کد خبر: ۵۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۳

داروي آنفلوآنزا به درمان "ابولا" کمک مي‌کند


باشگاه خبرنگاران/ يوشي هيده سوگا، از مقامات ارشد دولت ژاپن اعلام کرد که چند کشور از ژاپن درخواست کرده اند تا داروي فاوي پيراوير را براي درمان ابولا در اختيار آن ها قرار دهد.

سوگا امروز گفت: من مطلع شده ام که متخصصان پزشکي مي توانند در موارد اضطراري از اين دارو استفاده کنند، حتي پيش از آنکه تاييد سازمان بهداشت جهاني را بگيرد. در اين صورت ما با رعايت ضوابط مشخص مي توانيم به اين درخواست پاسخ مثبت بدهيم.

اين دارو را شرکت صنايع شيميايي توياما، يکي از شرکت هاي وابسته به فوجي فيلم هولدينگز توليد کرده است، فاوي پيراوير T-۷۰۵ حدود پنج ماه پيش براي درمان آنفلوآنزا از وزارت بهداشت ژاپن مجوز گرفت.

T-۷۰۵ براي درمان ويروس هاي نوظهور آنفلوآنزا ساخته شده که از نظر ساختاري به ويروس ابولا شباهت دارند.

به گفته سخنگوي شرکت فوجي فيلم، اين دارو در درمان ابولا در موش هاي آزمايشگاهي موثر بوده است.

شرکت ژاپني فوجي فيلم هولدينگز و شريک تجاري اش، شرکت آمريکايي مدي وکتور از سازمان غذا و داروي آمريکا درخواست کرده اند که براي استفاده آزمايشي از داروي T-۷۰۵ در درمان ابولا مجوز صادر کند.

اين دارو در آمريکا هم در مرحله نهايي آزمايش هاي انساني است تا بي خطر بودن آن ثابت شود و مجوز بگيرد.

کار شناسان احتمال مي دهند با توجه به شيوع ابولا و محدود بودن گزينه هاي درمان، ممکن است مراحل صدور مجوز براي استفاده از T-۷۰۵ در درمان ابولا تسريع شود.

شيوع ويروس ابولا در غرب آفريقا که از حدود پنج ماه پيش آغاز شد تاکنون جان بيش از ۱۳۵۰ نفر را گرفته است.

سازمان بهداشت جهاني شيوع اين بيماري را که واکسن و دارو ندارد «وضعيت اضطراري بين المللي» دانست و براي استفاده از داروهاي آزمايش نشده در درمان آن نشست کار شناسي برگزار کرد.

اين سازمان در نهايت با توجه به نبود درمان و بالا بودن موارد مرگ، استفاده از داروهاي آزمايش نشده براي درمان ابولا را عملي «اخلاقي» ارزيابي کرد.

تا به حال چند نفر با داروي آزمايشي زي مپ درمان شده اند که دو نفر از اين بيماران، يک پزشک و يک امدادگر آمريکايي، پنج شنبه گذشته از بيمارستان مرخص شدند.

يکي از مزاياي T-۷۰۵ اين است که به صورت قرص است در صورتي که زي مپ ترکيبي از چند آنتي بيوتيک است که بايد تزريق شود و اين در مناطق دور افتاده که امکانات پزشکي محدود است نقطه ضعف محسوب مي شود.

علاوه بر اين شرکت داروسازي مپ که زيمپ را توليد مي کند در حال حاضر داروي آماده ندارد در حاليکه براي درمان بيست هزار بيمار T-۷۰۵ توليد شده است.