کد خبر: ۵۱۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۰

دیده‌بان حقوق بشر: داعش در سوریه از بمب خوشه‌ای استفاده کرده است

دیده‌بان حقوق بشر امروز (دوشنبه) اعلام کرد که تروریست‌های داعش در سوریه دست کم در یک منطقه از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزای فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر واقع در نیویورک با استناد به گزارش‌های مقامات محلی کُرد و مدارک تصویری اعلام کرد: شبه نظامیان داعش در تاریخ 12 ژوئیه و 14 اوت از بمب‌های خوشه‌ای علیه مواضع کردها استفاده کرده‌اند.

براساس این گزارش، این بمب‌ها در جریان درگیری‌ها در اطراف شهر عین العرب در استان حلب در نزدیکی مرز با ترکیه که میان گروه داعش و نیروهای کرد رخ داد، استفاده شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر خاطرنشان ساخت: این نخستین بار است که گروه داعش از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده ومشخص نیست که چطور این گروه به این بمب‌ها دست پیدا کرده است. بمب‌های خوشه‌ای در خود صدها بمب کوچک جای داده‌اند و می‌توانند توسط موشک و یا پرتاب به وسیله هواپیما و بالگرد مورد استفاده قرار گیرند و منطقه وسیعی را تحت پوشش آتش درآورند.

دیده بان حقوق بشر از همه اعضای جامعه بین المللی خواست تا به معاهده کنوانسیون منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای پایبند بوده و در عین حال خواهان تحریم تسلیحاتی هر طرفی شد که از این بمب‌ها استفاده کند.

استیو گوس، مدیر واحد تسلیحات دیده بان حقوق بشر اظهار داشت: هرگونه استفاده از بمب‌های خوشه‌ای شایسته محکومیت بین‌المللی است اما بهترین پاسخ به این کار پیوستن همه کشورها به معاهده‌ای است که استفاده از این نوع سلاح را ممنوع می‌کند. باید به طور گروهی همکاری کنیم تا جهان از این سلاح‌ها پاکسازی شود.