کد خبر: ۵۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۷۱۰

مقايسه GSM و CDMA: تفاوت در چيست و کدام بهتر است؟

همه ي دارندگان تلفن هاي همراه در سراسر دنيا، در مورد فناوري اي که اپراتورها از آن استفاده مي کنند و سيستم جهاني ارتباطات موبايل يا به اختصار GSM ناميده شده، يک نگراني مشترک دارند. همانطور که از نامش پيداست، اين استاندارد تقريبا در تمام جهان به عنوان راهي براي برقراري ارتباط از طريق تماس هاي تلفن همراه، توسعه داده شده و به تصويب رسيده است.

اما همه از GSM استفاده نمي کنند. يک استاندارد جايگزين براي تلفن هاي همراه که به دسترسي چندگانه تقسيم کد يا CDMA مشهور است توسط بسياري ديگر از اپراتورها در سراسر جهان استفاده مي شود. استفاده از CDMA در ايالات متحده آمريکا و روسيه از ساير کشورها بيشتر است اما برخي کشورهاي آسيايي و آفريقايي اغلب در کنار GSM استاندارد CDMA را نيز ارائه مي دهند.

افراد زيادي براي انتخاب و خريد موبايل بر اساس يکي از استاندارد هاي GSM و CDMA مشکل دارند. در ادامه مطلب با ديجياتو همراه باشيد تا مقايسه اي بر اين دو داشته باشيم.


مقايسه ي GSM و CDMA: کدام بهتر است؟
اين سوال بسياري از دارندگان تلفن هاي همراه است، اما پاسخ دادن به آن آسان نيست.

پروتکل GSM و CDMA دو راه مختلف براي رسيدن به يک هدف هستند. در واقع بسياري از اپراتورهاي شناخته شده تلفن همراه، براي حفظ ثبات و کيفيت خدمات خود فقط يکي از اين دو را انتخاب مي کنند. به عنوان مثال، در کشور آمريکا، دو اپراتور از چهار اپراتور مطرح اين کشور (Verizon و Sprint) از CDMA استفاده مي کنند در حالي که دوتاي ديگر (AT&T و T-Mobile) استانارد GSM را ارائه مي کنند.

از نظر مشخصات فني و کيفي، بين اين دو استاندارد نسبت به يکديگر برتري خاصي وجود ندارد اما چيزهايي وجود دارد که ممکن است براي شما اهميت داشته باشند. گوشي هايي که از GSM استفاده مي کنند را مي توان از آن ها در هر اپراتوري استفاده کرد درصوتي که گوشي هايي که از CDMA پشتيباني مي کنند را فقط مي توان در يک اپراتور استفاده نمود.

افزون بر اين، اکثر گوشي هاي موبايل فقط يکي از اين دو استاندارد را پشتيباني مي کنند و اينجاست که بر اساس نوع نياز و استفاده، بايد يکي را انتخاب کنيد. همه اين ها به اپراتوري که در ناحيه ي جغرافيايي شما در دسترس است بستگي دارد. ممکن است در برخي نواحي، اپراتورها GSM را بهتر پوشش دهند درحاليکه در نواحي ديگر اپراتورهاي ديگر CDMA را ارائه کنند.

گوشي هاي مختلف کدام استاندارد را پشتيباني مي کنند؟

بسياري از گوشي ها فقط با يکي از دو استاندارد GSM يا CDMA سازگارند. در مورد گوشي هايي که CDMA را پشتيباني مي کنند شما مجبوريد گوشي اي را که مخصوص اپراتور خاصي ساخته شده انتخاب کنيد و آسان ترين راه براي اينکار خريد مستقيم گوشي از اپراتور است. براي مثال اگر مي خواهيد از اپراتور Verizon و گوشي آيفون استفاده کنيد بايد آيفوني را بخريد که آرم Verizon بر روي آن حک شده. زيرا در اين حالت برند مورد نظر که اينجا آيفون است، با اپراتور Verizon سازگاراست. در اين صورت اگر بخواهيد اپراتور خود را تغيير دهيد نمي توانيد ازين گوشي استفاده کنيد؛چراکه فقط در اپراتور Verizon قابل استفاده است.

