کد خبر: ۵۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۷

چهل درصد از تختهاي بيمارستاني فرسوده هستند

فارس: دکتر ايرج حريرچي با اشاره به اينکه دولت تدبير و اميد در بخش هاي مختلف بخصوص حوزه سلامت مشارکت بخش خصوصي را طلبيده است، گفت: در بخش توسعه زيرساخت هاي بخش بهداشت و درمان، مشارکت بخش عمومي و خصوصي اعتقاد راسخ وزارت بهداشت است؛ طرحي که کشورهاي ثروتمند نيز به آن عمل مي کنند.

به گفته وي، در حال حاضر در کشور به ازاي هر 1000 بيمار، 1.7 دهم تخت در بيمارستانها داريم که اين ميزان در کشورهاي ديگر سه تخت به ازاي هر 1000 بيمار است.

حريرچي با اشاره به اينکه 40 درصد از اين تختها فرسوده بوده و در برابر زلزله مقاوم نيستند، خاطرنشان کرد: توزيع اين تخت ها مناسب نيست بطوريکه برخي بيمارستانها 110 درصد ضريب اشغال تخت دارند و در برخي ديگر، اين ضريب اشغال زير 15 درصد است.

وي با بيان اينکه با تغيير بافت جمعيتي و حرکت به سمت سالمندي، نياز داريم تعداد تختهاي بيمارستاني را افزايش دهيم، ادامه داد: براي تکميل پروژه هاي نيمه تمام موجود و احداث مراکز درماني جديد نيز با منابع دولتي و در حالت خوشبينانه، 10 الي 20 سال زمان نياز داريم.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به اينکه دولت در اين شرايط چاره اي جز مشارکت دادن بخش خصوصي در احداث بيمارستانها و ارتقاء خدمات اين مراکز ندارد، گفت: پياده کردن اين طرح کاهش تصدي گري دولت را نيز به همراه دارد.

وي توضيح داد: مدل قرارداد ما با بخش خصوصي به گونه اي است که 25 تا 30 درصد هزينه خدمات ارائه شده در بيمارستانها از سوي بيمه هاي تکميلي و مابقي توسط بيمه هاي پايه پوشش داده مي شود. البته هدف اصلي ما تامين خدمات براي مردم با تعرفه دولتي است يعني بيشترين تمرکز بر بيمه هاي پايه بوده و بيمه هاي تکميلي در مرحله بعدي قرار مي گيرند.

حريرچي با اشاره به اينکه اولين قرارداد وزارت بهداشت در اين راستا با بنياد مستضعفان براي احداث و تجهيز 5 بيمارستان در خرمشهر، آبادان و اهواز، به امضا رسيده است، افزود: هدف ما از اجراي اين طرح به هيچ وجه خصوصي سازي نيست و به هيچ وجه قرار نيست هزينه هاي پرداختي از سوي مردم افزايش يابد. ضمن اينکه تاکيد اصلي ما بر ارائه خدمات مناسب در مناطق محروم است.