کد خبر: ۵۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۰

بازشماري بيش از 76 درصد آراي انتخابات افغانستان/ ناظران کانديداها حضور ندارند

تسنيم: سخنگوي کميسيون مستقل انتخابات افغانستان در حالي از بازشماري بيش از 76 درصد آراي انتخابات رياست جمهوري اين کشور خبر داد که ناظران کانديداها در اين روند حضور ندارند.

«نور محمد نور» سخنگوي کميسيون مستقل انتخابات افغانستان در جمع خبرنگاران در حالي از بازشماري بيش از 76 درصد آراي انتخابات رياست جمهوري اين کشور خبر داد که ناظران کانديداها در اين روند حضور ندارند.

وي افزود: تا شب گذشته 17 هزار و 865 صندوق راي که 76.25 درصد صندوق­‌ها را تشکيل مي‌دهد، بازشماري شده است همچنين 4 هزار و 963 صندوق باقيمانده در يک هفته آينده با همکاري ناظران بين‌المللي بازشماري خواهند شد.

نور اظهار داشت: اعضاي ناظر ستادهاي انتخاباتي «عبدالله عبدالله» و «اشرف غني احمدزي» در روند بررسي و بازشماري آرا حضور ندارند اما کميسيون مستقل انتخابات افغانستان در نامه‌اي رسمي هر روز نتايج را به اين ستادها اعلام مي‌کند.

سخنگوي کميسيون مستقل انتخابات افغانستان تاکيد کرد: اين کميسيون با نهايت دقت و شفافيت بررسي و بازشماري آرا را انجام مي‌دهد و تا عصر ديروز پنجشنبه 15000 چک ليست و برگه نتايج در مرکز جمع بندى پردازش شده که 12 هزار چک ليست و برگه نتايج نهايي شده است.

وي گفت: در پايان وقت امروز جمعه نيز بقيه 3 هزار چک ليست و برگه نتايج نيز نهايي خواهد شد.

دور اول انتخابات رياست جمهورى افغانستان در تاريخ 16 فروردين و دور دوم آن در 24 خردادماه سال جاري برگزار شد اما در نتيجه اختلاف‌هاي عبدالله و احمدزي و ادعاهاي تقلب در انتخابات اين روند با بن‌بست روبرو شد.

بن‌بست انتخاباتي افغانستان با ميانجيگري وزير امور خارجه آمريکا و سازمان ملل متحد شکسته شد و کانديداها بر روند بازشماري آرا و ايجاد حکومت وحدت ملي در افغانستان موافقت کردند.

با اين حال 2 روز قبل ستاد انتخاباتي عبدالله با انتقاد از لايحه ابطال آراي انتخابات روند بازشماري را تحريم کرد.

از سوي ديگر ستاد انتخاباتي احمدزي نيز اعلام کرد که بدون ناظران عبدالله در روند بازشماري شرکت نمي‌کند و اين روند در حضور ناظران ملي و بين‌المللي تاکنون ادامه يافته است.