کد خبر: ۵۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۰

"روسیه جدید" چیست؟

پایگاه خبری دویچه وله در گزارشی نوشته است: نخستین بار ولادیمیر پوتین در ماه آوریل ۲۰۱۴ عبارت بحث‌برانگیز "روسیه جدید" را به کار برد و خشم و نگرانی دولت اوکراین را برانگیخت. در آن هنگام موضوع بر سر الحاق شبه‌جزیره کریمه بود. پوتین این واژه را بار دیگر در روز یکشنبه (۹ شهریور) به کار گرفت، آن هم زمانی که می‌خواست درباره شرق اوکراین صحبت کند.

به گزارش ایسنا، اما منظور پوتین از "روسیه جدید" چیست؟

از قرار پوتین از برنامه‌های مدنظر روسیه درباره شرق اوکراین سخن گفته که به‌نظر می‌رسد به منطقه‌ای وسیعی را شامل می‌شود؛ منطقه‌ای فرارتر دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک.

به ظاهر این دو جمهوری خودخوانده هستند که "روسیه جدید" را تشکیل می‌دهند. اما جدایی‌خواهان شرق اوکراین خواستار آن هستند که در آینده بخش‌های دیگری را نیز به این دو بخش اضافه کنند، از جمله مناطق کوچکی در جنوب شرقی اوکراین که امروز تحت کنترل دارند.

جدایی‌خواهان شرق اوکراین و نیز ناسیونالیست‌های روس رؤیای سرزمینی را در سر می‌پرورانند که از شرق اوکراین به سمت جنوب غربی تا حتی‌الامکان ترانس‌نیستیریا (منطقه‌ای در شرق مولداوی و در همسایگی اوکراین) را در بربگیرد.

صدراعظم آلمان آلمان از جمله رهبران غربی است که این "رؤیا" جدایی‌طلبان را جدی می‌گیرد. آنگلا مرکل روز دوشنبه در مجلس آلمان گفت که روسیه با اقدامات خود به پایه‌های نظم پس از جنگ جهانی در اروپا صدمه می‌زند.

واژه "روسیه جدید" به لحاظ تاریخی به منطقه‌ای اشاره می‌کند که ارتش روسیه در قرن ۱۸ میلادی، در دوره حکومت تزار در روسیه، پس از غلبه بر امپراتوری عثمانی تسخیر کرده بود.