کد خبر: ۵۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۴

نگاهي به اعضاي کابينه ي داوود اوغلو

داوود اوغلو امروز به دنبال تاييد فهرست اعضاي کابينه اش توسط 'رجب طيب اردوغان' نخست وزير جديد ترکيه، با برگزاري کنفرانس مطبوعاتي کوتاهي در ساختمان نخست وزيري، با اشاره به تشکيل کابينه جديد، گفت: 'بلندآرينچ'، 'علي باباجان'، 'نعمان کورتولموش'، 'يالچين آکدوغان' به عنوان معاونان نخست وزير در دولت وي فعاليت خواهند داشت.

بلندآرينچ در دولت قبلي به نخست وزيري اردوغان، نيز معاون نخست وزير و سخنگوي دولت آنکارا بود. علي باباجان نيز معاون نخست وزير در امور اقتصادي بود که جايگاه خود را در دولت فعلي نيز حفظ کرده اند.
نعمان کورتولموش و يالچين آکدوغان دو اسم جديد هستند که وارد کابينه شده اند. با ورود اين دو، 'امرالله ايشلر' و 'بشير آتالاي' جاي خود را به اين دو نفر مي دهند.
امرالله ايشلر مسوول ترک هاي خارج نشين و ارتباط با جوامع ترک، اما بشير آتالاي مجري مهم ترين و حساس ترين پروژه جمهوري ترکيه بود. از سال 2013 ميلادي که فرايند موسوم به حل مساله (کرد) در ترکيه شروع شده، وي تلاش گسترده اي را براي پيشبرد اين پروژه داشت که مهم ترين بخش آن شامل خاتمه دادن به درگيري هاي مسلحانه و خلع سلاح 'پ.ک.ک' مي باشد.

اجراي اين پروژه اکنون به مرحله بسيار حساسي رسيده و موضوع خلع سلاح و بازگرداندن نيروهاي پ.ک.ک از شمال عراق به ترکيه مي باشد.
مهم ترين انتصابي که در کابينه داوود اوغلو جلب توجه مي کند، 'مولود چاوش اوغلو' است. او که در دولت اردوغان وزير اتحاديه اروپا بود، در دولت جديد به عنوان وزير خارجه ترکيه منصوب شده است.
انتخاب مولود چاوش اوغلو با توجه به پيشنه همکاري نزديک او با نهادهاي اروپايي و رياست وي بر پارلمان اروپا، اين پيام را در دل خود دارد که دولت جديد مصمم است به فرايند همگرايي ترکيه با اتحاديه اروپا سرعت بخشيده و اصلاحات مورد نظر اروپا براي تحقق اين همگرايي را انجام دهد.

اردوغان نيز ديروز در مراسم تحليف رياست جمهوري بر اين نقطه انگشت گذاشت و گفت سياست راهبردي و سياست حکومتي ترکيه همگرايي با اتحاديه اروپاست.
فرايند همگرايي ترکيه با اتحاديه اروپا به طور رسمي از سال 2005 ميلادي شروع شده، ولي پيشرفت جدي در اين زمينه حاصل نشده است.
در دولت جديد 'ولکان بوزکر' رئيس کميسيون روابط خارجي مجلس ترکيه که از ديپلمات هاي کهنه کار ترکيه مي باشد و ارتباط نزديکي نيز با نهادهاي اروپايي دارد، به عنوان وزير اتحاديه اروپا منصوب شده است.
در دولت جديد، خانم 'عايشه نور اسلام' وزير خانواده و سياست هاي اجتماعي منصوب شده است. او در دولت قبلي نيز مسوول همين وزارت خانه بود، 'فکري ايشيک' وزير صنعت، علوم و فناوري شد که در دولت قبلي نيز همين ماموريت را بر عهده داشت.

'فاروغ چليک' به عنوان وزير کار و اموراجتماعي جايگاه خود را حفظ کرد. 'ادريس گوللوجه' وزير محيط زيست و شهرسازي نيز از جمله وزيراني است که جايگاه خود را حفظ کرده است.
'نهاد زيبکچي' وزير اقتصاد شد. او در دولت قبلي نيز همين مسووليت را داشت. 'تانر يلديز' وزير انرژي و منابع طبيعي شد. او سه دوره است که در همين وزارتخانه مي باشد. وزير ورزش نيز تغيير نکرده و 'چاغاي قليچ' ابقا شده است.
'مهدي اکر' که سه دوره است وزير کشاورزي، دامداري و غذا مي باشد، در دولت داوداوغلو نيز جايگاه خود را حفظ کرد.
'نورالدين جانيکلي' که از نمايندگان فعال حزب حاکم در مجلس است به جاي 'حياتي يازيجي' به وزارت تجارت و گمرکات ترکيه منصوب شده است.

'افکان آلا' وزير کشور و 'جودت يلماز' وزير توسعه در دوره قبل نيز جايگاه خود را در کابينه جديد حفظ کرده اند. او در دولت قبلي مسوول کارگروه طرف ترک و رئيس طرف ترک کميسيون مشترک همکاري هاي اقتصادي ايران و ترکيه بود.
انتظار مي رود در دوره جديد نيز اين سمت خود را حفظ کند. 'عمر چليک' وزير فرهنگ و گردشگري نيز از جمله وزرايي است که جايگاه خود را حفظ کرده است.
'محمد شمشک' وزير دارايي شد. او نيز که از مهره هاي اصلي تيم اقتصادي دولت قبلي بود، جاي خود را حفظ کرده است.
'نابي آوجي' هم مقام خود را به عنوان وزير آموزش ملي حفظ کرده است. به همين ترتيب 'ويسل اروغلو' در وزارت آب و جنگلداري و 'محمد موذن اوغلو' وزير سلامت ابقا شده است.
'لطفي الوان' وزير راه و ترابري و ارتباطات و دريانوردي ترکيه، 'بکر بوزداغ' وزير دادگستري، 'عصمت يلماز' وزير دفاع از ديگر وزرايي هستند که جايگاه خود را در دولت جديد حفظ کرده اند.