کد خبر: ۵۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس جمهور: واقعا راه حجاب زنان تنها ون است، راه دیگری نداریم؟/دیوار کشیدن بین دختران و پسران هو کردن اسلام و سخیف کردن موازین اسلامی است

روحانی با تاکید بر اینکه حجاب برای امنیت خانم‌هاست، گفت: مشخص است که همه به دنبال امنیت هستند. همه دلشان می‌خواهد وقتی دخترشان به بیرون از خانه می‌رود خیال‌شان از او راحت باشد. آن دختر هم می‌خواهد که کسی در بیرون وی را آزار ندهد، اما شما عالمان و فرهیختگان باید راه درست و علمی آن را پیدا کنید.


رییس جمهور با ابراز تاسف از اینکه برخی افراد برای نمره و بورس تقلب می‌کنند، گفت: در محضر بزرگان و در محضر مولایمان امام هشتم که ناظر است به صراحت می‌گویم هر آنچه در راه مبارزه با فساد لازم و در مسیر توسعه این کشور نیاز باشد از هیچ کس و هیچ قدرتی نخواهد ترسید.

به گزارش «تیک»، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع نخبگان خراسان رضوی، این منطقه را مرکز اندیشمندان، فیلسوفان و فقها عنوان کرد و گفت: ‌مرحوم آخوند خراسانی آنچنان در فلسفه، کلام و اصول متبحر بوده است که حدود 100 سال در حوزه‌های علمیه، کتاب اصلی علم اصول از آن این فقیه فیلسوف خراسان است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه افرادی همچون فردوسی و خیام و بسیاری دیگر از علما و سخنوران از این خطه بوده‌اند گفت: بسیاری از بزرگان ایران از منطقه خراسان بزرگ. در دوران اخیر نیز شهید مطهری از مردم این منطقه است که بعد از ایشان هنوز در بسیاری از بحث‌های مهم اسلام سیاسی و اسلامی اجتماعی کتاب جایگزین نداریم.

وی با طرح این پرسش که خراسان چرا با این همه صاحب‌نظر، حوزه علمیه، دانشگاهی و چهره فرهیخته در رنج است اظهار کرد: ممکن است بگویید طرح‌ها و برنامه‌هایی آماده اما در حال خاک خوردن است. دانشگاه ما از لحاظ کمیت توسعه بسیار خوبی پیدا کرده است و از لحاظ مقاله در منطقه اول یا دوم باشیم.

وی ادامه داد: اما ما برای چه مقاله می‌نویسیم. آیا مقاله می‌نویسیم تا رتبه‌مان بالا برود؟ در برخی مقالات هم باید زمان صرف کرد و هم از جیب خرج کرد تا چاپ شود. ما از انتشار و چاپ این مقالات به دنبال چه هستیم؟ شاید برخی به دنبال این باشند که مراحل علمی را یکی پس از دیگری طی و به مرحله استادتمامی برسند.اما باید توجه کرد که مقاله نوشتن، امتیاز گرفتن و داشتن گرید علمی نباید هدف ما باشد.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی به برخی از فسادها در زمینه علمی اشاره کرد و گفت: در این دولت با برخی از فسادها روبرو شدیم که شگفت‌آور است. در قدیم می‌گفتند آدم شاخ درمی‌آورد و ما همیشه می‌پرسیدیم که چگونه ممکن است فرد بر سر خود دو شاخ را احساس کند اما در این دولت با مواردی مواجه شدیم که چنان فشاری به آدم وارد می‌کند که انگار دو شاخ بر سر آدم درمی‌آید. آیا برای نمره و بورس گرفتن باید تقلب کرد؟
رئیس جمهور به رانت در زمینه‌های مالی اقتصادی اشاره کرد و گفت: آیا انسان برای اینکه استاد بچه‌های مردم شود باید تقلب کند؟ آنها می‌خواهند شاگرد تربیت کنند تا کشور را آن هم در شرایط تحریم اقتصادی نجات دهد ‌آیا باید در آن تقلب صورت گیرد؟

وی با بیان اینکه برخی در این زمینه نامه سرگشاده و غیرسرگشاده می‌نویسند گفت: مگر این دولت از تهدید می‌ترسد؟ در محضر بزرگان و در محضر مولایمان امام هشتم که ناظر است به صراحت می‌گویم هر آنچه در راه مبارزه با فساد لازم و در مسیر توسعه این کشور نیاز باشد از هیچ کس و هیچ قدرتی نخواهد ترسید.