اگر نمي خواهيد توسط اپراتور محدود شويد، در اين صورت بايد گوشي هاي آنلاک شده اي که از GSM پشتيباني مي کنند را از فروشندگان ديگر خريداري کنيد. شما مي توانيد با اين گوشي ها از خدمات هر اپراتوري که بخواهيد استفاده کنيد. کافيست سيمکارت مورد نظرتان را در گوشي قرار دهيد. براي نمونه، آمازون تعداد بسيار زيادي گوشي هاي آنلاک شده که از GSM پشتيباني مي کنند، بفروش مي رساند. گوگل نيز نکسوس ۵ و مدل هاي Google Play Edition برخي گوشي ها را به صورت آنلاک شده عرضه مي کند. تمام فروشندگان گوشي هاي موبايل، بايد قبل از خريد اطلاعات کاملي را در مورد سازگاري گوشي از نوع استانداري که پشيتباني مي کند، به مشتري ارائه کنند.

هنگام آزمايش سازگاري شبکه هاي تلفن همراه مختلف با گوشي همراه، مراقب باشيد، گوشي هاي سازگار با هر دو استاندارد معمولا توسط بسياري از فروشندگان، قابل خريد است، اما تعداد کمي از گوشي ها همزمان از دو استاندارد پشتيباني مي کنند. اگر گوشي خود را از فروشنده ديگري به غير از اپراتور تهيه کرده ايد، لازم است براي فعال سازي آن تا با اپراتور خود تماس بگيريد. اگر گوشي خريداري شده شما از نوع GSM است، شما بايد سيم کارت را نيز جداگانه خريده و در گوشي قرار دهيد تا خدمات سازگار شبکه بر روي آن فعال گردد.

کساني که گوشي هاي سازگار با CDMA را مي خرند نگراني خاصي در خصوص سيمکارت ندارند، اما اين يک مزيت نيست. گوشي هاي CDMA سازگاري محدودي دارند که اين براي همه ناخوشايند است، در حاليکه دارندگان گوشي هاي GSM مي توانند به راحتي سيمکارت هر اپراتوري که بخواهند را در گوشي قرار داده و از آن استفاده کنند. اکثر اپراتورهايCDMA -حتي اگر گوشي مورد نظر از لحاظ سازگاري فني با شبکه آن ها مشکلي نداشته باشد- اجازه ي استفاده از گوشي اي که از اپراتور ديگري تهيه شده را به کاربر نمي دهن. پس اگر قصد استفاده از شبکه هاي CDMA را داريد اين محدوديت مهم را به ياد داشته باشيد. اگر بعدا تصميم به سرويس گيري اپراتوري ديگر را گرفتيد،حتي اگر گوشي قديميشما از نظر مشخصات فني با اپراتور جديد سازگاري داشته باشد، به احتمال زياد مجبور به خريد گوشي جديدي خواهيد شد.

سيستم GSM اما آزادي عمل بيشتري به شما خواهد داد، باند فرکانس پشتيباني شده توسط يک گوشي، مي تواند باعث دسترسي محدود گردد. تعدادي باند با فرکانس ۳۸۰ تا ۱۹۰۰ مگاهرتز وجود دارند و باندهاي پشتيباني شده در گوشي هاي موبايل، ممکن است از هر فروشگاه تا فروشگاهي ديگر متفاوت باشند. شما بايد باند فرکانسي که اپراتور شما از آن استفاده مي کند را به دقت بررسي کرده و مطمئن شويد، گوشي مورد نظري که قصد خريدش را داريد نيز از آن فرکانس ها پشتيباني مي کند. با اين گفته، تمرکز GSM بر روي هسته ي مرکزي چهار باند است که ۸۰۰ ، ۹۰۰ ، ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ مگاهرتز را شامل مي شود. گوشي هايي که از اين چهار باند پشتيباني مي کنند، در اکثر کشور ها قابل استفاده هستند.

ورود LTE و سردرگمي اپراتورها

اکنون اهميت و تفاوت GSM و CDMA رامي دانيد.! اما حالا اجازه دهيد تمام پيشفرض هاي ذهني شما را با صحبت در مورد عضو جديد خانواده اين سرويس هاي ارتباطي يعني Long Term Evolution (تکامل بلند مدت) يا به اختصار LTE تخريب کنيم!

استاندارد LTE استاندار جديدي است که در چند سال اخير، در نواحي مختلف رواج يافته. اگر چه بر طبق اصول GSM ، شبکه ي LTE استانداري مجزا از شبکه هاي GSM و CDMA است اما در واقع نسل چهارم ارتباطات همراه است.

بيشترين اقبال از LTE در کره جنوبي ديده شده، اما در ژاپن، استراليا، سوئد و آمريکا نيز از اين شبکه، استقال خوبي شده است. تاکنون، از LTE بيشتر براي انتقال داده و ارتباطات ديجيتال استفاده شده، اما استاندارهاي ديگري نيز براي LTE طراحي شده که مي توان از آنها به عنوان جايگزيني براي شبکه هاي تلفن همراه استفاده کرد. براي مثال خدمات بيسيم اپراتور Verizon در آمريکا برنامه ريزي کرده که که تا پايان سال ۲۰۱۴، خدماتش، فقط بر روي گوشي هاي سازگار با نسل چهارم يا همان LTE قابل استفاده باشد.

