کد خبر: ۵۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۰۱

روحانی: برنامه ای برای سفر به عربستان ندارم /از وعده هایم عقب نشینی نخواهم کرد /برنامه ای برای ملاقات با اوباما ندارم /نمی پذیریم که کسی براساس یک عکس و اتهامات تخیلی، فردی را محکوم کند

نشست خبری رئیس‌جمهور با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی و همچنین محمد نهاوندیان، محمدباقر نوبخت، مرتضی بانک، محمدرضا صادق، حسین فریدون در حال برگزاری است.
 نشست خبری رئیس‌جمهور با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی و همچنین محمد نهاوندیان، محمدباقر نوبخت، مرتضی بانک، محمدرضا صادق، حسین فریدون در حال برگزاری است.

به گزارش «تیک»، همترین محروهای سخنان حسن روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی بدین شرح است:

-امیدواریم تورم در سال 95 تک رقمی شود. آخرین آمار تورم 23.2 است و تا پایان سال کمتر از 20 درصد خواهد شد/ تلاش ما در سال 93 این است که از رکود خارج شویم و به رشد مثبت برسیم. در سال 91 رشد اقتصادی کشور منفی 6/7 بوده و در سال 92منهای 1/1 بوده و و امیدواریم امسال مثبت شود.

-در زمینة اقتصادی دولت موفق شده تورم را در طول یک سال گذشته مهار کند و به وعده ای که به مردم داده بودیم که تا پایان امسال تورم 12 ماهه به 25 درصد برساند. امروز آخرین آمارها می‌گوید تورم 23.2 و تا پایان سال کمتر از 20 درصد خواهد بود. تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم در سال‌های بعد هم ادامه دهد. اگر این کار عملیاتی شود برای اولین بار است که بعد از 40 سال تورم یک رقمی شده است.

-در سال جاری تمام تلاش ما این است از رکود خارج شویم و رشد مثبتی داشته باشیم. پیش بینی همه بر این مبنا است و انشاءالله به رشد مثبت می‌رسیم. در این زمینه برنامه ریزی بسیار مفصلی دولت داشته است. بسته خروج از رکود دولت 177 بند دارد که 30 بند که نیاز به قانون داشته تقدیم مجلس شده است و بقیه آن تصویب شده یا خواهد شد. بنابراین با این برنامه ما امیدواریم از رکود عبور کنیم و کشور شاهد رونق اقتصادی باشد.

- در مرحله بعد اگر رشد تولید داشته باشیم معضل اشتغال هم حل خواهد شد چراکه بیکاری یک مشکل اساسی است. و امسال امیدواریم به پیش بینی های اشتغال تا پایان سال برسیم.  انشاء الله تا پایان سال در زمینه اشتغال حرکت خوبی داریم.

-در زمینه درآمد و وضع خزانه دولت سال گذشته بودجه را اصلاح کردیم. همه تلاش ما این است که بودجه عمرانی را حتی الامکان عملیاتی کنیم. در 5 ماهه اول امسال رقم بودجه عمرانی که تخصیص دادیم نسبت به پارسال 3/2 برابر است و در کل
بیش از سه برابر بودجه عمرانی 5 ماهه ما نسبت به 5 ماهه پارسال است. اما بودجه استانی 13 برابر بودجه استانی سال گذشته بود. دولت تحرکت بسیار خوبی در این زمینه داشته است اما در تلاش ها باید ادامه دهیم.

-در زمینه وضع آب لوله کشی و زهکشی در سراسر کشور و مهار آب در واقع بهره وری درست در زمینة آب کشاورزی،
دولت قدمهای بسیار مهمی برداشته است. ما در سال جاری و پایان سال گذشته 10 میلیارد دلار در زمینة آب و لوله کشی و زهکشی اختصاص دادیم. تحول بسیار خوبی در زمینه آب در کشور به وجود می آید. چون معضل بزرگ ما معضل آب است. اگر بتوانیم در مصرف آب در کشاورزی صرفه جویی کنیم کمک بزرگی در حل معضل آب انجام داده ایم. دراستان های غربی و همچنان خوزستان، سیستان طرح‌های مفصلی داریم که اعلام کرده ام. در زمینه کشاورزی در کل وضع ما ازپارسال بهتر است.