رئیس جمهور ادامه داد: لابد شما به ما می‌گویید که چرا نمی‌ترسید. دیگران چیزهایی دارند که می‌توانند به وسیله آن شما را تهدید کرده و چرخ دولت را از گردونه خارج کنند. اما تا روزی که اکثریت قاطع مردم هوشیار و بیدارند این سرزمین با دولتی که در کنار ملت قرار گرفته موفق خواهد بود.

وی افزود: موفقیت ما در سایه تلاش و حضور مردم و البته لطف پروردگار است. امروز برای اینکه بتوانیم کشور را نجات دهیم به مردم نیازمندیم. برخی روزهای اول به من می‌گفتند که این تصور خامی است اگر فکر کنیم می‌توانید ظرف 4 سال می‌شود کاری انجام داد. آنچنان چاه برای تو کنده‌اند که هیچ گاه به جاده نمی‌رسی که حرکت کنی. من همواره به آنها می‌گفتم که مشکلات زیاد است اما باید امید همه ما بر تمام مشکلات فائق باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر دست به دست هم بدهیم با وحدت و جهاد و تلاش که همان کار پیگیر و بی‌وقفه است می‌توانیم به مقصد و مقصود خود برسیم. برای حل معضلات مملکت من کلیدی جز علم و دانش و فناوری و تحقیق نمی‌شناسم.

وی ادامه داد: دانشگاهیان و اهل نبوغ ما بدانند که باید برای مبارزه با فساد هم طرح بدهند. هر کاری که ما بخواهیم انجام بدهیم حتی مبارزه با فساد نیز نیاز به طرح علمی دارد و با شعار نمی‌توان کاری را درست کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد طرح علمی می‌خواهد گفت: شما نخبگان باید طراحی کنید که چطور می توان از فساد پیشگیری کرد. راه این معضل را شما باید به ما بگویید که اهل نظر و اندیشه هستید. امروز اگر بخواهیم جواز یک ساختمان را بگیریم اگر به یک نفر مراجعه کنیم بهتر است تا با سی نفر رو به رو شویم. چرا که در این مورد احتمال فساد کمتری وجود دارد واگر هم خدایی ناکرده رشوه‌ای داده شود به یک نفر داده می‌شود نه به سی نفر.

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که در کل فسادی وجود نداشته باشد و این یک راه علمی می‌خواهد. شما باید با طرح علمی به ما بگویید که چگونه رابطه میان مراجعه کننده و کارگزار می‌تواند کمتر شود. بسیاری از کارها را می‌توان غیرحضوری انجام داد اینگونه فساد کمتر می‌شود.

رئیس جمهور ایجاد دولت الکترونیک را یکی از راه‌های مبارزه با فساد دانست و گفت: در هر زمینه‌ای از محیط زیست و سیاست داخلی تا سیاست خارجی و حقوق ملی باید علم حقوق و سیاست به کمک ما بیاید. شما باید کاری کنید که ما بتوانیم مشکلات خود را حل و فصل کنیم بنابراین در این زمینه تنها ارائه مقاله کافی نیست.

وی گفت: ما در اقتصاد مشکلاتی داریم که اساتید، محققان و دانشگاهیان کسانی هستند که می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. ما می‌خواهیم بر رکود غالب شویم و از آن عبور کنیم ما می‌خواهیم فرهنگ خود را تعالی دهیم و فکر می‌کنیم تعالی بخشی به فرهنگ با ون و مینی‌بوس و پاسبان درست نمی‌شود.

روحانی تاکید کرد: راه ارتقای فرهنگ با علما، حوزه‌ها و اساتید دانشگاه‌ها است. یعنی واقعا راه ایجاد عفاف برای بانوان ما تنها ون است راه دیگری نداریم؟ قطعا خود بانوان فرهیخته جامعه ما برای استقرار عفاف در جامعه راه را بلد هستند.

وی افزود: وقتی ما یک راه را هر چه تجربه کردیم نتیجه نداده فردا نباید عین کار را انجام دهیم بلکه باید آن را اصلاح کنیم. ما باید برای ارتقای اخلاق و ایجاد نشاط در جامعه و نحوه رفتار جوانان‌مان راه علمی پیدا کنیم.

