کد خبر: ۵۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۷

انگلیس از داعش چه می خواهد؟

«دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس عصر روز جمعه گفت که بریتانیا بخاطر تهدیدات گروه داعش و سایر گروه های افراطی ، سطح هشدار امنیتی در داخل مرزهایش را به مرحله «شدید» افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، اظهارات کامرون که در یک نشست خبری در لندن و بدنبال سخنان ˈترز ا میˈ وزیر کشور انگلیس صورت گرفت، بدین معناست که حمله و تهدید بریتانیا از سوی داعش وسایر گروه های تروریستی قریب الوقوع نیست اما بسیار محتمل است.

ˈترزا میˈ ، وزیر کشوربریتانیا که پیشتر از ارایه ساز و کارهای جدید قانونی برای مقابله با گروه های تندرو سخن گفته بود، نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت که هشدار حملات تروریستی در بریتانیا از سطح ˈقابل توجهˈ به مرحله ˈشدیدˈ افزایش یافته است.

با این حال خانم ˈمی ˈ تصریح کرد که گزارشی وجود ندارد که نشان بدهد حمله قریب الوقوعی قرار است در بریتانیا اتفاق بیفتد.

بریتانیا در زمینه حملات تروریستی پنج مرحله هشدار دارد که مرحله شدید چهارمین مرحله است که نشان می دهد احتمال حمله بسیار بالا است.

آخرین مرتبه، در سال 2010 میلادی و تابستان 2011 میلادی بود که سطح هشدار امنیتی در بریتانیا به دلیل آنچه تلاش القاعده برای بمب گذاری در هواپیماهایی از مبدا خاورمیانه خواند شد ، به مرحله ˈشدیدˈ رسید.

کامرون در باره توجیه افزایش سطح تهدید امنیتی در بریتانیا بدون اشاره به جزییات و شواهد عینی تهدیدات داعش که تا هفته های قبل می شد تبلیغات آنها را حتی در خیابان های لندن دید، گفت: آنچه ما در حال حاضر با وجود داعش در عراق شاهد آن هستیم تهدید امنیتی به مراتب بیشتر و شدیدتری است که تا به حال تصور می کردیم. داعش تنها سازمانی تروریستی در کشوری که میزبانش نیست، نمی باشد بلکه سازمانی است که در حقیقت به دنبال ایجاد و سپس گسترش شدید دولت تروریستی اش است.

نخست وزیر انگلیس برخلاف اظهارات بسیاری از منتقدین سیاست های بریتانیا و آمریکا در قبال مسایل خاورمیانه مدعی شد: ˈدرباره منبع تهدیدی که با آن روبرو هستیم، باید شفاف بگویم تهدیدهای تروریستی در منطقه خاورمیانه با جنگ ده سال پیش در عراق ایجاد نشده است بلکه این تهدیدات حتی قبل از حملات وحشتناک یازدهم سپتامبر هم وجود داشت.ˈ

به عقیده کامرون، این تهدیدات تنها از طریق رسیدگی به دغدغه ها و نارضایتی ها از سیاست خارجی غرب و یا تنها از طریق یافتن راه حلی برای مشکل فقر، دیکتاتوری و بی ثباتی در منطقه حل نمی شود، اگرچه حل این مسائل نیز مهم است بلکه ریشه این تهدیدات ˈایدئولوژی مسموم ˈ این گروه های افراطی است که همه ادیان و مذاهب و همه رهبران دینی آن را محکوم کرده اند.

کامرون با بیان اینکه اسلام دین رافت و صلح است، اما افراط گرایی اسلامی یک ایدئولوژی سیاسی مسموم است که از سوی یک عده اقلیت حمایت می شود، گفت: تهدیدی که ما امروز با آن روبرو هستیم از یک روایت مسموم تندروانه از اسلام نشأت می گیرد، هر جا که یک کشور درمانده و یک جنگ داخلی وجود داشته باشد ، هر جا که نارضایتی باشد و یا هر جا که دولتی نباشد که کنترل امور را در دست داشته باشد ، ما شاهد خواهیم بود که تندروی اسلامی بیشتر به پیش می رود و سرعت آن هم بیشتر می شود. به همین علت است که ما در سومالی مشکل داریم، به همین علت است که ما در بخش هایی از نیجریه و مالی مشکل داریم. در واقع در مورد سوریه و عراق هم مسئله همین است. ریشه مشکل ناشی از افراطی گری است.