-در سفرهای استانی مبنای ما بر این است پروژه‌هایی که اعلام می شود امسال سال 93 یا در نیمه اول 94 به اتمام برسد و طرح‌های بزرگ و مهم در ظرف دولت یازدهم اجرایی باید اجرا شود. مبنای ما بر این است و به مردم قول دادیم و برنامه ریزی کردیم. در 7 سفر استانی در زمینه انرژی، دولت تلاش بسیار زیادی کرده که بتوانیم نفت و میعانات گازی را به مقدار کشور که نیاز دارد بفروش برسد. چون در شرایط تحریم هستیم آن مقداری که جزو برنامه ریزی بوده اجرایی کردیم. ظرفیت نفت و گاز را باید بالا ببریم  و هم برای صادرات و هم برای مصرف امسال انشاء الله 100 میلیارد متر مکعب افزوده خواهد شد.

-در تولید گندم امسال بالا 7 میلیون تن تا کنون خریداری شده است و این وضعیت نسبت به پارسال بسیار متفاوت است. بقیة محصولات ما هم خوب بوده و در زمینه کشاورزی در طول 4 تا 5 سال متحول خواهد شد. در زمینة مسأله محیط زیست که بسیار پیچیده و مشکل کشور بوده قدمهایی را برداشته ایم و الان در شهرهای بزرگ وضع هوا نسبت به سال گذشته بهتر است. بعضی گفته بودند این مسائل مرهون باد هستید. در این شهرهایی که بنزین را عوض کردیم مشکل آلودگی هوا تاثیر گذار بوده و این به معنی این نیست که مشکل کاملا حل شده باشد. در حال برنامه ریزی هستیم چون بعضی ها مسائل نیاز به برنامه‌های طولانی دارد.

-در زمینه سلامت نیاز ندارد توضیح دهم. در بخش سلامت کار بزرگی را دولت شروع کرده و در تاریخ ایران بی سابقه بوده است. امیدوارم بتوانیم این راه ادامه دهیم و در زمینه درمان، بار مردم را کاهش دهیم. امروز کسی که در بیمارستان بستری می شود زیر 10 درصد و در روستاها زیر 5 درصد پرداخت می کند.

-بقیه کارهایی که در سراسر کشور انجام گرفته در  زمینه مسائل داخلی و سیاسی همة تلاش این است که آنهایی که زیستشان در شکاف‌ها است به آنها بفهمانیم که این شکافها رو به پایان خواهد بود و ما آشتی و وحدت را در جامعه می‌خواهیم. شکاف‌های سیاسی و اجتماعی را کم می‌کنیم و می‌خواهیم ملت واحد باشیم و بدون وحدت و هماهنگی در کشور عبور از پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری اشاره کردند امکان پذیر نمی باشد. باید برای عبور از این پیچ متحد باشید. همه جناح ها و احزار فعالیت خود را انجام می دهند. همه جناح ها و فعالان سیاسی در چهارچوب قانون اساسی باید فعالیت بکنند.
 

-دولت شکاف بین اقوام را و مذاهب را مصمم است بردارد. بعضی ممکن است خوشحال نباشند. اما ضروری است تمام مذاهب و اقوام و ادیان زیر یک چتر به نام ایران زیر یک پرچم جمهوری اسلامی ایران و همه زیر یک قانون به نام قانون اساسی و همچنین هدایت های مقام معظم رهبری کار را پیش خواهیم برد.
 

