کد خبر: ۵۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۳

تهران به وضعیت قرمز آب نزدیک می‌شود

مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در صورت عدم بارندگی مناسب و صرفه‌جویی جدی از سوی شهروندان تهرانی، پایتخت در پاییز امسال به وضعیت قرمز آبی نزدیک خواهد شد، گفت: این وزارتخانه با تمهیدات ویژه ای در حال مدیریت آبرسانی به کلانشهرهایی مانند کرمان و اصفهان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا جانباز امروز در یک نشست خبری با تشریح عملکرد یکساله گذشته از فعالیت دولت در زمینه آب و فاضلاب گفت: چالش‌های تامین و توزیع آب به قدری زیاد است که همه باید در مدیریت آن سهیم باشند. ایران در یک شرایط سخت کم آبی قرار گرفته و اطلاعات اقلیم نشان می دهد ایران در یک دوره 30 ساله خشکسالی قرار دارد و باید در تمامی بخش ها فعالیت ها با موضوعات منطبق بر فراوانی و محدودیت‌های آبی باشد.

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل آبفای کشور با اشاره به اینکه توسعه شهرها باید منطبق بر طرح‌های جامع تامین آب باشد، اظهار داشت: مطالعات جامع تامین آب شرب شهرها به شرکت آب و فاضلاب کشور ابلاغ شد و ما در یک افق 25 ساله درباره راهکارهای تامین آب شرب شهرها اقدام خواهیم کرد.

جانباز با تاکید بر اینکه نتوانستیم جمعیت شهرها را کنترل کنیم، افزود: باید طرح‌های آمایش سرزمین و همچنین طرح های معماری و شهرسازی با یک نگاه بلندمدت به تامین آب شرب در شهرها باشد. در حال حاضر برخی مناطق مانند استان البرز، مشهد، شیراز و اطراف تهران با رشد جمعیتی حدود 4.5 تا 6 درصد مواجه است که این موضوع امکان خدمات رسی مناسب را از ما گرفته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: در آخرین جلسه شورای عالی آب بر این موضوع که طرح‌های توسعه کشور باید با نیم نگاهی به تامین آب باشد، تاکید شد: در بخش شهری متوسط 0.58 درصد افزایش جمعیت تحت پوشش داشتیم، ولی تعداد مشترکین آب در کشور 6.5 درصد رشد کرد.

وی بیان داشت: در یکسال گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید یک میلیون و 380 هزار انشعاب جدید آب واگذار شد که حدود 570 هزار آن مربوط به مسکن مهر بود. حجم تولید آن نیز 5.6 میلیارد متر مکعب در شهرها بود که نشان می دهد به فکر برنامه های بلندمدت برای تامین آب شرب باشیم.

مدیرعامل شرکت آبفای کشور گفت: در بخش فاضلاب شهری در یکسال گذشته 4.1 درصد رشد داشتیم و 2 میلیون و 70 هزار انشعاب فاضلاب نیز واگذار شد که نشان دهنده رشد 22 درصدی در این بخش است.

جانباز با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش آبرسانی روستایی 1.9 درصد رشد داشته است، ادامه داد: 487 روستا به جمعیت تحت پوشش آبرسانی اضافه شد و یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب نیز آب برای این بخش تولید شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهار داشت: درباره تابستان امسال از قبل پیش بینی شده بود که فصل گرمی را در پیش خواهیم داشت و به همین منظور جلسات ستاد بحران آب در صنعت آب و فاضلاب تشکیل و برنامه جامعی برای کل کشور تدوین شد.

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: از قبل نیز اعلام شده بود جیره بندی و یا قطعی برنامه ریزی شده آب در دستور کار وزارت نیرو نیست؛ با این حال از اواسط آبان ماه امسال به دنبال برنامه ریزی برای تامین آب شرب در سال 94 خواهیم بود.

وی به آبرسانی سیار به 5 هزار و 700 تا 6 هزار و 500 روستای کشور اشاره کرد و بیان داشت: در هفته گذشته طرح یک فوریتی کمک به وضعیت اعتباری آبرسانی به روستاها در دستور کار مجلس قرار گرفت و تصویب شد.

مدیرعامل شرکت آبفای کشور درباره استفاده از اعتبارات بانک توسعه اسلامی در اجرای طرح های فاضلاب روستایی اظهارداشت: روز گذشته وزیر نیرو یک پروژه آب شیرین کن 18 هزار متر مکعبی در جزیره قشم افتتاح کرد.

جانباز در خصوص آخرین وضعیت آبرسانی به کلانشهرهای کشور گفت: در حال حاضر کلانشهرهایی مانند اصفهان و کرمان در وضعیت قرمز آبی، تهران در وضعیت زرد و برخی کلانشهرها مانند کرج در وضعیت سبز قرار دارند. حجم آب سدهای لار و لتیان در شرق استان تهران در پایین‌ترین سطح سال‌های گذشته قرار دارد و در پاییز امسال اگر بارش‌های مناسب در بالادست سدها نداشته باشیم و همچنین کاهش مصرف جدی از سوی شهروندان تهرانی صورت نگیرد، تهران به وضعیت قرمز آبی نزدیک خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه تکمیل پروژه آبرسانی از سد ماملو و ساخت تسویه خانه هفتم تهران، انتقال آب از حوزه غرب شهر به سامانه شرق و همچنین تکمیل رینگ آبرسانی به تهران از راهکارهایی است که برای آبرسانی به تهران در حال انجام است، گفت: در اصفهان به دلیل اینکه چاه‌های فلمن خشک شده و ما منابع آبی از این چاه ها را برای اصفهان از دست دادیم. در حال حاضر سه هزار و 500 متر مکعب در ثانیه برای اصفهان کمبود آب داریم، با این حال با اعمال برنامه هایی در برخی مناطق اصفهان مصرف سرانه آب در شبانه روز به 136 لیتر نیز کاهش یافت که این میزان در حال حاضر برای تهران بیش از 250 لیتر است.

مشاور وزیر نیرو، جلوگیری از هدررفت آب به 6 درصد، اعمال مدیریت فشار آب، همکاری مردم در کاهش مصرف و اقدامات این چنینی را از تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از بحرانی شدن کامل آبرسانی به اصفهان برشمرد.

وی گفت: در 6 ماه گذشته مخازن اصلی آب اصفهان بیشتر از 50 سانتی متر آب نداشتند و مردم معادل تولید استفاده می کردند. در کرمان نیز سفره‌های آب زیرزمینی فقیر است و این مساله باعث کاهش آب دهی برای کرمان شده است. با این حال در شهر کرمان کار را با مدیریت فشار دنبال کردیم.

وی با اشاره به وجود طرح میان مدت تامین آب شرب شهر کرمان از طریق آبرسانی از سد صفا، بیان داشت: انتقال آب از سامانه بهشت آباد و همچنین انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان برای مصارف صنعتی و شهرهای کوچک از برنامه های در دستور کار برای آبرسانی به کرمان است.

مدیرعامل شرکت آبفای کشور ادامه داد امسال حدود 1.2 میلیون انشعاب آب واگذار خواهد شد که 600 هزار آن فاضلاب است. درباره مسکن مهر نیز قرار شده پروژه ها به تفکیک شهرها و استان ها اولویت بندی شوند تا بتوانیم کار آبرسانی به مسکن مهر را انجام دهیم.

جانباز همچنین بیان داشت: با دستور وزیر نیرو انشعاب‌های فروخته شده در سال‌های گذشته که هنوز واگذار نشده اند، مشمول تعرفه های جدید در سال‌جاری نخواهند شد.