کد خبر: ۵۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۱

نماینده ایران در «اسکار» چه فیلمی است؟

چند هفته تا پایان مهلت رسمی برای معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار باقی مانده است و گمانه‌زنی‌ها برای گزینه نهایی ادامه دارد.

سینماپلاس در گزارشی ضمن ارزیابی فیلم‌هایی که احتمال معرفی آنها برای شرکت در اسکار وجود دارد، نوشت: فیلم سینمایی امروز هفتمین ساخته رضا میرکریمی به زودی به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار معرفی خواهد شد.

پس از راهیابی فیلم «بچه‌های آسمان» به جمع پنج فیلم نهایی اسکار و دریافت تنها جایزه اسکار سینمای ایران از سوی اصغر فرهادی، بحث حضور فیلم‌های ایرانی در این مراسم بسیار پُر رنگ و جدی شده و برای کسب نتیجه بهتر در این زمینه، هر سال هیأتی مأمور بررسی فیلم‌های مناسب شرکت در مراسم اسکار می‌شود.

از ابتدای سال جاری فیلم‌های خط ویژه، چ، با دیگران، طبقه حساس، معراجی‌ها، زندگی جای دیگری است، پنج ستاره، اشباه، مترو پُل، زندگی خصوصی آقای محمودی و بانو، پنجاه قدم آخر، دربست آزادی، برف، فرش قرمز، تجریش ناتمام، رهاتر از دریا، اینجا شهر دیگری است، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران، فرشته‌ها باهم می‌آیند، امروز و کلاشینکف در سینماهای کشور به نمایش درآمده‌اند که با توجه به شرط «نمایش فیلم در کشور مبدأ» به عنوان یکی از شروط اصلی پذیرش فیلم در اسکار، کاندیداهای شرکت در این مراسم به همین اسامی محدود هستند.

در میان این کاندیداها رقابت شدیدی میان فیلم‌های «چ» و «امروز» برای معرفی به اسکار وجود دارد و لابی‌های گسترده‌ای نیز از مدت‌ها قبل برای انتخاب یکی از این دو فیلم شکل گرفته که با توجه به لابی‌های قوی و گسترده فیلم میرکریمی، این فیلم به عنوان گزینه نهایی ایران برای اسکار معرفی خواهد شد. این فیلم هم جنبه هنری دارد و هم اثری دفاع مقدسی محسوب می‌شود. در چنین شرایطی فیلمسازان مستقل تصمیم به عرضه فیلم خود از کشورهای ثانویه گرفته‌اند. جمشید محمودی با عرضه فیلم «چند متر مکعب عشق» از طرف کشور افغانستان آغازگر این مسیر بوده و حالا دست‌اندرکاران یک فیلم دیگر نیز در حال بررسی زمینه‌های موجود برای شرکت دادن فیلم خود در اسکار از سوی کشوری دیگر هستند.

پیش از این تصور می‌شد فیلم «عصبانی نیستم» برای مراسم اسکار معرفی خواهد شد اما با توجه به اینکه این فیلم هم این به یک نقطه استراتژیک در دعوای مخالفان ارشاد با علی جنتی تبدیل شده، احتمال انتخاب «عصبانی نیستم!» توسط هیأت ایرانی بیش از صفر درصد است!

«عصبانی نیستم» جایزه بهترین کارگردانی استعداد آسیا، جایزه بهترین فیلم جشنواره شانگهای و جایزه خلاقانه وینسنت وارد را از جشنواره شانگهای دریافت کرده و نماینده ایران در برلین بوده است. کاندیداتوری در شش رشته جشنواره فیلم فجر و کسب سه جایزه از جشن منتقدان سینمای ایران از دیگر افتخارهای فیلم است اما به دلیل حواشی پیش آمده این فیلم شانس حضور در انتخاب‌های اسکار را نخواهد داشت.