کد خبر: ۵۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۱

اولویت ایران دفاع از تمامیت ارضی عراق است

پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: برای ایران حفظ روابط با عراق یک اولویت همیشگی است و کردستان جزئی از عراق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المانیتور، کردستان عراق پس از پیشروی‌های نیروهای داعش (دولت اسلامی عراق و شام) در خاک این کشور فرصت را مناسب دانست تا با برقراری یک رفراندوم اعلام استقلال کند و هیچ زمانی بیش از این برای دستیابی به چنین هدفی مناسب نبود.

با ادامه پیشروی‌های داعش و پس از آن‌که نیروهای آن نتوانستند اربیل را به کنترل خود درآورند رهبران کردستان عراق به این نتیجه رسیدند که این منطقه می‌تواند به یک سرزمین اشغال شده تبدیل شود و این مسأله نه برای آمریکا و نه حتی برای ایران بلکه برای کردها یک بیدارباش بود.

مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق هفته گذشته گفت که ایران اولین کشوری بوده که در مقابله با داعش به کردها کمک کرده است.

یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگوی تلفنی با المانیتور هدف سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور به اربیل را بهبود روابط با کردهای عراق دانست و گفت: امروز یک نیاز فوری برای همکاری در منطقه وجود دارد. ممکن است میان دو مسأله X یا Y اختلاف وجود داشته باشد اما نباید بر هدف ما برای مقابله با تروریسم و افراط گری تأثیر بگذارد.

این مقام ایرانی تأکید کرد: کردستان یک بخش مهم در تمامیت ارضی عراق است و ایران معتقد است که کردها می‌توانند نقشی بزرگ در برقراری ثبات در کشورشان ایفا کنند.

او افزود: داعش خواستار جدایی در منطقه است و بهترین راه برای مقابله با آن این است که در کنار یکدیگر باشیم.

هم‌چنین یک مقام دیگر ایرانی در این باره گفت: ایران همواره این عقیده را در ذهن خود نگه داشته است که کردستان بخشی از عراق است. بنابراین روابط با عراق اولویت همیشگی ما خواهد بود.

وی ادامه داد: روابط با کردستان عراق استراتژیک است اما با بغداد قابل مقایسه نیست.

المانیتور یادآور شد: رویکرد ایران در مواجهه با اربیل با هدف ایجاد یک کانال قوی با کردهایی است که اکنون نیاز دارند و آماده‌اند تا با خارجی‌ها ارتباط برقرار کنند. ایرانی‌ها می‌دانند کردستان عراق روابط خوبی با آمریکا، اسراییل و ترکیه دارد.

از زمان حمله داعش به موصل برخی اقدامات مقامات ایرانی و کردی در عراق نشان داده است که این روابط در چه مسیری پیش خواهد رفت. نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق به تهران سفر و با دبیر شورای امنیت ملی ایران دیدار کرد. وی در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران که رسانه‌های ایرانی آن را مورد توجه قرار دادند از حمایت‌های ایران از کردستان عراق در این لحظه بحرانی تقدیر و کرد و گفت: روابط دوستانه میان تهران - اربیل موجب محکم‌تر شدن همزیستی میان مردم ایران و کردستان که در همسایگی یکدیگر قرار دارند خواهد شد.

المانیتور هم‌چنین نوشت: از آن‌جایی که مرزهای غربی ایران در معرض تهدید مستقیم داعش قرار دارد این کشور امیدوار است که با کمک به همسایگان خود به گسترش ظرفیت‌ها برای توقف پیشروی‌های این گروه افراط‌گرا در عراق کمک کند.

هم‌چنین مسأله دیگری که در این میان مطرح است روابط میان کردهای عراق و کردهای ایرانی است که اگر چه در بهترین حالت خود قرار ندارد آن‌ها می‌توانند در حفظ امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق اسلحه و عبور شبه نظامیان کمک کنند.