کد خبر: ۵۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۹

هشدار UNDP نسبت به مصرف بی‌رویه آب و کودشیمیایی در کشاورزی ایران

معاون نماینده UNDP در ایران اظهار کرد: از مشکلات عدیده کشاورزی در ایران استفاده بی‎رویه از آب و کودهای شیمیایی است.

به گزارش ایسنا، بالاسوبراماینام مورالی" در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از مشکلات کشاورزی در ایران استفاده بی‌رویه آب و کودشیمیایی است.

وی ادامه داد: UNDP درحال حاضر برنامه پنج ساله‌ای درخصوص توسعه کشاورزی از سال 2012 تا 2016 اجرا می‏کند.

این مسئول افزود: این برنامه در چهار محور است که از آن میان می‎توان به برنامه‌های مرتبط با کاهش فقر، ارائه توسعه پایدار سلامت و محافظت از مناطق زلزله‎خیز اشاره کرد که از این میان محافظت از مناطق زلزله ‏خیز و توسعه پایدار از مهم‏ترین آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: برنامه UNDP به طور غیرمستقیم با کشاورزی در ارتباط است که درحوزه توسعه پایدار بیشترین عملکرد فعلاً درخصوص تالابهاست.

این مسئول افزود: این برنامه هشت ساله است و طبق برنامه‎ای که در ارومیه پیاده کرده‎ایم و با توجه به تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیده‎ایم که استفاده بی‌رویه از آب این دریاچه در مصارف کشاورزی باعث نابودی این دریاچه شده است.

وی درخصوص روش‎های جدید کشاورزی سخن گفت و ادامه داد: کشاورزی امروز به دنبال استفاده کمتر از منابع آبی است که در این خصوص می‎توان از طرح‏های UNDP نام برد.

وی با بیان اینکه کشاورزان ایرانی از آب و کودهای شیمیایی استفاده‎های بی‎‌رویه می‎کنند، ادامه داد: این کار به ضرر محیط زیست بوده و باعث نابودی آن می‎شود.

این مسئول همچنین افزود: ایران در پروسه‏‌ای کردن موادکشاورزی روند بهتری را نسبت به هند دارد و فروش محصولات کشاورزی از مشکلاتی است که همه دنیا حتی هند با آن مواجه هستند که انتظار می‌رود با یک پروسه کارآمد این مشکل برطرف شود.