کد خبر: ۵۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۰

توصيه هاي 5 گانه ريچارد برانسون براي کسب و کار موفق

خبرآنلاين: کسب و کار موفق تنها يکي از جنبه هاي زندگي ريچارد برانسون است. اين کارآفرين بريتانيايي که لقب سر را هم دريافت کرده و ثروتش از 4 ميليارد دلار نيز فراتر مي رود، پيش از آنکه يک کارآفرين باشد، يک ماجراجوست.

ماجراجويي هاي که، از سفر با بالن گرفته تا سفر با قايق شخصي، گاهي حتي زندگي او را نيز به خطر انداخته اند. او همين ماجراجويي ها را به دنياي کسب و کار نيز آورده است. هرچند بسياري او را تنها به خاطر شرکت پخش موسيقي Virgin مي شناسند اما برانسون طيف وسيعي از شاخنه هاي کسب و کار، از نوشابه سازي گرفته تا ساخت فضاپيماهاي مسافرتي، را امتحان کرده و هرگز از ورود به عرصه هاي جديد نهراسيده است. شرکت او يعني گروه ويرجين که اکنون در نزديک به 20 شاخه گوناگون فعال است در سال 2011 درآمدي معادل 21.3 ميليارد دلار درآمد کسب کرد. برانسون در يادداشت زير، به جواناني که قصد دارند وارد فضاي کسب و کار شوند، توصيه هايي کرده است:

چندي پيش مشغول مصاحبه با يکي از شبکه هاي راديويي بودم که مجري از من پرسيد چه توصيه اي براي افراد جواني دارم که قصد دارند کسب و کار خودشان را راه بياندازند. جهان نسبت به زماني که من فعاليت خود را آغاز کردم بسيار تغيير کرده است. دورنماي نامعين اقتصاد جهان و سرعت خيره کننده پيشرفت تکنولوژي باعث شده تا امروز تکرار موفقيت ويرجين براي کارآفرينان جوان بسيار سخت تر باشد.
همچنين چند دهه قبل بازارها بسيار با ثبات تر بودند. اما امروز قدرت اقتصادي کشورهاي غربي توسط اقتصادهاي نوظهور مانند برزيل، روسيه، هند و چين به چالش کشيده شده است. و به همين خاطر امروز فرصت هايي براي رشد و همچنين بازارهاي جديدي را مي توان در سرتاسر جهان يافت.

همچنين بازارياب ها نيز مي توانند شيوه هاي سنتي بازاريابي از طريق تلويزيون، راديو و روزنامه را کنار بگذارند و به شيوه هاي آنلاين و شبکه هاي اجتماعي براي توسعه شرکت هايشان روي بياورند. که اين به معني شکل گيري امکان هاي تازه براي شرکت هاي کوچک تر است که خود را به مشتريان بشناسانند.

اما همانطور که در مصاحبه خود نيز گفتم، اگرچه جهان به سرعت در حال تغيير است اما قدم هايي که براي راه اندازي يک کسب و کار خوب لازم هستند، تغيير نکرده اند. زماني که ما فروشگاه و سپس شرکت ويرجين را تاسيس کرديم از 5 قانون ساده پيروي کرديم، قوانيني که همچنان همانقدر مفيد هستند:

1- اگر از آن لذت نمي بريد، انجامش ندهيد. شما بايد عاشق کاري باشيد که مي کنيد.
2- خلاق و نوآور باشيد. چيزي را خلق کنيد که کار شما را برجسته سازد.
3- کارمندان شما دارايي شما هستند. کارمند شاد باعث شاد شدن مشتري ها مي شود.
4- به ديگران گوش دهيد و به طور مرتب بازخوردهاي مشتريان و کارمندان را مورد توجه قرار دهيد.
5- مرئي باشيد يعني خودتان را به عنوان فرد ارشد شرکت در معرض ديد ديگران قرار دهيد.