-کشور یک دولت بیشتر ندارد و در مسائل اجرایی دولت تصمیم می گیرد و به تصمیمات و وعده‌هایش عمل خواهد کرد. در حوزه ای عقب نشینی نخواهیم کرد و اگر جایی اگر ما را مجبور کنند به مردم خبر می‌دهیم و اگر مردم به ما اجازه دادند این کار را خواهیم کرد. هیچ کسی حق ندارد خودسر عمل کند بلکه فقط طبق قانون باید عمل کنیم و سیاست خارجی مبنای ما این است که چهره واقعی ایران و انقلاب اسلامی به جهانیان معرفی شود. تصمیم ما نه یمین و نه شمال و فقط طریق مستقیم را ادامه می دهیم. اکثریت مردم خواهان اعتدال هستند و نه آنهایی که به بنده رای دادند. جامعه اعتدال خواه است و از افراط و تفریط خیری نبرده ایم و از همه درخواست این را داریم که به مسیر اعتدال بیایند.

-در زمینه مسائل فرهنگی معتقدیم که فرهنگ جامعة ما پرچمش باید بر دوش صاحبان فرهنگ باشد و آنها با تجربه ای که دارند این کار را می کنند. معیار ما قانون است.

-در سیاست خارجی مبنای ما این است که چهره واقعی ایران و انقلاب اسلامی به جهانیان معرفی شود تا اسلام رحمانی برای جهانیان تبیین شود و مردم ایران اهل ادله و اخلاق و فرهنگ هستند و می خواهند با ملت های دیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند. دلیلش این است که در طول 100 سال گذشته ایران به هیچ کشوری تجاوز نداشته و فقط مدافع بوده ایم. ما می‌خواهیم با کشورهای منطقه و همسایه و در مجموع برنامه این است که با همسایگان با وحدت و برادری زندگی کنیم. ما با تروریسم مبارزه می کنیم و هر کشوری از ما کمک بخواهد به آنها کمک می کنیم. در عراق سوریه و فلسطین و لبنان شاهد بودید.
-در مسئله هسته ای ادامه مذاکرات مبنای ما است و اگر صداقت در طرف مقابل باشد ما در فرصت باقی مانده می توانیم به تفاهم دست پیدا کنیم. مسیر پیچیده است اما تاکنون از آغاز کار که در ذهن ما بوده پیشرفت کردیم و امیدواریم در ادامه راه هم پیشرفت کنیم و تحریم انشاء الله برداشته شود.

 

پاسخ به سوال روزنامه دنیای اقتصاد: برخی از اقتصاد دانان همین نظر را دارند و می گویند مهار تورم باید مداومت داشته باشد و ما به نقطه ای برسیم که در سال 94 هم کاهش دهیم تا انشاء الله در 95 به تک رقمی برسیم. من نگفتم پایان امسال تورم 20 درصد خواهد بود بلکه گفتم زیر 20 درصد البته ما رقم نهایی را چند ماه دیگر اعلام خواهیم کرد که دقیقاً در اسفند چه مقدار خواهد بود. در 92 به 34/7 رسید و
امسال برنامه 25 درصد بود هدفمان امسال زیر 20 درصد بود. این را بعدا اعلام می کنیم. ما دو هدف را دنبال می کنیم؛ یکی اینکه مهار تورم را ادامه می دهیم و در سال 94 پایین بیاید. یکی اینکه تورم امسال چه مقدار باشد که بتواند با این هدف سازگار باشد. حتما باید زیر 20 باید باشد.

المنار: یک سال پیش شما به تشکیل ائتلاف علیه تروریسم دعوت کردید. اکنون دولت اوباما هم همچنین پیشنهادی کرده است. به نظر حضرتعالی کدام یک از این دو ائتلاف می تواند کارایی بیشتری داشته باشد و در خصوص روابط با عربستان چگونه است. آیا امسال قصد سفر به حج را دارید یا خیر؟

