کد خبر: ۵۳۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۳

وزيرسابق ارشاد: "قصه‌ها" سياه‌نمايي آشکار از مشکلات است

نسيم: سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد دولت دهم در سخناني در ‎همايش "فرهنگ مهم‌ترين مسئله انقلاب اسلامي" در سالن ايثار دزفول، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره جنگ نرم و تهاجم فرهنگي عنوان کرد: در جنگ سخت اگر آژير قرمز شنيده مي‌شود و موشکي اصابت کند همه متوجه مي‌شوند اما الان ردپا و آثار تهاجم دشمن در خانه‌هاي مردم ديده مي‌شود و کار در عرصه جنگ نرم پيچيده‌تر و دشوار‌تر است. ما نيازمند جمع‌هاي فرهنگي همچون نهادهاي مردمي هستيم که وابسته به ادارات و ارگان‌هاي دولتي نباشد. امام راحل بر اين باور بودند که فرهنگ اساس يک ملت و اساس يک مليت است و تاکيد داشتند که اگر انحرافي در فرهنگ کشور پيدا شود ديري نخواهد پاييد که همه را به انحراف مي‌کشاند.

وي در توضيح نگراني‌هاي مقام معظم رهبري در عرصه فرهنگ تصريح کرد: مقام معظم رهبري در ماه مبارک رمضان امسال فرمودند: فرهنگ بحث متفاوتي دارد، فرهنگ متعلق به دولت نيست بلکه فرهنگ متعلق به کل نظام است و نبايد سليقه‌اي عمل شود. اگر بخواهيم حرکت مستمر و دائم را در عرصه فرهنگ ببينيم بايد حرکت فرهنگي به صورت خود جوش و مردمي باشد. امام خميني (ره) به اين امر اعتقاد داشتند که انقلاب اسلامي ايران بر مبناي حرکت مردم شکل گرفته است.

حسيني بيان کرد: برگزاري جشنواره‌هايي همچون رسانه‌هاي ديجيتال انقلاب اسلامي که بدون مشارکت وزارت فرهنگ برگزار شده و جشنواره نظير عمار از جمله حرکت‌هاي خودجوش مردمي است و اين چنين جشنواره‌هايي بايد براي ميدان دادن به عناصر انقلابي استفاده شود. در تئا‌تر، شعر، موسيقي و همه زمينه‌ها بايد توليداتي در عرصه فرهنگ داشته باشيم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه نبايد در مقابل تهاجم دشمن منفعل بود، افزود: در قبال گفته‌هاي بان کي مون درباره حقوق بشر در ايران، نبايد ساکت ماند و بايد آنها را به چالش کشيد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر نا‌بساماني اوضاع فرهنگي کشور در دوره‌هاي مختلف گفت: بعد از انقلاب اقدامات مثبتي انجام شده است و فرهنگ مروج غرب و بي‌بند و باري قبل از انقلاب اصلاح شده ولي در کنار اين آب زلال و گوارا آب گل آلودي هم وجود داشته است. از اين جريانات نبايد حمايتي صورت بگيرد؛ در برخي دوره‌ها جريان‌هاي زاويه دار با نظام مورد حمايت قرار گرفته‌اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت دهم درباره مجوز گرفتن فيلم‌هايي همچون «قصه‌ها» و «عصباني نيستم» که در حمايت از فتنه 88 ساخته شده‌اند، عنوان کرد: فيلم عصباني نيستم فيلم نامه‌اي که ارائه کرده بود و بر مبناي آن مجوز گرفت با چيزي که کارگردان اين اثر ساخته کاملا متفاوت است. داستان اين فيلم قصه دانشجويي درباره پايان نامه‌اش بود و بعد‌ها به فتنه 88 گره مي‌خورد.

وي درباره فيلم قصه‌ها گفت: کارگردان اين اثرخود مي‌گويد که فيلمش پروانه ساخت نداشته است و درباره اين فيلم بحث بر اين بود که در حد فيلم‌هاي ويديويي و خانگي به صورت محدود و نه در حد اکران عمومي آن هم با اصلاحات مجوز بگيرد. متأسفانه اين فيلم امسال در جشنواره فيلم فجر اکران شد و سياه نمايي آشکار از مشکلات جامعه امروز را نشان داد. همين که مسئولي جهت رونمايي کتابي مي رود که با انقلاب سنخيتي ندارد به معناي حمايت از آن‌ است.