کد خبر: ۵۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۷۶
نشریه الاتحاد:

روس ها برای چه به ایران آمده اند؟توافق نفت - کالا؟

مسوولی بلندپایه در وزارت نفت ایران اعلام کرد کشورش و روسیه قصد دارند همکاری میان خود را در زمینه انرژی افزایش دهند، اما طرح نفت در برابر کالا در دستور کار دو طرف نیست.
نشریه الاتحاد نوشت: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از الکسادر نواک، وزیر انرژی روسیه در محل سازمان مربوطه در تهران استقبال کرد.

به گزارش «تیک»، دو طرف درباره راه های افزایش همکاری های مشترک میان ایران و روسیه بحث و گفتگو کردند.

مسوولی بلندپایه در وزارت نفت ایران اعلام کرد کشورش و روسیه قصد دارند همکاری میان خود را در زمینه انرژی افزایش دهند، اما طرح نفت در برابر کالا در دستور کار دو طرف نیست.

 علی ماجدی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت:" ایران و روسیه خواهان افزایش همکاری در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه هستند.

ماجدی افزود:" مسئله تهاتر نفت ایران در برابر کالا اصلا در دستور کار اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه قرار ندارد". این اجلاس روز چهارشنبه به کار خود پایان می دهد.

در گذشته، رسانه ها از توافقی تهاتری سخن گفته بودند که براساس آن نفت و کالاهای مصرفی ایران با سرمایه گذاری روسیه در زمینه تولید انرژی در ایران به ویژه در زمینه نفت، گاز به علت تحریم های اعمال شده علیه این کشور مبادله می شد.

روزنامه های روسی نوشتند مذاکرات شامل خرید روزانه 70 هزار بشکه نفت است. این مقدار معادل 2 درصد تولید ایران است. (ایران در سال 2013 روزانه 3.2 ملیون بشکه نفت تولید کرده است.)

مسکو اعتقاد دارد این میزان تحریم های بین المللی اعمال شده علیه ایران را به علت برنامه هسته ای بحث برانگیز این کشور نقض نمی کند.

از سوی دیگر، ایران باید مواد غذایی روسیه را تامین کند. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که روسیه تصمیم گرفت واردات کالاهای اروپایی و امریکایی را در پاسخ به تحریم های اعمال شده اتحادیه اروپا و آمریکا علیه اقتصاد این کشور متوقف کند. تحریم ها علیه اقتصاد روسیه به علت متهم کردن این کشور به حمایت از جدایی طلبان شرق اوکراین از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا اعمال شده است.

قرار است طبق گفته چیت چیان؛ وزیر نیرو، روسیه در ساخت 8 نیروگاه برق 2800 مگاواتی و نوسازی نیروگاه های موجود در ایران مشارکت کند.

این وزیر ایرانی افزود:" حجم این همکاری ها بیشتر از 10 ملیارد دلار است."