روحانی: همانطور که سال گذشته در مجمع عمومی اعلام کردم مبنای ما این است همه کشورها باید علیه خشونت دست به دست هم دهند. این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا به تصویب رسید که جهانی داشته باشیم عاری از خشونت و افراطی‌گری و در مصاحبه ها هم در نیویورک پیش بینی کرده بودم که اگر دنیا اقدامات جدی انجام ندهد همه گرفتار می‌شوند نه خاورمیانه بلکه بیشتر کشورهای جهان. الان می بینید که در سراسر منطقه گروهک های تروریستی به ترور ادامه می دهند. همان‌هایی که تروریست که در سوریه بودند و می گفتیم که چه خطری هستند کسی باور نمی کرد ولی امروز می بینند همان ها امروز درعراق جنایت می کنند. جنایت جنایت است یا یک امریکایی کشته شود یا غیر امریکایی کشته شود. نمی گوییم تردید داریم با مبارزه با تروریسم و فقط برای دستیابی به اهداف ملی مسائل را دنبال می کنیم بلکه موضوع ترور مربوط به کل انسان ها است. در دنیا هر بی گناهی کشته شود "کانما قتل الناس جمیعا". تصمیم ما برای مبارزه با ترور است و هر که در این زمینه آماده باشد استقبال می کنیم. ما در منطقه خودمان مبارزه می کنیم و نیاز به یک هماهنگی بین کشورهای منطقه داریم.

شبکه خبر:: دیروز آمریکا تعداد دیگری از شرکت ها و چندین نفتکش را تحت تحریم قرار داد و امروز شما اقدام آمریکا را تجاوز قلمداد کردید. در این زمینه توضیح بیشتر بدهید.

روحانی: تحریم غیر قانونی تجاوز به حقوق ملت ایران است ما باید به همه توان و قدرتی که در اختیار داریم در برابر این تجاوز ایستادگی کنیم. آنها می گویند ما تحریم کردیم و آنها تحریم را دور زدند. البته که ما تحریم را دور می زنیم. چون اصل تحریم غیر قانونی است. برخی از تحریم ها جنایت است. در برابر هر گونه تحریم ایستادگی می کنیم و راه حل پیدا می کنیم. کاری که آمریکایی ها انجام دادند برای تحریم بعضی از شرکت ها کار زشتی بوده است. در حالی که ما داریم مذاکره می کنیم برای دستیابی به توافق نهایی. این گونه اعمال نه با سیاست حل معضلات سازگار است و نه با مسیر اعتمادسازی. مردم ما نسبت به آمریکایی ها کاملا بی اعتماد هستند. متاسفانه اعمال و رفتارشان بی اعتمادی ها را عمیق تر می کند. ما کار آمریکا را بر خلاف تفاهمات می دانیم.

روزنامه کیهان: رهبری در دیدار با دولت درخصوص با فتنه گران و فتنه خط قرمز نظام  اعلام کردند . برنامه دولت برای عمل به این توصیه چیست؟

رئیس‌جمهور: نکاتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار ما با ایشان فرمودند دولت برای آنها برنامه‌ریزی کرده و اجرایی و عملیاتی می‌کند.

- مسائلی که مربوط به سال‌های گذشته است و در کشور وجود دارد، ما در چارچوب قانون عمل می‌کنیم. معیار ما قانون خواهد بود و کسی اگر محکومیتی دارد و محکومیتش برای این است که طرف از حقوق اجتماعی محروم شود، یعنی دادگاه فردی را برای استفاده از حقوق اجتماعی محروم کرده، به قانون عمل می‌کنیم، اما این تخیل که آقایی در عکسی بوده و به چه منظور بوده و یا چه شعاری بدهد را نمی پذیریم که کسی بخواهد بر مبنای توهمات، فردی را محکوم کرده یا به دولت بگوید که این فرد از حقوق اجتماعی محروم است.

- محرومیت از حقوق اجتماعی حکم دادگاه می‌خواهد. ما هم طبق حکم دادگاه عمل می‌کنیم. اینکه بگویند آقایی کجا بوده یا کجا می‌خواسته باشد معیاری برای ما نیست. البته آنچه رهبر معظم فرمودند حتما وزرای محترم به فرمایشات ایشان در همه زمینه‌ها عمل می‌کنند. ضمن اینکه دولت همه نکات ایشان را اجرایی و عملیاتی می‌کند.

