدتي است که لرزشگير دست نوري به دوربين هاي رده بالا راه يافته است و رده هاي پايين تر يا از آن بي بهره اند يا در برخي مدل ها همچون گلکسي گرند 2 و اکسپريا وي به صورت نرم افزاري شبيه سازي مي شوند، که تا حدي موثر است اما نبايد زياد به آن اکتفا کرد. با نگاهي به جدول پايين مي بينيم که گوشي سوني اکسپريا وي بهترين دوربين پشت را با سنسور 13 مگاپيکسلي و در ميان سايرين دارد، اما سنسور جلوي آن به طرز عجيبي ضعيف است، انگار که براي رفع تکليف آنجا باشد! گوشي ديگر سوني يعني اکسپريا اس پي هم يک دکمه ويژه جهت عکاسي در سمت راست بدنه خود دارد که عکاسي را راحت تر مي کند. اگر عاشق سلفي هستيد و دوست داريد از اين امکان در جمع دوستان خود نهايت استفاده را ببريد، بي شک هوآوي Honor 3C با دوربين جلوي 5 مگاپيکسلي انتخابي ايده آل خواهد بود. دوربين پشت آن هم با سنسور 8 مگاپيکسلي خود براي اين محدوده قيمتي راضي کننده است.

حافظه موقت (RAM) و فضاي ذخيره سازي

مفهوم رم (RAM) در گوشي هاي موبايل دقيقا مانند همان چيزي است که در کامپيوترها با آن سر و کار داريم. حافظه رم فضايي است براي ذخيره موقت داده هاي سيستم عامل و برنامه ها و به منظور انجام فعاليت هاي حياتي آنها. در گوشي هاي هوشمند امروزي حداقل مقدار آن 512 مگابايت است که کار راه انداز بوده اما بهتر است بيش از اينها باشد. يک گيگابايت رم ميزان مطلوبي است و مقادير بالاتر يک امتياز محسوب مي شود. حافظه داخلي فضايي است که در درون گوشي موجود بوده و مي توانيم برنامه ها، عکس، موسيقي و هر داده ديگري را بر روي آن قرار دهيم. حداقل مقدار اين فضا 4 گيگابايت است و البته تمام آن هم در دسترس نيست و در تمامي گوشي ها بخشي از آن توسط سيستم عامل و برنامه هايش اشغال شده است. فرضا در يک گوشي با 4 گيگابايت حافظه داخلي، کمتر از 2 گيگابايت به صورت صفر کيلومتر در اختيار ما قرار دارد، پس بهتر است به فکر تهيه يک کارت حافظه جانبي باشيم. کارت هاي حافظه جانبي انواع مختلفي دارند، اما در ميان گوشي ها رايج ترين آن خانواده microSD ها هستند. خوب است که به هنگام خريد کارت حافظه يک فاکتور مهم را در نظر داشته باشيم وآن، کلاس کارت microSD است. کارت هاي موجود در بازار غالبا در دو کلاس 4 و 10 موجود بوده و اين مشخصه بر روي بدنه کارت حافظه ثبت مي شود. در حالي که هر دو کلاس در سرعت خواندن شبيه يکديگرند، در سرعت نوشتن اختلاف بسياري دارند. کلاس 10 با سرعت نوشتن بالاتر، رواني محسوسي را در زمان نصب برنامه ها، ذخيره عکس و فيلم و موارد ديگر به درون گوشي مي آورد.

امکانات ارتباطي و سنسورها
پايه اي ترين دليل داشتن يک گوشي موبايل اتصال به شبکه سلولي شرکت هاي مخابراتي است. در کشور ما در حالي که شبکه نسل سوم (3G) هنوز کاملا فراگير نشده است، شبکه نسل چهارم به آرامي در حال مهاجرت به نسل بعدي خود در کشورهاي پيشرفته است؛ در نتيجه شايد وجود پشتيباني از 4G يا همان نسل چهارم در اينجا خيلي مزيت خاصي محسوب نشود. ساير امکانات ارتباطي چون WiFi و بلوتوث هر کدام طعم و لذت خود را داشته و حتي وجودشان گاهي حياتي مي شود! بلوتوث 4 آخرين نسخه آن تا به امروز است و يکي از نقاط قوت آن برخورداري از قابليتي به نام BLE يا Bluetooth Low Energy است که امکان ارتباط دائمي با ابزارهاي پوشيدني همچون ساعت هوشمند و مچبند ورزشي را با مصرف انرژي ناچيزي فراهم مي کند. به همراه هر گوشي هوشمند مجموعه اي از سنسورها در درون بدنه آن بسته بندي شده و عرضه مي شوند. مواردي چون شتاب سنج و ژيروسکوپ که به درک گوشي از جابجايي و چرخش کمک مي کنند، حسگر مجاورت که با تماس گوشي به صورت و در زمان مکالمه نمايشگر را خاموش مي کند، حسگر نور محيطي که به طور خودکار نور نمايشگر را بر اساس نور محيط تنظيم مي کند و قطب نما، که کار آن معلوم است!