در واقع بخش هایی از سخنان نخست وزیر انگلیس، همان نکات و مسایل کلیدی هستند که بسیاری از منتقدین سیاست های قدرت های غرب بویژه انگلیس و آمریکا و حتی برخی از شخصیت های سیاسی منصف غربی در قبال خاورمیانه، به آن استناد جسته اند.

این منتقدان و شخصیت ها، قدرت های غربی بویژه آمریکا و انگلیس را متهم می کنند که بخشی از دلایل ظهور و پیدایش گروه های تروریستی و افراطی را باید در سیاست های مداخله جویانه و فریبکارانه، توطئه های پیچیده و چند ضلعی و نیز منافع ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی این قدرت ها در خاورمیانه که بدلایل اهمیت ژئو اکونومیک و ژئوپلتیکی اش، آن را ˈهارتلندˈ نیز خوانده اند، جستجو کرد.

به گفته آنان، حمایت بی دریغ از رژیم جنایتکار صهیونیستی و چشم فروبستن بر روی ستم ها و جنایت های روا داشته علیه فلسطینی ها درکنار خلاء کنونی قدرت در منطقه بعد از حمله نظامی آمریکا و بریتانیا به عراق و پیشتر دخالت های نظامی آنها در افغانستان و نیز حمایت از گروه های تروریستی با هدف تضعیف دولت قانونی سوریه پیش ازهر چیز دیگری، فضا را برای گروه های تندرو و تروریستی فراهم کرده است.

آنان معتقدند که حمایت از رژیم سرکوبگر صهیونیستی توسط قدرتهای غربی ازجمله انگلیس و آمریکا سبب شده است که فضای روانی و احساسی و بستر مناسب برای فعالیت گروه های تندرو و افراطی بیش از پیش فراهم شود.

در این ارتباط ، ˈدیوید میلیبندˈ، وزیر خارجه پیشین انگلیس از جمله شخصیت های سیاسی است که حمله سال 2003 میلادی به عراق از سوی آمریکا و انگلیس را باعث پیدایش گروه شبه نظامی تکفیری داعش و سایر گروه های افراطی در این کشور دانسته است.

« میلیبند» اخیرا در مصاحبه با هفته نامه «آبزرور»، ضمن ابراز تاسف از دخالت سال 2003 میلادی انگلیس در جنگ عراق، گفت: بدیهی است که موضوع تهاجم به عراق و مهم تر از آن آنچه بعد از این حمله اتفاق افتاد، عاملی مهم در درک شرایط فعلی این کشور است.

میلیبند در پاسخ به این سوال که آیا ناآرامی های فعلی عراق باعث شده است که وی به عنوان وزیر دولت تونی بلر به دلیل حمایت از حمله به عراق در سال 2003 متاسف باشد؟، گفت: من به خاطر این کار تاسف می خورم زیرا من این تصمیم را بر اساس احترام به قواعد مربوط به تسلیحات کشتار جمعی گرفتم و آنجا (در عراق) هیچ (تسلیحات کشتار جمعی) نبود.

این اظهارات میلیبند که درحال حاضر رئیس و مدیر اجرایی «کمیته بین المللی نجت» است، در تضاد با سخنان «تونی بلر» نخست وزیر پیشین انگلیس قرار دارد که شدیدا ادعاهای طرح شده مبنی بر اینکه تهاجم سال 2003 آمریکا و انگلیس علیه عراق عامل رشد تروریسم در عراق است را رد کرده است.

درهمین حال ˈادوارد اسنودنˈ کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز اخیرا فاش کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا با همکاری انگلیس و مرکز اطلاعات و ماموریت های ویژه موساد زمینه را برای پیدایش داعش در عراق و سوریه فراهم کردند.

بر اساس اسنادی که اسنودن فاش کرده ، سازمان های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل برای به وجود آمدن یک گروه تروریستی که بتواند همه تندرو ها را از سراسر جهان در یک مکان به نام ˈلانه زنبورˈ جمع کند، همکاری کرده اند.

درهمین ارتباط، برخی دیگر از منتقدان و حتی شخصیت های سیاسی منطقه این سووال را مطرح می کنند این گروه های تروریستی از جمله داعش که با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی در تلاش هستند در سوریه و عراق ˈخلافت اسلامیˈ ایجاد کنند و بعد از بحران سوریه به تهدیدی واقعی برای کشورهای منطقه تبدیل شده اند، از کجا این همه پول و سلاح پیشرفته را به دست می آورند؟!.

