کد خبر: ۵۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۱

بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه توقعات از نظام بانکی بسیار جدی شده است، گفت: ساماندهی موسسات غیرمجاز به صورت جدی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی الله سیف صبح امروز با حضور در بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی در تهران با بیان اینکه توقعات از نظام بانکی بسیار جدی شکل گرفته است، افزود: البته این توقعات یک تفاوت اساسی با گذشته دارد، چراکه توقعات به سمتی می رود که از نظام بانکی واقعی باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه نظام بانکی به سمت نقش اصلی خود در تحقق رشد اقتصادی و رونق در حال حرکت هستند، تصریح کرد: بانک‌ها باید به کار بانکداری خود بپردازند و این در بسته خروج غیرتورمی از رکود نیز به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است و برای همین منظور نیز زمان بندی سه ساله در نظر گرفته ایم.

وی، از اولویت بندی پرداخت تسهیلات در نظام بانک به عنوان راهبرد جدید بانک‌ها برای خروج از رکود نام برد و اظهارداشت: بانک مرکزی البته در کنار این کارها باید ساماندهی موسسات غیرمجاز را به صورت جدی اجرایی کند.

سیف به وجود دو دیدگاه درباره بانکداری اسلامی اشاره و تصریح کرد: براساس دیدگاه اول بخش قابل توجهی از بانکداری متعارف منافاتی با تعالیم اسلامی ندارد اما در دیدگاه دوم بخشی از فعالیت ها مانند ربا و ... با بانکداری اسلامی تناقض جدی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی حذف ربا را به عنوان نقطه بارز بانکداری اسلامی برشمرد و گفت: شرط ورود به بانکداری اسلامی حذف رباست و بانک‌هایی که قصد ورود به این رقابت را دارند باید ربا را به صورت کلی و جزئی از فعالیت‌های خود حذف کنند.

وی به تفاوت‌های اساسی برخی دیدگاه های اندیشمندان درباره بانکداری اسلامی اشاره و تصریح کرد: در مقطع فعلی بازبینی و بازنگری در قانون بانکداری بدون ربا یک ضرورت انکار ناپذیر است. پیش نویس قانون بانکداری بدون ربا مشتمل بر چند بند و لایحه در بانک مرکزی آماده شده است.

وی اظهار داشت: تشکیل صندوقهای قرض الحسنه قبل از انقلاب باعث شدتا پس از انقلاب ایده بانکداری اسلامی جامه عمل بپوشد، هرچند قانون در آغاز راه قرار داشت و برای بهبود آن باید بازبینی می شد که تاکنون بازبینی نشده، هرچند در مقطع کنونی بازبینی قانون بدون ربا ضروری است.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: حمایت از اقدامی که موجب توسعه بانکداری اسلامی در سطوح بین المللی شود و ضرورت ارتقا سطح آموزش کارکنان بانکی و آموزش آحاد مردم از دیگر برنامه های بانک مرکزی است که باید اجرایی شوند.