کد خبر: ۵۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۷

وال‌استریت‌ ژورنال: تحریم‌های جدید موقعیت آمریکا در مذاکرات را حساس می‌کند

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش تحلیلی نوشت: تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران این کشور را در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در موقعیت حساسی قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت: آمریکا سری جدیدی از تحریم‌ها را به منظور اعمال فشار علیه ایران و جلوگیری از گیر افتادن رهبران تجارت بین‌المللی در اقدامات مجازات گونه آمریکا وضع کرده است.

خبر به کارگیری اقدامات جدید از سوی دولت اوباما برای اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه شرکت‌ها و موسسات مالی به بهانه نقض تحریم‌ها علیه ایران در حالی منتشر شده است که آمریکا بیش از گذشته از این هراس دارد ایران حاضر نیست امتیازات لازم برای دستیابی به توافق هسته‌ای را بدهد.

وزارت‌های خزانه‌داری آمریکا و امور خارجه روز جمعه اعلام کردند یک بانک را که دلار آمریکا برای دولت ایران فراهم می‌کرده است به علاوه یک گروه که در دور زدن تحریم‌ها در بخش‌های نفت و پتروشیمی به ایران کمک می‌کرده است به همراه چند شرکت حمل و نقل که متهم به انتقال سلاح به سوریه هستند و چند سازمان و شخصیت مرتبط به برنامه هسته‌ای ایران را تحریم کرده‌اند.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، اقدامات جدید آمریکا این کشور را با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران در موقعیت حساسی قرار خواهد داد.

مقامات ارشد آمریکایی روز جمعه گفتند که این اقدامات در واقع برای جلوگیری از ایران و هم پیمانانش از دور زدن تحریم‌ها و ممانعت از حمایت‌های آن‌ها از بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه وضع شده است. این مقامات آمریکایی هم‌چنین تأکید کردند که این اقدامات در چارچوب برنامه اقدام مشترک است که ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته بر سر آن به توافق رسیدند.

ایران در ماه ژوییه پس از آن که مذاکرات هسته‌ای چهار ماه دیگر تمدید شد موافقت کرد تا در ازای کاهش بخش دیگری از تحریم‌های آمریکا شامل آزاد شدن 2.8 میلیارد دلار از سرمایه بلوکه شده ایران بخش دیگری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را محدود کند.

برخی اعضای کنگره آمریکا که همواره از مخالفان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بودند معتقدند که ایران با استفاده از دیپلماسی برای بهبود وضعیت اقتصادی‌اش دولت اوباما را بازی می‌دهد در حالی که اقدامی واقعی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش به کار نمی‌گیرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پس از انتشار فهرست جدید تحریم‌های این کشور علیه ایران اظهار کرد: آمریکا هم‌چنان متعهد است تا با هم پیمانانش در گروه 1+5 برای دستیابی به راه حل جامع و بلند مدت که بتواند به جامعه بین‌الملل در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان دهد همکاری کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت: در فهرست جدید تحریم‌های دولت علیه ایران نام چند شرکت ایتالیایی و اماراتی نیز به چشم می‌خورد که در واقع زنگ خطری است به رهبران تجارت و دنیای اقتصاد در دنیا مبنی بر این که نمی‌توانند تنها به دلیل کاهش برخی از تحریم‌ها علیه ایران به راحتی با این کشور معامله کنند.

این در حالی است که برخی شرکت‌های آلمانی به تازگی روابط تجاری گذشته‌شان با ایران را از سرگرفته‌اند و بسیاری از شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران در صورت لغو تحریم‌ها اعلام آمادگی می‌کند.

اما در آخرین سری تحریم‌های آمریکا علیه ایران، یک شرکت کشتی‌رانی مصری به دلیل همکاری با خطوط دریایی ایران برای انتقال نفت هدف تحریم قرار گرفت.