سيستم عامل و رابط کاربري
سيستم عامل اندرويد رايگان و متن باز (به معناي آزادي در اعمال تغييرات در سيستم عامل) بوده و بسياري از شرکت ها براي متمايز نمودن خود و نسبت به ساير رقبا، آن را دستکاري نموده و امکاناتي را به آن اضافه مي کنند. اين امکانات غالبا شامل رابط کاربري اختصاصي آن شرکت به همراه برخي برنامه ها و امکانات ويژه است. به عنوان نمونه سامسونگ با رابط TouchWiz و اچ تي سي با Sense هر کدام طرفداران پر و پا قرص خود را دارند؛ يا ال جي با امکان ويژه Knock Code (که بخشي از امکانات دو گوشي ليست ما هم هست) سعي در جذب کاربران بيشتري به سمت خود دارد. سيستم عامل اندرويد نسخه هاي مختلفي دارد که هر کدام با نام يک خوراکي خوشمزه شناخته مي شوند. هر چه نسخه اندرويد جديد تر باشد، امکانات آن بيشتر و مديريت منابع سيستم و مصرف انرژي آن بهينه تر است. جدول زير نام نسخه هاي نصب شده بر روي گوشي هاي حاظر در رقابت را به همراه شماره ويرايش آنها نشان مي دهد. در صورتي که شرکت سازنده گوشي به روز رساني جديدي را براي محصول خود منتشر نموده باشد، در ليست به آن اشاره شده و مي توانيم به راحتي و با يک اتصال اينترنتي قابل قبول (در ايران معمولا از طريق WiFi) گوشي خود را به روز رساني نماييم.


باتري
قصد بر اين بود که يک ليست مقايسه اي از ظرفيت و طول عمر باتري ها را در اينجا ارائه دهيم، اما به يک مشکل برخورديم. برخي شرکت ها همچون هوآوي فارغ از هرگونه دغدغه رسما هيچ آماري را در رابطه با طول عمر باتري دو گوشي حاظر در ليست منتشر نکرده بودند. در برخي ديگر هم شرايط تست و نسل شبکه مورد بررسي مشخص نبود. در مراجعه به سايت هاي معروفي چون phonearena و gsmarena هم گاهي با چنان اعداد متغير و عجيبي مواجه شديم که در يک نگاه کلي امکان قضاوت منصفانه در رابطه با تمامي مدل هاي حاضر در ليست را ناممکن مي ساخت. نتيجه اينکه چون خودمان امکان بررسي نداشتيم، بهتر ديديم عطاي آن را به لقايش بخشيده و به ذکر ظرفيت باتري اکتفا کنيم! البته اين نکته را هم بايستي در نظر داشته باشيم که صفحه نمايش بزرگتر، وضوح تصوير بالاتر و از همه مهم تر، پردازنده با هسته هاي پردازشي و فرکانس بيشتر، همگي خورنده هاي باتري بوده و انتظار داريم باتري قوي تري را نسبت به مدل هاي پايين تر ببينيم.

کدام گوشي را بخرم؟
اگر دوربين و سلفي برايتان مهم است

بدون شک گوشي سوني اکسپريا وي و هوآوي Honor 3C انتخاب اول شما خواهد بود. اکسپريا وي به سنسور 13 مگاپيکسلي Exmor R سوني مجهز بوده و کيفيت عکسبرداري بسيار خوبي را با توجه به قيمت خود ارائه مي دهد. البته دوربين جلوي آن واقعا مايوس کننده است! اگر هم به سلفي علاقه منديد Honor 3C با آن سنسور 5 مگاپيکسلي خيلي جذاب به نظر مي رسد؛ کما اينکه دوربين پشت آن هم 8 مگاپيکسلي بوده و کيفيت مناسبي دارد.


اگر قدرت پردازشي و صفحه نمايش بزرگ برايتان مهم است

آن وقت سامسونگ گلکسي گرند 2 با صفحه نمايش 5.25 اينچ، تراکم 280 پيکسل در اينچ، پردازنده 4 هسته اي Snapdragon 400 در کنار يک باتري 2600 ميلي آمپر ساعتي (بيشترين ميزان حاظر در رقابت)، انتخاب مناسبي خواهد بود. وقتي اين مجموعه را در کنار قابليت ارتقاي سيستم عامل به اندرويد کيت کت 4.4.2 قرار مي دهم، اين انتخاب حتي مناسب تر هم مي شود!


اگر خوش دستي و جمع و جور بودن گوشي و البته قيمت آن برايتان مهم است

شايد بد نباشد اچ تي سي ديزاير 300 را از نزديک ببينيد. اين گوشي با نمايشگر 4.3 اينچ و وزن 120 گرمي خود بسيار خوش دست بوده و روکش مات و لطيف پشت آن حس خوبي را به هنگام در دست داشتن گوشي القا مي کند. در کنار اين موارد، رابط کاربري Sence در کنار قيمت مناسب و باتري 1650 ميلي آمپر ساعتي، انتخاب ديزاير 300 را راحت تر مي کند. البته گلکسي اس 3 ميني هم انتخاب خوب ديگري است که بايد آن را در نظر داشت.