کد خبر: ۵۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۱

ولایتی: از هر اقدام مثبتی در راستای بهبود روابط ایران و مصر حمایت می‌کنیم

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: ما از هر نوع اقدام مثبت و سازنده که در راستای بهبود روابط ایران و مصر باشد حمایت می‌کنیم و برداشته شدن موانع توسعه و روابط میان دو کشور قطعاً‌ مورد استقبال ما خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار عصر شنبه خود با اصحاب رسانه‌یی مصر که در مرکز تحقیقات استراتژیک انجام شد پیروزی مردم فلسطین را به هیأت مصری تبریک گفت و تأکید کرد:‌ بدون کمک مردم مصر چنین پیروزی محقق نمی‌شد. همواره ملت مصر از ابتدای شکل گیری فلسطین تا کنون در حمایت از حقوق ملت فلسطین پیشتاز بوده‌اند.

او در این دیدار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مصری مبنی بر این که نظر شما در رابطه با صحبت‌های اخیر یک مقام آمریکایی که گفته است ایران و آمریکا با یکدیگر در رابطه با مسائل منطقه به ویژه عراق همکاری داشته‌اند چیست؟ گفت: از نظر من صحبت‌های این فرد آمریکایی از اساس دروغ بوده و ادعاهای او کذب محض است و کاملاً‌ تکذیب می‌شود زیرا اگر قرار بود آمریکا و ایران با هم همکاری کنند چرا هر روز بر تعداد تحریم‌های آمریکا علیه ایران افزوده می‌شود. هم‌چنین اگر شما می‌خواهید مواضع ما را در این رابطه بدانید باید بگویم که روشن‌ترین مواضع جمهوری اسلامی توسط مقام معظم رهبری اتخاذ شده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: به عنوان مشاور رهبر ایران تصریح می‌کنم سیاست جمهوری اسلامی این است که از یکپارچگی در عراق حمایت کند زیرا ما مخالف هر گونه تجزیه در عراق یا هر کشور دیگری هستیم. البته غرب و انگلیسی‌ها همواره از اصطلاح "تفرقه بینداز و حکومت کن" استفاده کرده و بر همین اساس تلاش می‌کنند تا کشورهای اسلامی را تجزیه کنند.

ولایتی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق افزود:‌ اخیراً‌ وزیر امور خارجه کشورمان ضمن سفر به عراق با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و رییس مجلس این کشور دیدار کرد و هم‌چنین وی دیدارهایی با بارزانی و طالبانی هم داشت که مجموع این دیدارها حاکی از این است که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد کرد،‌ سنی و شیعه با هم و در کنار هم باشند. علاوه بر این ما خوشحال هستیم که در عراق دموکراسی حاکم شده است و این سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران است که از زبان من می‌شنوید.

یکی از خبرنگاران مصری با اشاره به وجود برخی موانع بر سر راه روابط میان ایران و مصر نظر رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع را در این رابطه جویا شد و ولایتی در پاسخ به او توضیح داد: سوال ما هم این است که چرا دو کشور مانند ایران و مصر که سابقه تاریخ چندهزار ساله داشته و دو تمدن قدیمی محسوب می‌شوند باید از هم دور بمانند. در هر صورت ما از هر نوع اقدام مثبت و سازنده که روابط دو کشور را تقویت کرده و موانع توسعه روابط را بردارد استقبال می‌کنیم.

ولایتی در رابطه با سوال یکی از خبرنگاران مصری مبنی بر این که آیا حمایت ایران از جنبش حماس در فلسطین و نداشتن رابطه سیاسی با دولت خودگردان نمی‌تواند زمینه‌ساز تجزیه کامل فلسطین شود؟ خاطرنشان کرد :‌ هر دوی ما باید دعا کنیم تا فلسطین به صورت یکپارچه باشد و روزی برسد که دولت یکپارچه در سرزمین فلسطین حاکم شود و در این زمینه ما از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم.

هم‌چنین یکی دیگر از سوال‌های مطرح شده در این دیدار این بود که چرا ایران انقلاب اخیر 25 ژانویه مصر را کودتا خواند و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در پاسخ گفت: ما به هر آن چه که ملت مصر بخواهد احترام می‌گذاریم و در رابطه با این که در رسانه‌ها چه چیزهایی نوشته می‌شود باید بگویم که آزادی رسانه‌ها وجود دارد و آن‌ها می‌توانند نظرات خود را بنویسند. در هر صورت نظر جمهوری اسلامی ایران این است که به تصمیمات ملت مصر احترام خواهند گذاشت.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در رابطه با مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اخوان المسلمین مصر تأکید کرد: این به ملت مصر بستگی دارد که به کدام حزب تمایل بیش‌تری داشته باشند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به سوالی در رابطه با نامگذاری "بیداری اسلامی" برای تحولات اخیر منطقه گفت: بیداری اسلامی به این معنا نیست که در تحولات اخیر هیچ بی‌تدبیری و ناپختگی صورت نگرفته باشد چرا که به هر حال بیداری اولین گام ملت‌ها برای برون رفت از شرایط گذشته‌شان بوده و این طبیعی است که در ابتدا بی‌تدبیری‌هایی صورت گرفته باشد ولی در نهایت انتظار می‌رود ملت‌هایی که از خواب بیدار شده‌اند قدم‌های بعدی را رو به سوی کمال بردارند.

ولایتی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با برخی سوء‌تفاهم‌ها و مسائلی که میان مصر و ایران وجود دارد، تصریح کرد: در رابطه با سوال یکی از خبرنگاران مصری که پرسید چرا هنوز خیابان خالد استانبولی در تهران وجود دارد باید بگویم که از این قبیل مسائل میان دو کشور بسیار وجود دارد. برای مثال این سوال برای ما هم مطرح است که چرا شاه پیشین ایران در مصر دفن شده است. حالا اگر بگوییم این تصمیم حکومت آن زمان بوده ولی باز هم ما می‌پرسیم که چرا هم‌چنان خانواده آن فرد ستم‌گر که هزاران نفر از مردم کشورمان را کشته است هر ساله بر سر مزار او می‌روند.

ولایتی در پایان با تأکید بر این که دین اسلام بیش‌ترین ظرفیت را برای ایجاد وحدت دارد تأکید کرد: مسلمانان باید به بلوغ فکری برسند و این چیزی است که جوامع اسلامی به آن نیاز دارند. چرا که طبق سخنان و روایاتی که از بزرگان دین ما به دست ما رسیده است نباید میان شیعه و سنی فرقی گذاشته شود چرا که همه ما مسلمان هستیم.