کد خبر: ۵۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۹۳

روانچي: برگزاري مذاکرات ايران و سه کشور اروپايي فردا در وين/سفارتخانه هاي ايران و انگليس بزودي بازگشايي مي شوند

ايرنا: «مجيد تخت روانچي» عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي با بيان اين که مذاکرات دو جانبه هسته اي براي مشخص شدن آخرين مواضع کشورها است، گفت: مذاکرات ايران با سه کشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه فردا در وين برگزار مي شود.

معاون اروپا و آمريکاي وزير امور خارجه افزود: هفته پيش با طرف آمريکايي در ژنو مذاکره داشتيم و فردا نيز با سه کشور اروپايي به صورت مجموعه اين کشورها در وين مذاکره خواهيم داشت.

وي ادامه داد: پيش از اين، دکتر ظريف وزير امور خارجه در مسکو با همتاي روسي خود مذاکره داشت و در حاشيه اجلاس شانگهاي با وزير امور خارجه چين ديدار و گفت و گو خواهد کرد.

معاون وزير امور خارجه با بيان اينکه اين مذاکرات، ما را براي مذاکراتي که در 18 سپتامبر (27 شهريور ماه) در نيويورک با 1+5 خواهيم داشت آماده مي کند، اضافه کرد: قبل از آن هم جلسه اي با خانم کاترين اشتون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در نيويورک خواهيم داشت.

روانچي اظهار داشت: ما کماکان با اميد در اين مذاکرات شرکت مي کنيم و حسن نيت داريم؛ گرچه کار سخت و پيچيده بوده و براي پيشبرد آن، طرف مقابل نيز حتما بايد حسن نيت و اراده سياسي داشته باشد.

وي تصريح کرد: طرف مقابل بايد در چارچوب و با حسن نيت مذاکره کند و به موضوعاتي که در چارچوب مذاکره هست، بپردازد.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي اظهار داشتک طرف مقابل اگر واقعا علاقه مند به حل اين موضوع باشد فکر مي کنيم تا قبل از سوم آذر (24 نوامبر) مي توانيم به نتيجه برسيم.

معاون اروپا و آمريکاي وزير امور خارجه خاطر نشان کرد: از طرف خودمان مطمئن هستيم و در چارچوب مواضعي که براي ما تعيين شده و برد- برد است، مذاکره مي کنيم و اميدواريم طرف مقابل هم با حسن نيت وارد شود.

روانچي در پاسخ به اين سوال که آيا احتمال افزايش سطح مذاکره کنندگان وجود دارد يا خير؟ گفت: نيازي به افزايش سطح مذاکره کنندگان نيست. مذاکره در سطح وزير امور خارجه و خانم اشتون است و نيازي به تغيير سطح نيست و در سطح معاونان هم مذاکرات دو جانبه برقرار است.

وي تاکيد کرد: نکته مهم سطح مذاکره نيست آنچه تعيين کننده بوده، اين است که در مذاکرات زياده خواهي نشود و در عمل، علاقه را از طرف مقابل ببينيم که واقعا مي خواهند اين موضوع حل شود. اگر چنين روحيه اي بر مذاکرات حاکم شود، مي توان اين موضوع را حل کرد.


** بازگشايي سفارتخانه هاي ايران و انگليس به زودي

معاون اروپا و آمريکاي وزير امور خارجه درباره زمان بازگشايي سفارت ايران و انگليس نيز گفت: مذاکرات ادامه دارد و اخيرا کاردار ترددي ما در لندن بود و مذاکراتي براي بازگشايي دو سفارت داشتند.

تخت روانچي افزود: البته سفارت ما در لندن در بخش کنسولي فعال است اما سفارت انگليس در تهران در حال انجام اقدامات اوليه است تا سفارت را بازگشايي کنند.

وي با بيان اين که بحث هاي کارشناسي و فني زمان بر است، اظهارداشت: انشاء الله با طي شدن اين فرايند، دو سفارت به صورت رسمي کار خود را آغاز کنند و اميدواريم در اسرع وقت انجام شود.

معاون وزير امور خارجه توضيح داد: مذاکرات دو جانبه اي هم در تهران و هم در لندن توسط کاردارهاي ترددي انجام شده و اين امکان وجود دارد که اين رفت و آمد برقرار باشد تا اين که زمينه بازگشايي دو سفارت فراهم شود.

روانچي ادامه داد: زمان دقيقي را نمي توانيم براي بازگشايي تعيين کنيم اما به زودي اين کار انجام خواهد شد.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي درباره خرابکاري هاي هسته اي نيزگفت: در طول سال هاي گذشته دشمن تلاش داشته است در روند فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ما خرابکاري کند که الحمد الله در اين زمينه مقاومت شده و برنامه صلح آميز ما همچنان ادامه دارد.