کیودو ژاپن: نظر شما در خصوص اقدام شب گذشته دولت آمریکا در خصوص اعمال تحریم‌ها چه است؟ آیا توافق ژنو نقض شده است؟ آیا شما به نیویورک سفر می کنید؟

روحانی: در بخش اول این سوال را پاسخ دادم. آنها مدعی هستند تحریم جدید نکردیم. بر فرض که حرف آنها درست باشد باز هم منافات دارد با روح توافق ژنو چون اصل آن تحریم غلط بود. هنوز تصمیم برای سفر به نیویورک نگرفتم. هر وقت تصمیم گرفتم اعلام می شود. برای ملاقات با اوباما برنامه ای ندارم.

پاسخ به ایسنا: مسئله پیشرفت علم بسیار اهمیت دارد و رهبری روی این مسئله تاکید دارد. دولت هم دارد تلاش می کند که پیشرفت های علمی بیش از گذشته باشد. آمار شرکت های دانش بنیان که فعال هستند پارک های علمی و... و حتی بر مبنای مقالات ما پیشرفت قابل ملاحظه ای بوده است.8  ما پیش که ردیف ما 17 بوده شده 15 یعنی پیشرفتی حاصل شده است. یکی از راه ها پیشرفت علمی اینترنت پر سرعت است و حتما مبنای این دولت به اضافه کردن پهنای باند این تصمیم دولت است. در اینگونه امور تصمیماتی در شورای عالی مجازی اتخاذ می شود. یکی از تصمیمات این دولت ایجاد شبکة اطلاعات است که قدم‌های اولیه برداشته شده است و تصمیم دولت بر ادامه این روند خواهد بود.

ام بی سی آمریکا: با توجه به تحریم های روز گذشته آمریکا، برای مذاکرات هسته ای و توافق ژنو چقدر اطمینان دارید که این مذاکرات به سرانجام برسد. و آیا 1+5 حسن نیست دارد یا خیر؟

روحانی: فکر می کنم در جمع 1+5 آن کشوری که تردید هست که آیا حسن نیت دارد آمریکا است بقیه معمولا خیلی در این زمینه رفتاری از خود نشان ندادند که ببینیم که مذاکرات به نتیجه نرسد. مجموعه مذاکرات همه هفت کشور به حل و فصل می خواهند برسند. دلیلش این است که راه قبلی راه اشتباه بوده  به ضرر همه بوده است و باید راه را عوض کرد. مذاکرات سخت است و در همین هفته مذاکراتی با آنها داریم و ما مذاکرات را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم. امیدواریم اگر حسن نیت باشد در زمان باقی مانده به توافق و تفاهم برسیم. تحریم دیروز به تعبیر آنها تحریم جدید نیست. به نظر ما کار درستی نبوده ولی به اصل مذاکرات لطمه نمی زند در مذاکره یکی از پایه هایش اعتماد و صداقت و این کارها لطمه می زند به صداقت و اعتماد و انشاء الله بتوانیم به تفاهم برسیم. اگر نشد ممکن است به تفاهم کامل نرسیم یا برسیم. بازگشت شرایط به یک سال گذشته امکان نا پذیر است. اگر به تفاهم نرسیم این معنایش این نیست که تحریم باقی بماند.

پاسخ روزنامه تهران تایمز: در مورد روابط ایران و عربستان ازطرف ایران رابطة خوبی بوده است و با هم می خواهیم روابط نزدیک و بهترداشته باشیم. ما فکرمی کنیم اختلاف نظر راهش حرف زدن و مذاکره است. و پیدا کردن راه حل نه فاصله گرفتن شرایط منطقه کاملا با گذشته متفاوت شده است. امروز اسرائیل شکست خورده است. تروریست ها در لبنان شکست خورده اند و اوضاع پاکستان و افغانستان ایده آل نیست. همه این مسائل برای دید آینده نسبت به منطقه است. ما می خواهیم با عربستان مذاکره کنیم. ما نسبت به منطقه اختلاف نظر داریم و با عربستان می توانیم رابطه خوب و صمیمی داشته باشیم.

