کد خبر: ۵۱۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۷

روایت یک روزنامه از اختلاف در تیم رسانه ای روحانی

روزنامه آفتاب یزد نوشت: دولت روحانی باید هر چه سریع‌تر تجدیدنظری در خصوص تیم رسانه‌ای خود انجام دهد. کسانی در رأس این تیم قرار گرفته‌اند که به شکل مشکوکی علیه دولت اقدام می‌کنند! این گل به خودی‌ها به نفع دولت نیست.

روزنامه آفتاب یزد امروز یکشنبه 09/06/93 با نگارش یادداشتی به نشست خبری روز گذشته رئیس جمهور اعتراض کرد و با تخریب‌چی خواندن پرسش کنندگان از رئیس جمهور نوشت: در نشست خبری «به کسانی فرصت داده شد برای سوال پرسیدن از رئیس جمهور پشت تریبون بروند که در یک سال گذشته علیه دولت بودند. البته منظور از «علیه» منتقد بودن نیست بلکه مقصود تخریب دولت است.»

در ادامه متن کامل یادداشت روزنامه آفتاب یزد را می‌خوانید:

روز گذشته نشست خبری رئیس جمهور برگزار شد. حسن روحانی رئیس جمهور تدبیر و امید در بخشش انتهایی سخنان خود از رسانه‌های مختف استمداد طلبید و از آنان خواست با توجه به شرایط کنونی به دولت کمک کنند. رئیس جمهور معتقد بود اکنون وضعیت کشور عادی نیست و تحریم‌ها شرایط منطقه، تورم و رکود و بسیاری از مشکلات دیگر وضعیتی را رقم زده که رسانه‌ها بایستی ضمن بیان انتقادات خود تمام قد به کمک دولت بشتابند.

به نظر می‌رسد این بخش از اظهارات حسن روحانی مثل غالب اظهارات دیگر او در این نشست خبری عقلائی و صحیح بود. بی‌تردید رسانه‌ها می‌توانند نقش مهم و غیرقابل انکاری در انعکاس خدمات دولت به مردم داشته باشند تا مقامات پاستورنشین بتوانند کارنامه خود را شفاف‌تر در پیشگاه ملت عرضه نمایند.

اما برای رسیدن به این مهم به نظر می‌رسد ابتدا باید به دو پرسش کلیدی پاسخ داد. نخست اینکه چه رسانه‌هایی می توانند به دولت کمک کنند؟ و دیگر این پرسش که آیا بستر این حمایت مهیاست؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت یقینا رسانه‌هایی می توانند به دولت کمک نمایند که مستقل بوده و در انعکاس اخبار دولت رعایت انصاف و صداقت را کرده باشند. به نظر می‌رسد رسانه‌هایی که این روزها گاه و بی‌گاه و بی‌دلیل به دولت حمله‌ور می‌شوند نمی‌توانند کمکی نیز به دولت بنمایند. زیرا اصولا آنها هدف‌شان پایان هر چه زودتر این دولت است نه خدمت‌رسانی نیک دولت روحانی به مردم.

بنابراین مشخص است که چه رسانه‌هایی می‌توانند همیار و منتقد منصف دولت روحانی باشند. حال پاسخ به پرسش بعدی. به نظر راقم این سطور متأسفانه بستر حمایت رسانه‌ای از دولت نیز مهیا نیست. دلیل این موضوع مبرهن است. صد افسوس کسانی در رأس تیم رسانه‌ای دولت قرار گرفته‌اند که اعتقادی به خود دولت ندارند و افکار و عقایدشان اختلاف فاحشی با شخص روحانی دارد! تعجب نفرمایید، این موضوع عین واقعیت است. نمود این نقص بزرگ و آشکار در دولت در نشست‌های خبری رئیس‌جمهور هویدا می‌شود،‌روز گذشته نحوه چینش خبرنگاران برای بیان سوالات خود واقعا تأسف‌انگیز بود. دقیقا به دلیل همان نقص که عرض شد به کسانی فرصت داده شد برای سوال پرسیدن از رئیس جمهور پشت تریبون بروند که در یک سال گذشته علیه دولت بودند. البته منظور از «علیه» منتقد بودن نیست بلکه مقصود تخریب دولت است. همگان می‌دانند اکثر روزنامه‌هایی که دیگر سوال‌کننده بودند طی چند ماه گذشته چگونه علیه روحانی اقدام کرده‌اند. این در حالی است که به رسانه‌های مکتوب مستقل و همسو با دولت که از ساعت‌های ابتدایی روز گذشته نام خود را برای طرح سوال ثبت نموده بودند فرصتی داده نشد! برای مثال خبرنگار آفتاب یزد دومین فردی بود که برای طرح سوال ثبت‌نام نموده بود. همچنین صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور ساعت 15:23 در تماس با مدیر مسئول روزنامه اطمینان داده بود که سوال خبرنگار آفتاب یزد در لیست سوالات قرار دارد اما در کمال شگفتی به دلیل رفتار غیرمسئولانه پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری که پیش از این در ستاد قالیباف حضور داشته به آفتاب یزد اجازه طرح سوال داده نشد.

لازم به ذکر است پس از پایان نشست خبری،‌صادق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور ضمن عذرخواهی از روزنامه آفتاب یزد و دیگر روزنامه‌های مستقل و انتقاد از پرویز اسماعیلی عنوان نمود که وی به دولت تحمیل شده است و وظیفه من بوده است که باید در هنگام انتصاب چنین فردی مقاومت می‌کردم و نکردم و انتقاد بر من وارد است و اختلافات در همین خصوص در دولت شدت گرفته است. به هر حال، به نظر می‌رسد دولت روحانی باید هر چه سریع‌تر تجدیدنظری در خصوص تیم رسانه‌ای خود انجام دهد. کسانی در رأس این تیم قرار گرفته‌اند که به شکل مشکوکی علیه دولت اقدام می‌کنند! این گل به خودی‌ها به نفع دولت نیست.