براي استفاده از LTE نيز سيمکارت نياز است، بنابراين اگر قصد سوئچ به اپراتور ديگري را داشته باشيد، در صورت سازگاري گوشي تان مي توانيد با خريد سيمکارت جديد، از خدمات اپراتور مورد نظرتان استفاده کنيد. بر طبق آنچه بيان شد، در حال حاضر اکثر گوشي هايي که از LTE پشتيباني مي کنند، از آن فقط براي ارتباطات داده اي استفاده مي کنند و نه تماس هاي صوتي. اين به معني محدود شدن مجدد کساني است که گوشي هاي CDMA/LTE دارند. درمورد اپراتورهايي مانند Verizon که قصد دارد به شبکه اي که فقط LTE را به کاربران ارائه مي کند تبديل شود، اين موضوع کمي فرق مي کند، اما اين پروسه نيز احتمالا سال ها به طول خواهد انجاميد.

در حالي که LTE پتانسيل زيادي براي تبديل شدن به يک استاندارد جهاني دارد، اما موانعي نيز در اين راه وجود دارند. به غير از کره ي جنوبي در هيچ يک از اپراتورها بيش از يک چهارم ظرفيت سرويس دهي LTE آنها، توسط کاربران استفاده نمي شود. در کل، کره ي جنوبي و شبکه Verizonدر ايالات متحده ي امريک،آنچه در بالا ذکر شداستثنا هستند. حتي اپراتورهايي که فقط خدمات LTE را ارائه مي کنند، فقط ناحيه اي کوچک را براي خدمات دهي انتخاب مي کنند.

بنابراين استفاده از LTE مشکل ساز خواهد بود. به ياد داريد که گفتيم شبکه هاي GSM/CDMA چگونه بر روي باندهاي مختلف، کار مي کنند؟ در مورد LTE نيز وضعيت به همين صورت است. شما مجبوريد قبل از خريد فرکانس باندي که گوشي و اپراتور با آن سازگاري دارند را بررسي کنيد که با هم يکي باشند. شما امکان استفااده از يک گوشي سازگار با LTE را در اپراتوري ديگر نداريد. البته هنوز معلوم نيست که اين استاندارد جديد، مانند GSM که براي استفاده در چهار باند اصلي اي که اکثر گوشي هاي gsm با آنها سازگاري دارد، به صورت جهاني همه گير شود.

نتيجه گيري نهايي

نفسي عميق بکشد! حال وقتش رسيده که از اين اطلاعات، نتيجه گيري کنيم:

ابتدا، GSM و CDMA هيچکدام از لحاظ مشخصات فني نسبت به يکديگر برتري ندارند، آنها در نهايت سرويس مشابهي را ارائه داده و کيفيت شبکه نيز بستگي به اپراتور دارد و نه به نوع شبکه تلفن همراه.

دوم، گوشي هاي که از GSM پشتيباني مي کنند، قابليت آنلاک داشته و مي توان از آنها در هر اپراتوري استفاده نمود در حاليکه گوشي هاي CDMA فقط بر روي يک اپراتور قابل استفاده اند. معمولا قيمت گوشي هاي GSM آنلاک شده ارزان تر از گوشي هاي قراردادي CDMA است.

سوم، شما بايد به دقت باند فرکانسي که گوشي مورد نظرتان پشتيباني مي کند را بررسي کنيد. اکثر گوشي ها يا GSM و يا CDMA را پشتيباني مي کنند و هر يک محدوده اي چندگانه از فرکانس ها را را ئمي دهند.

و در آخر، LTE نيز با وجود نوظهور بودنش، پتانسيل اين را دارد که به استانداري جهاني مبدل شود. اما شايد قرباني محدوده ي فرکانس بيشتري که GSM و CDMA ارائه مي کنند شود. از آنجا که اين تکنولوژي جديد است، استفاده از آن هنوز در همه جا تصويب نشده و اين يک مشکل براي LTE محسوب مي شود.

اميد مي رود با اين مقاله به سوالات احتمالي که در اين باره در ذهن شما بود پاسخ داده باشيم؛ اما سرويس هاي همراه با توجه به استاندارهايي که گوشي هاي همراه پشتيباني مي کنند، سال به سال مي تواند تغيير کند.