کد خبر: ۵۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۹

هشدار ناتو به روسیه

یکی از فرماندهان ناتو گفت: روسیه در حال حاضر متحدان ناتو در منطقه بالتیک را تهدید می‌کند و اگر تلاش کند تا با کماندوها و جاسوس‌هایش حمله کند، ائتلاف دست به اقدام مقابله‌ای می‌زند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده ناتو خطاب به روسیه گفت: در صورت انجام حملات غیررسمی و پنهانی از سوی روسیه، جنگ آغاز می‌شود.

بریدلاو در جریان سخنرانی در شورای آتلانتیک گفت: اگر کرملین تلاش کند تا به یکی از متحدان ناتو در مرز روسیه وارد شود و در آن مداخله کند (نظیر جمهوری‌های شوروی سابق در حوزه بالتیک) ماده 5 منشور ناتو را نقض کرده است؛ در این ماده آمده که در صورت حمله به یکی از کشورهای عضو ناتو ائتلاف باید به حمایت و دفاع از آن بپردازد.

ژنرال بریدلاو ادامه داد: ما در مرزهای کشورهای متحد ناتو با مردان سبزپوش روس مواجه هستیم و باید آن‌ها را تحت کنترل قرار دهیم. در نشست ماه جاری میلادی ناتو در ولز، انگلیس نیز با مقام‌های مربوطه به بررسی این مساله پرداختیم و همگی به توافق رسیدند اگر این مردان سبز پوش به کشورهای عضو ناتو حمله کنند، ما باید از ماده 5 منشور ناتو استفاده کرده و به دفاع از متحد ناتو بپردازیم.

اینکه چگونه از کشور عضو ناتو باید در صورت مداخله نظامی روسیه دفاع کرد هنوز معین نشده اما بریدلاو گفته که در نشست ولز متحدان به تشکیل یک نیروی واکنش سریع توافق کردند که البته هنوز جزئیات آن مورد بحث است.

این ژنرال ارشد ناتو ادامه داد: ناتو همچنین باید یک مقر فرماندهی جدید ایجاد کند تا تنها بر واکنش به تهدیدها علیه اعضای ناتو و چگونگی واکنش سریع تمرکز داشته باشد. امیدوارم که استقرار نیروهای ناتو در کشورهای هم مرز روسیه باعث انجام تمهیدات برای انجام فعالیت سریع سربازان در شرایط وخیم شود. این مساله قرار است در جریان نشست کمیته نظامی ناتو ماه جاری میلادی در ویلنیوس، لیتوانی به بحث گذاشته شود.

وی گفت که در حال مشاهده مداخله پنهان در مولداوی است، که عضو ناتو نیست.

این ژنرال نیروی هوایی آمریکا ادامه داد، سربازان آمریکایی باید بخشی از نیروی جدید واکنش سریع باشند تا به مقابله با آنچه که جنگ مخفیانه روسیه در شرق اروپاست بپردازند.