کد خبر: ۵۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۴۹۱
الحیات:

عکس منتشر شده از سردار سلیمانی در عراق به چه معناست؟

در سراسر مناطق آشوب زده مثل سوریه و عراق و لبنان و حتی افغانستان، کسی معروفتر و قدرتمندتر از فرمانده ایرانی؛ قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس نیست. او مردی است که هیچ گاه درباره کارهایش حرفی نزده ولی سخنان بسیاری درباره مهارتها و قاطعیت نظامی او شنیده شده است.
الحیات نوشت: در سراسر مناطق آشوب زده مثل سوریه و عراق و لبنان و حتی افغانستان، کسی معروفتر و قدرتمندتر از فرمانده ایرانی؛ قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس نیست. او مردی است که هیچ گاه درباره کارهایش حرفی نزده ولی سخنان بسیاری درباره مهارتها و قاطعیت نظامی او شنیده شده است.

به گزارش «تیک»،  ایران و آمریکا برای نخستین بار از سال 1979 مذاکراتی رو در رو درباره مسئله امنیت عراق انجام دادند و به نظر می رسد که سردار سلیمانی در سال 2007 در این مذاکرات شرکت کرده است.

هفته گذشته، عکسی از قاسم سلیمانی در روستای آمرلی عراق منتشر و گفته شد او کنترل روستای آمرلی را در اختیار گرفته است تا از پیشروی تندروهای سازمان «دولت اسلامی عراق و شام» جلوگیری کند. ایران هرگونه حضور جنگجویانش را در عراق تکذیب کرده ولی گفته شده است تیم مستشاران نظامی این کشور در عراق به سر می برد. به نظر می رسد آزادسازی آمرلی از دست سازمان تروریستی دولت اسلامی بدون کمک ایران و پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا تحقق پیدا نمی کرد.

شاید سلیمانی بهترین مشاور نظامی باشد که ایران می تواند برای کمک به عراقی ها در جنگ با داعش به عراق اعزام کند. با وجود حساسیت های ایجاد شده درباره سلیمانی، ایران راهی نداشت جز این که به او اجازه دهد فرماندهی عملیات را بر عهده بگیرد چرا که اقدامات نظامی در فاصله کمی از مرزهای ایران صورت می گیرد. عکسی که از سلیمانی منتشر شد حضور قدرتمندانه او و کنترل کامل او بر مخالفان را نشان داد تا به شایعاتی که مطرح شده است پایان دهد و روابط با یارانش در منطقه تقویت شود.

ایران و آمریکا ظرف یک ماه، دو دور مذاکره در ژنو درباره برنامه هسته ای ایران انجام دادند ولی هیچ جزئیاتی درباره این مسئله در رسانه ها مطرح نشد و هنوز هم علت اختلاف بین مذاکره کنندگان دوکشور مشخص نیست. ایران و آمریکا در حالی برنامه هسته ای جنجالی ایران را بررسی کردند که مهلت تعیین شده در توافق موقت روز 24 نوامبر به پایان خواهد رسید و هیچ گزینه ای برای تمدید این مذاکرات در صورتی که راه حل دیگری پیدا نشود، وجود ندارد.

بدون تردید، ایران و آمریکا درک می کنند که اهمت مسئله امنیت کمتر از مذاکرات هسته ای نیست، به طوری که مستشاران نظامی دو کشور در عراق به دور از دوربین رسانه ها و به دور از تبلیغات با یکدیگر همکاری می کنند.

حل مسئله هسته ای برای ایران و آمریکا اولویت محسوب می شود، ولی در عین حال این دو کشور همکاری برای حل مشکل امنیت در عراق را جزو اولویت هایشان قرار داده اند و می دانند که اگر ابتدا مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد، ممکن است آنها نتوانند (در عراق) با یکدیگر همکاری کنند.

قرار است دور بعدی مذاکرات هسته ای در سطح وزیران بین ایران و گروه 1+5 روز هجدهم سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شود. بدون تردید، ایران باید همکاری زیادی با جامعه بین المللی درباره پرونده هسته ای خود انجام دهد تا نقش منطقه ای بزرگتری به این کشور واگذار شود. مذاکرات هسته ای با غرب تقریبا به مرحله نهایی خود رسیده است و نباید هیچ چیز مانع آن شود. آمریکا نیز برای شکست دادن سازمان دولت اسلامی در عراق و شام به ائتلاف منطقه ای نیاز دارد و دستیابی به این هدف بدون کمک ایران غیرممکن است.

حتی اگر مذاکرات هسته ای به هیچ نتیجه ای منجر نشود، دو طرف نمی توانند برای مدتی طولانی درگیر کشمکش باقی بمانند. در واقع، پیدایش دولت اسلامی عراق و شام امنیت جهان را تهدید کر،د از این رو اگر آمریکا و ایران با یکدیگر در عراق همکاری کنند، ممکن است ایران به متحد راهبردی آمریکا تبدیل شود. ماه سپتامبر مهم ترین ماه برای دیپلمات های عراقی خواهد بود تا بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند و آینده نظام کشورشان را ترسیم کنند.