خبرگزاری انگلستان: ایران دارای لابی بسیار قوی در منطقه است. این لابی می تواند با تروریست در منطقه مبارزه کند؟

روحانی: ما کمک می کنیم  بههمه آنهایی که در برابر تروریست مبارزه می کنند. امریکا را ندیدم اراده جدی داشته باشد در مبارزه باتروریسم. اول باید مشخص شود این این گروه ها چگونه به وجود آمدند و چطور زمانی که تروریست ها در سوریه و عراق به کشتن ادامه می دادند چرا امریکا حرفی نمیزد. فقط می گویند ما از کنسولگری خودمان دفاع می کنیم. امریکا باید از این لحن بیان خود شرمنده باشد. همه دنیا باید در مقابل ترور ایستادگی کند. هر کشوری با ترور مقابله کند ما استقبال می کنیم. ما هیچ برنامه ای در زمینه همکاری با امریکا نداریم.

پاسخ به روزنامه شرق: دولت در فکر تهیه لایحه ای در زمینه انجمن صنفی روزنامه نگاری و وضعیت روزنامه نگاران هستید. اگر راه حل فعلی به نتیجه نرسد این لایحه را تقدیم می کنیم. دولت با بقیه قوا هماهنگ باشد و ما قول ها را فراموش نکردیم.
سفر من به نیویورک معلوم نیست. اجلاسی هم برای محیط زیست در نیویورک هست که من دعوت شدم. اگر تصمیم گیری کنیم اعلام می شود. اگر من به این سفر نروم وزیر خارجه می رود. در نیویورک مذاکرات ادامه می یابد. قبل از نیویورک مذاکرات دیگری هم انجام می شود. امیدواریم در سازمان ملل از این فرصت استفاده می کنیم چون سران کشورهای زیاد شرکت می کنند که استفاده می کنیم.

خبرگزاری فرانسه: هر وقت که شما گامی به جلو بر می دارید برخی می خواهند شما را به عقب ببرند چرا برخی از این افراد به طور آشکارا علیه شما ایستاده اند؟

روحانی: در کشور نظرات واحد نیست بلکه نظرات مختلفی وجود دارد. ضمن اینکه نهادها و ارگان ها مسئولیت‌هایی دارند و اقدامات انجام می دهند. در کشور ما مجلس این حق را دارد که اگر احساس کند وظیفه ای از یک وزیری به درستی انجام نگرفته از وزیر سؤال کند و وزیر را به مجلس فرا بخواند و رای بدهد. ما از استیضاح وزیر نگرانی نداریم و نداشتیم به دلیل اینکه استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد ولی ما همان مسیر را می رویم و من همان سفارش‌ها را که به فرجی دانا گفته بودم به وزیر بعدی هم می دهم. من قولی که به مردم دادم بر مبنای اجرای قاننون اساسی است و ما به راهمان ادامه می دهیم. اینکه استیضاح برای مقابله با دولت باشد من حس نکردم. مجلس سؤالاتی داشت و مطرح کرد و ما در چارچوب قانون تسلیم قانون هستیم. اما نظرات یکی نیست بلکه کسانی حمایت می کنند از دولت و کسانی هستند که مخالف هستند. و این مسئله اشکالی ندارد و این دولت راهش را ادامه می دهد. درصدی موافقند و درصدی مخالف؛ اما آن چیزی که از جانب ما قابل قبول نیست تخریب دولت است
و مردم نمی‌پذیرند و اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را به تن کند و عمل تخریب کند ما آن لباس را از تنش در می آوریم. ما انتقاد پذیریم حتی اگر تند باشد ولی تخریب قابل قبول نیست و من در طول یک سال بسیار با حوصله بودم. اما نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهم بود چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن است و این قابل قبول نیست. اقلیت حق سخن گفتن دارد ولی حق تخریب ندارد. و اگر تخریب کند هم دولت مقابلش بایستد و هم ملت.

واحد مرکزی خبر: نظرسنجی ها نشان می دهد بحث بیکاری مشکل اصلی کشور است و شما هم در این زمینه گریزی زدید؛ حال جزئی تر بفرمایید سیاست‌های شما در این زمینه چیست.

