کد خبر: ۵۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۶

نمايش جنجالي ترين فيلم سينمايي خاورميانه در ايران قطعي شد

باشگاه خبرنگاران: فيلم سينمايي "پادشاه شن‌ها" جنجالي‌ترين فيلم خاورميانه در سيزدهمين جشنواره بين‌المللي مقاومت به نمايش در مي‌آيد. اين فيلم در بخش مسابقه فيلم‌هاي سينمايي بين‌الملل حضور دارد. «پادشاه شن‌ها» يا «ملک الرمال» عنوان فيلمي است به کارگرداني نجدت انزور فيلمساز سوري، که به قدرت رسيدن عبدالعزيز بن سعود را بعد از ائتلاف با جريان وهابي به تصوير مي‌کشد.

برپايه اين خبر؛ "پادشاه شن‌ها" فيلمي است به کارگرداني کارگردان معروف سينماي عرب «نجدت اسماعيل انزور» که دو هنرپيشه ايتاليايي به ترتيب نقش‌هاي جواني و پيري عبدالعزيز را بازي کرده‌اند:"مارکو فوشي" (Marco Foschi) و «فابيو تستي» (fabio testi). اين فيلم با يک ديد انتقادي، تاريخ به وجود آمدن دولت آل سعود در سرزمين نجد و حجاز را حکايت مي‌کند.

ساخته شدن اين فيلم جنجال زيادي در دنياي عرب به راه انداخته است. نمايش «پادشاه شن‌‌ها» در سوريه، با اعتراض صريح شاهزاده طلال بن عبدالعزيز، مواجه شد. در پي اکران اين فيلم در سوريه «عدنان العايض» مفتي سعودي، در روز چهارشنبه 7 آذر 1392 به سبب حمايت از دولت آل سعود به قتل «اسماعيل نجدت انزور» کارگردان اين فيلم فتوا داد. خود «اسماعيل نجدت انزور» نيز پيش از اين تهديدهاي رژيم سعودي را روزافزون خوانده و گفته بود: شرکت «محاماة» انگليس که نماينده عربستان سعودي است ما را به کشاندن اين پرونده به دادگاه تهديد کرده است. جرم ما توهين به خانواده سعودي و سوء استفاده از جايگاه آنان است.

"بشار اسد"رئيس‌جمهور سوريه به درخواست‌"طلال بن عبدالعزيز" که خواستار عدم اکران اين فيلم در سوريه شده بود، اعتنايي نکرد و اين فيلم در سوريه پخش شد و با استقبال گسترده مردم مواجه شد. اين فيلم تاکنون از شبکه‌هاي تلويزيوني نمايش نيافته است لذا شبکه‌هاي اجتماعي نيز آن را ندارند. فقط چند تبليغ چند دقيقه‌اي از آن وجود دارد. نجدت انزور» کارگران فيلم در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «ما از حقايق صحبت مي‌کنيم و تاريخ را تحريف نمي‌کنيم و اگر مخالفان راست مي‌گويند چيزي درباره تاريخ سوريه و حفظ اسد تهيه کنند. تاريخ ما سرشار از انسان‌هاي شرافتمند است. لطفا تاريخ آنها را به ما نشان دهيد.

شايان ذکر است سيزدهمين جشنواره بين ­المللي فيلم مقاومت با رويکرد مقاومت، بصيرت و شکوفايي در گستره «سينماي ايران» و «سينماي بين­‌الملل» در قالب بخش‌هاي مختلف فيلم هاي سينمايي، سينمايي ويديويي، کوتاه، مستند، چشم‌انداز سينماي مقاومت ايران، نشست‌هاي تخصصي و بزرگداشت سينماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامه‌هاي جانبي همزمان با هفته گراميداشت دفاع مقدس درتهران، 400 شهر کشور و هشت کشور جهان برگزار مي شود. در تهران سينماهاي فلسطين، عصر جديد و پرديس ملت ميزبان ميهمامان و علاقمندان برنامه ها و فيلم هاي جشنواره است.