کد خبر: ۵۱۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۵

قطعیت نمایش چهره حضرت عباس در اکران عمومی رستاخیز

درباره نمایش چهره حضرت عباس (ع) تا آنجا که امکان داشته، سکانس‌هایی که حذف‌شان به کلیت این اثر ارزشمند آسیب وارد نمی‌کرده، حذف شده اما در عین حال 50 درصد سکانس‌هایی که حضرت ابوالفضل (ع) حضور دارد همچنان حفظ شده و چهره قمر بنی هاشم نیز در برخی سکانس‌ها به طور واضح به نمایش در می‌آید و نورانی کردن چهره‌ها متنفی شده است.

پروانه نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا‌ درویش صادر شد تا این فیلم علی‌رغم حذف بخش‌هایی از تصاویر اصحاب امام حسین (ع)، همچنان با سکانس‌هایی که چهره حضرت عباس (ع) در آنها کاملاً مشخص است و حذف‌شان ناممکن بوده، اکران شود؛ اتفاقی که بعید به نظر می‌رسید تحقق یابد اما فتوای یکی از عالی‌ترین مقامات سیاسی و مذهبی کشور به همراه فتوای یکی از مراجع تقلید عراق به همراه سلسله نشست‌ها با علما و مراجع راهگشا بوده است.

به گزارش «تابناک»، با رفع مشکلات فیلم «رستاخیز» اثر مهم احمدرضا درویش، بالاخره پروانه نمایش دریافت کرد و قرارداد پخش این فیلم تاریخی-مذهبی نیز با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه سینمایی کشور که تحت نظر رهبر انقلاب فعالیت می‌کند، منعقد شده و در جلسات آینده شورای صنفی نمایش درباره نوبت اکران این فیلم و ترتیب اکرانش تصمیم گیری خواهد شد.

در این میان مسئله اساسی این است که در «رستاخیز» چه ممیزی اعمال شده و اثر به نمایش درآمده از چه کیفیتی به نسبت نسخه به نمایش درآمده در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برخوردار است؟ ظاهراً مطابق با اصلاحات صورت پذیرفته، چهره خاندان امام حسین (ع) -به خصوص زمانی که خاندان امام حسین (ع) در فیلم معرفی می‌شوند- حذف شده است.

همچنین درباره نمایش چهره حضرت عباس (ع) تا آنجا که امکان داشته، سکانس‌هایی که حذف‌شان به کلیت این اثر ارزشمند آسیب وارد نمی‌کرده، حذف شده اما در عین حال 50 درصد سکانس‌هایی که حضرت ابوالفضل (ع) حضور دارد همچنان حفظ شده و چهره قمر بنی هاشم نیز در برخی سکانس‌ها به طور واضح به نمایش در می‌آید و نورانی کردن چهره‌ها متنفی شده است.

بر اساس پیگیری‌های «تابناک»، در ماه‌های اخیر رایزنی‌های بسیار گسترده‌ای با مراجع اعظام و علمای تاثیرگذار درباره آثار این فیلم و همچنین اثر مثبت نمایش چهره در برخی سکانس‌ها برای تاثیرپذیری مخاطب صورت پذیرفته و برخی چهره‌های تاثیرگذار نیز این استدلال‌ها را پذیرفته‌اند. یکی دیگر از دلایل همراهی جریان‌های عقیدتی با این رویه و پذیرش نمایش چهره حضرت عباس (ع)، استفتای عالی‌ترین مقام تصمیم گیرنده در چنین مواردی است که هنوز رسانه‌ای نشده است.

در متن این استفتاء تاکید شده که نمایش چهره علمدار کربلا با حفظ شان و منزلت و جایگاه ایشان بلااشکال است و احمدرضا درویش نیز پس از دریافت این فتوا و همچنین فتوایی از یکی از علمای برجسته عراق درباره بلااشکال بودن نمایش چهره، اقدام به ساخت این اثر کرده و با توجه به فتوای این مقام عالیتربه مذهبی و سیاسی کشورمان، اطمینان داشته سدی برای اکران عمومی فیلم «رستاخیز» به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سینماییِ تاریخ، درباره واقعه عظیم عاشورا، وجود نخواهد داشت.

این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، از تصویربرداری شگفتی انگیزی برخوردار است، موسیقی تحسین برانگیزی برایش در نظر گرفته شده و از جلوه های ویژه بسیار باکیفیتی برخوردار است و در تراز بین المللی یک اثر شاخص است که تدوینی حساب شده نیز برایش در نظر گرفته شده است.

تدوین فیلم سینمایی «رستاخیز» توسط «طریق انور» تدوین‌گر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام شده است. موسیقی فیلم توسط «استیفن واربک» Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» صورت گرفته و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن انجام گرفته که اتفاقاً دیروز برای همین موسیقی در بخش بین الملل جشنواره، سمیرغ بلورین دریافت کرد.

آرش آصفی با «رستاخیز» به سینما معرفی می‌شود که ‌ایفای نقش «بُکِیر» فرزند حر بن یزید ریاحی را به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم بر عهده دارد. پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی‌، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی‌فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، کوروش زارعی، محمود محکمی، سعید علیپور، امیر مولوی، علی‌جاویدفر، می‌رطاهر مظلومی، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، علی عباسی، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری‌ارطه، ابراهیم سلطانی، خلیل‌الله خواجه‌نظام، پژمان جعفری سمرقندی، شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات و زهره‌ حمیدی و... از بازیگران فیلم سینمایی «رستاخیز» هستند‌.

بازیگران مرد مهمان فیلم را پرویز پورحسینی‌، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی تشکیل می‌دهند که البته از سطح متوسطی برخوردارند. در کنار بازیگران ایرانی، بازیگرانی مهمی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان و کویت نیز جلوی دوربین «روز رستاخیز» رفته‌اند که می‌توان از «جمال سلیمان‌»، «طلحت حمدی»، «رضوان عقیلی»، «فواز سرور‌» از کشور سوریه، «داوودحسین» از کشور کویت، «یوسف شکرچی‌» ازکشور‌ عراق، «فادی ابراهیم‌» از کشور لبنان نام برد که زمینه اکران بین المللی این فیلم را به ویژه در کشورهای اسلامی کاملاً فراهم می سازد و همین انتخاب ها از هوشمندی کارگردان خبر می‌دهد.

افزون بر «‌رستاخیز‌» که نام فارسی فیلم است، القربان (قربانی) نام عربی فیلم و HOSEIN نام انگلیسی فیلم خواهد بود و زیرنویس فیلم به زبان‌های گوناگون پیش‌بینی‌ شده و آن گونه که تهیه کننده فیلم اعلام کرد، مدتی پیش از محرم در سینماها اکران خواهد شد و دقیقاً همزمان با محرم اکران نمی‌شود تا همچون فیلم درخشان «روز واقعه» به واسطه عدم مراجعه مردم در ایام محرم به سینما، با شکست در گیشه مواجه نشود و مخاطبش را قبل از این ایام یافته باشد.

با توجه به آنکه نخستین روز ماه محرم 1435 هجری قمری مصادف با روز 4 آبان ماه 1393 خواهد بود، طبیعتاً برای اجرای برنامه اکران اعلام شده، باید حداکثر تا ابتدای مهرماه شاهد اکران سراسری رستاخیز در ایران باشیم اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا علی‌رغم صدور پروانه نمایش این فیلم با اصلاحاتی که اکنون شاهدش هستیم، درباره اکران فیلم با این محتوا نیز شاهد تاخیر خواهیم بود؟