روحانی: مهم ترین مشکل اقتصادی ما و هم اجتماعی ما مشکل بیکاری است که می تواند مشکل فرهنگی هم باشد. اگر بگوییم در کنار رکود اقتصادی مسئله بیکاری است ما دو برنامه داریم که یک برنامه شکستن رکود و دوم عبور از رکود است همان 177 بند است. ما فکر می کنیم امسال موفق باشیم که از رکود عبور کنیم و در پایان سال همه پیش بینی های ما این است که رشد مثبت خواهد بود. البته برخی از محاسبات ما این است که ما از رکود رد شدیم. اما من می گویم در حال عبور هستیم و وضع اشتغال هم به تدریج بهتر می شود. وزارت ارتباطات به ما وعده داده است که امسال 30 هزار شغل جدید ار اعلام می کنیم. در برخی از زمینه های صنعتی پیشرفت خوبی داشتیم. در معادن هم بهتر شده و نفت و گاز هم همینطور. بنابراین حتما اشتغال خواهیم داشت اما این رقم چقدر باشد معلوم نیست اما قول می دهم مسیر اشتغال باز بشود. و البته ما راه سختی پیش رو داریم. بسیاری از جوانانی که می خواستند کار کنند رفتند دانشگاه و فارغ التحصیلان ما همه شغل می خواهند. و حتما یکی از مسائل مهم ما اشتغال مخصوصا تحصیل کرده است. و الان آمارها بیکاری در میان تحصیل کرده ها است.

فونیکس چین: شما گفته اید اقتصاد بزرگترین وظیفه شما در سال جاری است و به خاطر تحریم باز هم مشکلات زیادی در تبادلات تجاری بین چین و ایران وجود دارد. اگر به شرطی که ایران به توافق هسته ای نرسد و تحریم شروع شود شما نقشه دومی داریم و از چین چه انتظار دارید؟

روحانی: ما در شرایط تحریم هستیم. روابط ما با چین در حال توسعه است. ما تاکنون دو بار با چین مذاکره کردیم و در سفر آتی هم دیدار خواهیم داشت. برنامه ریزی که برای توسعه رابطه داشتیم برخی تحقق پیدا کرده و برخی در حال تحقق است. ما در شانگهای توافق کردیم که شش گروه کاری تشکیل دهیم. امیدواریم همه آن تفاهماتی که داشتیم بتوانیم به نتیجه برسیم. در همین شرایط فعلی یکی از کشورهایی که در دوران تحریم باایران همکاری خوبی داشته چین بوده است و ما این همکاری ها را توسعه دادیم.

خراسان: از گذشته عنوان هایی که به شما می دادند شیخ دیپلمات بود؛ امروز فرمودید اگر لازم باشد شخصا مذاکرات هسته ای را هدایت می کنم. شاید بعضی ها فکر می کنند مذاکرات در سطح بالاتر از وزیر صورت بگیرد و برخی هم تفسیر کردند که نوعی انتقاد از تیم مذاکره است. در خصوص این مسأله یک توضیحی بدهید.

روحانی: جواب هر دو منفی است. تیم ما تیم بسیار خوب و قوی است. افرادی هستند که کاملا مسلط به موضوع خیلی خوب مذاکره می کنند. خب خارجی ها هم می بینند و اظهار کردند که تیم ایران تیم بسیار قوی است. ما از تیم مذاکره کننده و شخص وزیر خارجه تشکر میکنیم. امروز هم صبح از وزارت خارجه جزو سه وزارتخانه بود که از آن تقدیر کردیم. مقصود من این است که مسئول این کار رئیس جمهور است. من همه مسئولیت را به عهده می گیرم و تیم مذاکره کننده کاملا هماهنگ هست و همه موارد را قبلا با هم بحث می کنیم. در چهارچوب تصمیمات نظام و تصمیمات رئیس جمهوری تیم مذاکره کننده مذاکره می کند. و از رهبر معظم انقلاب تشکر می کنم که ایشان تیم مذاکره کننده را تقویت کردند. بنابراین هم حمایت رهبری را دارد و تیم مذاکره کننده و هم حمایت مردم را دارد.

