کد خبر: ۵۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۸

واشنگتن‌پست: مقامات ايران از باراک اوباما نمي‌ترسند

ايسنا/ روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش تحليلي با موضوع هسته‌اي ايران نوشت: مقامات ايراني يک مساله را به درستي دريافته‌اند، اين که چيزي براي ترسيدن از اين رييس‌جمهور آمريکا وجود ندارد.

واشنگتن‌پست در اين رابطه نوشت: ايراني‌ها مي‌دانند که چيزي براي ترسيدن از باراک اوباما، رييس‌جمهوري آمريکا وجود ندارد اگر غير از اين بود آن‌ها چنين اقداماتي را انجام نمي‌دانند.

يک مقام ارشد ايراني روز چهارشنبه از آزمايش يک ماشين پيشرفته براي فراوري اورانيوم خبر داد. مساله‌اي که مي‌تواند براي کشورهاي غربي که به دنبال محدود کردن برنامه‌ي هسته‌اي ايران هستند آزاردهنده باشد.

اين روزنامه آمريکايي در ادامه با بيان اين که توسعه سانتريفيوژهاي جديد در ايران و جايگزيني آن‌ها با مدل‌هاي فعلي به دقت از سوي مقامات غربي دنبال مي‌شود، مدعي شد: چنين ماشين‌هايي به ايران اجازه مي‌دهند که به صورت بالقوه به سمت ساخت سلاح هسته‌اي نزديک‌تر شوند.

واشنگتن‌پست در گزارش خود اين مساله که ايران غني‌سازي اورانيوم را حق خود مي‌داند را از نتايج توافق اوليه ژنو ميان ايران و گروه 1+5 دانست که به ايران اجازه داد به فعاليت‌هاي هسته‌ايش به طور آزادانه ادامه دهد در حالي که به نظر مي‌آيد رييس‌جمهور آمريکا اين روزها خشم خود را براي اسراييل کنار گذاشته است.

برخلاف دولت واشنگتن ايراني‌ها به خوبي مي‌دانند که چگونه شرايط توافق اوليه ژنو را مديريت کنند. هدف آن‌ها دستيابي به توانمندي‌هاي هسته‌اي است. اخبار رسانه‌ها نشان مي‌دهد ايران هم‌چنين در حال بازطراحي قلب راکتور هسته‌اي اراک به‌منظور توليد حجم پايين‌تر پلوتونيوم است.

علي‌اکبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران اخيراً گفت که برنامه‌ي هسته‌اي ايران صلح‌آميز است و از يک تغيير ساده در قلب راکتور هسته‌اي اراک صحبت کرد.

مارک دوبو ويتز، يک کارشناس بنياد دفاع از دموکراسي‌ها در اين باره مي‌گويد غيرممکن است که از حرف‌هاي صالحي بفهميم که منظور وي تغيير ساده، طراحي يا کاهش برگشت‌پذير توليد پلوتونيم است يا جايگزيني هسته‌ي اصلي راکتور که بازگشت آن براي توليد سوخت اورانيوم جهت ساخت بمب اتم را سخت‌تر مي‌کند.

وي ادامه مي‌دهد: اگر ايراني‌ها با گزينه دوم موافقت کرده باشند، کاخ سفيد بايد نتيجه گيري کند که توافق سال گذشته 24 نوامبر يک معامله براي امتيازات انحصاري در خصوص اراک در قبال کاهش تحريم‌ها بوده است. اوباما در هر موردي احتمالاً کاهش تحريم‌ها را در قبال ابزارهاي قابل برگشت معامله مي‌کند.

باراک اوباما مي‌گويد که اين توافق مي‌تواند پايه‌اي براي ديگر موضوعات پيچيده به‌ويژه ظرفيت غني‌سازي باشد. هرگونه سازش در مورد راکتور اراک مي‌تواند به اين معنا باشد که توافق جامع بر اساس تغيير طراحي‌ها، تغييرات فني، شفافيت بيش‌تر و يک قرارداد کوتاه‌مدت پايه‌ريزي خواهد شد به طوري که تمام محدوديت‌ها در طول يک دهه يا بيش‌تر ناپديد مي‌شود.

اين کارشناس هم‌چنين معتقد است دولت اوباما در واقع به دنبال تعطيل کردن تاسيسات هسته‌اي ايران و يا اعمال محدوديت‌هاي سخت که مانع از دستيابي اين کشور به يک برنامه‌ي هسته‌اي گسترده در مقياس صنعتي شود نيست، چون در اين صورت ايران اجازه خواهد داشت از ظرفيت گريز هسته‌اي سريع براي دستيابي به سلاح هسته‌اي برخوردار باشد.

واشنگتن پست در پايان ادعا کرد ايران مي‌تواند کره‌شمالي دوم باشد با اين تفاوت که در يک منطقه‌ي خطرناک‌تر از جهان يعني خاورميانه قرار دارد که اين خلاف وعده‌هاي اوباما براي توقف برنامه هسته‌اي ايران است. در هر صورت توافق ميان ايران و گروه 1+5 براي نمايندگان و سناتورهايي که مي‌خواستند به راه‌حل ديپلماتيک يک شانس بدهند هشدار بيدارباش است، براي بقيه نيز اين به اين معني است که رييس‌جمهور آمريکا آماده است روي امنيت ملي ريسک کند. اجازه دهد مسابقه تسليحاتي در خاورميانه افزايش پيدا کند و تهديدها عليه اسراييل بيش‌تر شود.