کد خبر: ۵۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۹۰

اختلاف قيمت خريد و فروش سکه در بازار/ نرخ‌هاي دلخواهي که سکه فروشان اعمال مي‌کنند!


مهر: گرچه بازار سکه طي يکسال و نيم گذشته به آرامش رسيده است، اما هنوز اختلاف قيمت خريد و فروش سکه در بازار اعمال مي‌شود و سکه فروشان به صورت دلخواه نرخ‌هاي مورد نظر خود را براي خريد سکه از مردم اعمال مي‌کنند.

بازار سکه طي يکسال اخير تا حدود زيادي به آرامش رسيده و مشکلات افزايش ناگهاني قيمت به صورت يک شبه از بين رفته است و مسئولان بانک مرکزي نسبت به وضعيت بازار سکه رضايت دارند.

با اين وجود اختلاف قيمت خريد و فروش سکه در بازار هنوز از بين نرفته است و با وجود اينکه از اختلاف قيمت‌هاي 40 هزار توماني و 30 توماني خريد و فروش سکه ها خبري نيست اما اختلاف قيمت‌ها همچنان وجود دارد.

گرچه سکه فروشان بازار سکه تهران و ميدان فردوسي که تحت نظارت بانک مرکزي عمل مي کنند، موظفند که اختلاف نرخ بين خريد و فروش سکه ها را به صورت معقولي در نظر بگيرند، اما اين اختلاف قيمت ها در بازار سکه به صورت دلخواه درآمده و هر يک از اين سکه فروشان نرخ هاي مورد نظر خود را در زمان خريد سکه از مردم اعمال مي کنند.

اين در حالي است که همين افراد تفاوت قيمتي که براي خريد و فروش سکه بر روي تابلوهاي خود درج مي کنند با نرخي که اعمال مي کنند متفاوت است و در مواردي از حک نرخ هاي فروش خودداري مي کنند.

اختلاف قيمت خريد و فروش سکه تمام طرح امامي در بازار بر روي تابلوها بين حدود 3 تا 4 هزار تومان، نيم سکه حدود 5 الي 6 هزار تومان، ربع سکه 6 تا 7 هزار تومان، سکه گرمي حدود 7 الي 8 هزار تومان اعلام مي شود.

اما عملا نرخ اعمال شده براي خريد سکه از مردم توسط سکه فروشان با نرخ فروش سکه از آنها در سکه تمام امامي حدود 15 هزار تومان، نيم سکه 20 هزار تومان، ربع سکه 10 الي 15 هزار تومان و گرمي هم حدود 12 هزار تومان است.

با اين شيوه سکه فروشان بازار سودهاي کلاني را نصيب خود مي کنند و نظارتي هم بر عملکرد آنها وجود ندارد. پيش از اين حدود دو سال پيش با افزايش قيمت سکه اختلاف قيمت خريد و فروش سکه به شدت افزايش يافته بود و اين تفاوت نرخ بر روي تابلوها اعلام مي شد اما در حال حاضر اينچنين نيست.

از سوي ديگر تا حدود دو سال پيش نرخ خريد و فروشي که بر روي تابلوي سکه فروشان و صرافان حک مي شد، تنها اختلاف قيمت 1000 تا 2000 توماني را نشان مي داد. برخي از آنها به بهانه قديمي بودن سال پايه سکه، آنها را با قمتهاي کمتري از افرادي که قصد فروش را دارند، خريداري مي کنند، گرچه مي گويند که نبايد اختلاف قيمت بين سکه ها به دليل سايه پايه آنها باشد.

قيمت سکه هاي ضرب شده با سال پايه پائين تر از 86 هم کمتر از سکه هاي توليد سال 86 توسط سکه فروشان اعمال مي شود.