رئیس جمهور با انتقاد از بحث جداسازی زنان و مردان در ادارات خاطرنشان کرد: مدام می‌گویند جدا کنیم. یک زمانی اوایل انقلاب یک فردی به من گفت که پیاده‌روهای ما مشکلات بسیاری دارد و زن و مرد در آنجا با یکدیگر راه می‌روند و تنها راهش این است که وسط پیاده‌روها دیوار بکشیم. بنده به مزاح گفتم که پس لااقل دیوار کوتاه باشد که ما بتوانیم افراد را آن طرف دیوار پیدا کنیم.

روحانی تاکید کرد: اوایل انقلاب عده‌ای در دانشگاه تهران به دنبال کشیدن دیوار در کلاس‌های درس بودند که امام به آنها نهیب زد و عصبانی شد. چنین اقداماتی هو کردن اسلام و سخیف کردن موازین اسلامی است. دین ما دین مشکلات و سختی‌‌ها نیست واین قدر پیچیدگی ندارد. باید برای هر چیزی راه حل درست پیدا کنیم.

وی گفت: البته که جامعه ما حجاب و عفاف می‌خواهد و همه مردم ما عاشق اهل بیت و قران هستند و البته که اخلاق به نفع همه ماست. چراکه استحکام خانواده‌ها را حفظ می‌کند اما قران فلسفه حجاب را امنیت ذکر کرده است.

روحانی با تاکید بر اینکه حجاب برای امنیت خانم‌هاست، گفت: مشخص است که همه به دنبال امنیت هستند. همه دلشان می‌خواهد وقتی دخترشان به بیرون از خانه می‌رود خیال‌شان از او راحت باشد. آن دختر هم می‌خواهد که کسی در بیرون وی را آزار ندهد، اما شما عالمان و فرهیختگان باید راه درست و علمی آن را پیدا کنید.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خدا به ما امر کرده که آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم. اگر در جامعه مساله معروف بودن مورد خدشه قرار گرفت، اول باید آن را درست کرد. امر به معروف یعنی اینکه از مردم بخواهیم کار درست را انجام بدهند. اگر در جامعه اصل معروف مورد اختلاف واقع شد، باید ‌آن را در جامعه درست کنیم و بعد امر نماییم. وقتی چرخ‌های این مساله باز است هر چه گاز بدهیم از دره پایین می‌افتیم.

وی افزود: باید برای مردم همه مسائل را شرح بدهیم. در عصر حاضر ما راهی جز اقناع نداریم. ما نمی‌توانیم با زور همه چیز را به مردم بگوییم. ما تنها دو چیز یاد گرفته‌ایم؛ دیوار و فیلتر. خب معلوم است وقتی شما فیلتر را می‌آورید آنها هم می‌روند فیلترشکن درست می‌کنند. اگر قرار بود این مساله حل شود تا الان درست شده بود.

روحانی خطاب به نخبگان استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دولت دست نیاز به سوی شما دراز می‌کند. همان‌طور که در بحث بهداشت و درمان به پزشک و متخصص مراجعه می‌کنیم، در سایر مسائل فرهنگی و اقتصادی نیز باید به سراغ متخصص برویم. حال یک مریض با فیلتر، ون و دیوار درست نمی‌شود.

وی گفت: اگر سلامت راه علمی دارد، فرهنگ و اقتصاد و مبارزه با فساد نیز راه علمی خواهد داشت که باید به دنبال آن برویم.

 روحای تاکید کرد: مقاله تنها مفید نیست. مقاله باید تبدیل شود به راه حل و راه حل باید تبدیل شود به فناوری و رفناوری باید تبدیل شود به برند و برند تبدیل شود به علم. علمی که هم تن و روح جامعه را پر از نشاط کند و در راه اصلاح جامعه قدم بردارد و توسعه را رقم بزند.
رئیس جمهور با بیان اینکه استان خراسان مشکلاتی بسیاری دارد و باید از این مشکلات فاصله بگیرد، گفت: در این سفر و برای حل این مشکلات طراحی و برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
وی در پایان تصریح کرد: اما راه حل اساسی و حل مشکلات بر عهده و بر شانه شما نخبگان است که با تمام توان و قدرت باید در راه حل آن قرار بگیرید.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
JAPAN
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
2
30
درود بر اعتدال و تدبير و راه روحاني