تی آر تی ترکیه: با توجه به انتخاب اردوغان به ریاست جمهوری ترکیه، آینده روابط ایارن و ترکیه چگونه ارزیابی می کنید؟

روحانی: من بسیار خوشحال هستم که اردوغان در انتخابات موفق شد و به ایشان تلفنی تبریک گفتم. خوشحالم داود اوغلو نخست وزیر شد و امیدوارم دولت هر چه سریعتر شروع به کار کند. در دوران جدید روابط بهتری با ترکیه خواهیم داشت. در ترکیه اولین بار که مردم رئیس جمهور انتخاب می کنند بالاخره در ترکیه این حالت نبود و اردوغان با آرا مردم انتخاب شد. تغییراتی در قانون هم دارند و ما با اردوغان روابط خوبی داشتیم و داریم و ممکن است توسعه بیابد. اکثر توافقاتمان اجرایی شده است و در مسائل منطقه ممکن است اختلاف دیدگاهی نسبت به سوریه داتشه باشیم. امیدواریم این اختلاف را هم با مذاکره حل کنیم.

رسالت: جایگاه اقتصاد مقاومتی در لایحة خروج از رکود که تقدیم مجلس شد چیست؟

روحانی: لایحه خروج از رکود بخشی از اجرای اقتصاد مقاومتی است. پایه اصلی اقتصاد مقاومتی رشد تولید داخلی است و اقتصادی که به یک جایگاهی برسد که دیگران آن را نتوانند بلرزانند. این در صورتی امکان پذیر است که رشد تولید افزایش یابد. در زمینه مسئله خروج از رکود توسعه صادرات غیر نفتی است که تولید ما را حرکت می دهد. حال مدیریت جهادی چیست؟ مقصود این است مدیریت عالمانة خالصانة پر تلاش را یک جمعی انجام دهند. از مدیریت جهادی مقصود این است که  برخی از وزرای ما  سابقه جهاد دارند در دوران جنگ. مدیریت جهادی یک مدیریت علمی است که با اخلاص و تلاش پیگیر انسانی توام باشد.

ایرنا: دکتر ظریف بارها گفته متن پیش نویس آماده و نیازمند توافق سیاسی است. آیا توافق سیاسی شکل خواهد گرفت تا به تفاهم نهایی برسیم یا خیر؟

روحانی: در دنیای سیاست همه باید تلاش کنیم. تلاش‌های زیادی شد و ما رسیدیم به نقطه تفاهم ولو برای یک توافق موقت شش ماهه و دو باره تفاهم کردیم. این بار کار سخت تر است. به دلیل این که ما به دنبال تفاهم نهایی هستیم و کار مشکل است. مذاکرات را با قدرت ادامه می دهیم و من قبلا هم گفتم بدبین نیستم نسبت به ادامة کار و نتیجة‌ آن. سخت است اما ادامه می دهیم.

 

روحانی در صحبت پایانی: در یک سال گذشته مجموع گفتگوها با مردم و نشست‌های خبری 15 نوبت بوده است. دولت می خواهد با رسانه تعامل دو سویه داشته باشد. رسانه باید بهترین واسطه باشد میان مردم و دولت. هدف ما این است که ملت ما وضعیت بهتری داشته باشد. دولت خودش را نیازمند میداند برای نقد دلسوزانه. این دولت به نظر من اولین دولتی است که هر دو جناح در آن حضور پر رنگ دارند. ما از هر دو جناح فعال داریم و همه تلاش کردند برای خدمت به مردم. امیدواریم روابط دولت با رسانة ملی نزدیکتر شود و رسانه ملی هم باید کمک کند زیرا شرایط ما شرایط عادی نیست؛ تحریم داریم رکود داریم تورم داریم و ما نیازمند کمک بیشتر همه رسانه ها هستیم هم ملی و هم دیگران تا بتوانیم به اهداف ملی مان برسیم.