فواد معصوم، رییس جمهوری عراق، اخیرا هشدار داد که کشورش توان نظامی کافی برای شکست دادن گروه تروریستی داعش را در اختیار ندارد زیرا این گروه تسلیحاتی دارد که نه با سلاح های موجود در دست پیشمرگ های کرد برابر است و نه با سلاح هایی که در اختیار ارتش عراق است!.

بسیاری، پاسخ این سووال را در سیاست ها و اقدامات مداخله جویانه و منافقانه برخی از کشورهای منطقه چون عربستان و قطر و نیز ترکیه با رنگ و لعاب های عقیدتی و فرقه ای در صحنه شطرنج عراق و سوریه جستجو می کنند .

اما نکته مهم آن است که این کشورها نیز از متحدان اصلی غرب بویژه آمریکا و انگلیس در منطقه هستند و بعید است که لندن و واشنگتن نفوذ کافی برای متوقف کردن دخالت های آشوب ساز و ویرانگر آنها را در منطقه نداشته باشند.

اگرچه همین دولت های غربی نیز با تضعیف دولت دمشق و تجهیز و تسلیح گروه های تروریستی درسوریه ، تاکنون نقش موثری در باز کردن فضای حیاتی برای این گروه ها از جمله داعش داشته اند.

بر این اساس است که بدرستی این ادعا مطرح شده که آمریکا و انگلیس در زایش و پیدایش گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه نقش اساسی داشته اند.

این چرایی نیز مطرح است که چرا دولت انگلیس بعد از گذشت چند سال از وقوع جنایت های مکرر گروه های افراطی از جمله داعش در عراق و سوریه و چشم فرو بستن به یارگیری این گروه ها در این کشور و رفتن صدها بریتانیایی به عراق و سوریه ، حالا این گونه احساس خطر کرده است.

روزنامه انگلیسی دیلی میل در شماره اخیرش در همین مورد نوشت: ˈمحمد العریفیˈ مفتی سرشناس و جنجالی وهابیت در عربستان سعودی در سفرهایی که طی چند ماه اخیر به انگلیس داشته، از میان جوانان انگلیسی و مسلمانانی که در انگلیس اقامت دارند، برای ˈداعشˈ یارگیری کرده و آنان را راهی سوریه و عراق کرده است.

این روزنامه انگلیسی افزود: سفرهای مکرر ˈمحمد العریفیˈ به بریتانیا درحالی صورت می گیرد که وی در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع الورود شده است.

دیلی میل همچنین اخیرا نوشت: نگرانی ها درباره گرایش های داخلی به گروه های تروریستی در بریتانیا روبه افزایش است و هم اینک در شبکه اجتماعی توئیتر می توان حمایت بسیاری از انگلیسی ها را از این جریانات افراطی دید.

به نوشته این روزنامه، هواداران گروه تروریستی داعش اخیرا در خیابان ˈآکسفوردˈ در قلب لندن با پخش پوستر و بروشورهایی، افراد را تشویق می کردند که بریتانیا را ترک گفته و به گروه داعش بپیوندند.

با این اوصاف، به سختی می توان پذیرفت دولت انگلیس از این پدیده مخوف به نام داعش که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در پیدایش و قدرت گرفتن آن نقش داشته است، بعد از کشته شدن یک روزنامه نگار آمریکایی توسط یک عضو انگلیسی این گروه در سوریه، به یکباره دچار وحشت شده باشد.

اگرچه اقدامات آتی دولت انگلیس می تواند جوابی بر این پرسش جدی باشد، اما شکی نیست که با فضای ایجاد شده بدنبال پررنگ شدن تهدیدات امنیتی داعش و سایر گروه های تروریستی، دست دولت کامرون برای هر گونه اقدامی برای کنترل مهاجران، گروه های به اصطلاح افراطی، فعالیت های دینی و نیز دخالت های نظامی و سیاسی آتی این کشور در منطقه خاورمیانه بویژه عراق بازتر خواهد شد.

کامرون در نشست خبری روز جمعه اش گفت که در دوشنبه هفته آینده در پارلمان این کشور درباره تدابیر دولت انگلیس برای مقابله با افراط گرایی و تهدیدات تروریستی سخن خواهد گفت.