کد خبر: ۵۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۵

رهامی:وزیر علوم بعدی پیگیر تخلفات وزارت علوم دولت قبل باشد

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این‌که دانشگاهیان خواستار آرامش و استقلال هستند، اظهار کرد: فردی باید به عنوان وزیر علوم انتخاب شود که مصمم به پیاده کردن وعده‌های دولت در حوزه آموزش عالی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که با برخورد مجلس با وزیر علوم امسال هم همانند سال قبل سال تحصیلی در شرایطی آغاز می‌شود که وزارت علوم با سرپرست اداره می‌شود، اظهار کرد: پیگیری فرجی دانا در مورد تخلفات دولت گذشته در وزارت علوم و دانشگاه‌ها موجب شد که این وزیر استیضاح شود.

وی افزود: استیضاح وزیر علوم اثر ناخوشایندی بر دانشگاهیان و جوانان می‌گذارد و موجب ایجاد بدبینی در جوانان و نخبگان نسبت به مجلس می‌شود. امیدوارم هرچه زودتر رییس جمهور با معرفی وزیر جدید مشکل دانشگاهیان را حل کند.

این فعال سیاسی همچنین با بیان این‌که با تمهیدات سرپرست، وزارت علوم آمادگی خوبی برای شروع سال تحصیلی وجود دارد، اما با این حال نبود وزیر اثر روانی خود را می‌گذارد، گفت: با سخنرانی و توصیه نمی‌توان خلاء وزیر را جبران کرد. متاسفانه ما با این واقعیت تلخ روبرو هستیم که عده‌ای از مسئولان به دنبال کمک به دولت نبوده و اصل تغییری که از 24 خرداد آغاز شده را نپذیرفته‌اند.

رهامی در ادامه اظهار کرد: وزارت علوم به دلیل ویژگی‌های خود به وزیری نیاز دارد که دانشگاه و مشکلات آن را بشناسد و خود وی به جامعه دانشگاهی تعلق داشته و به دنبال پیاده کردن وعده‌های دولت درخصوص آموزش عالی باشد. وزیر بعدی نباید نسبت به تخلفاتی که در دولت قبل در وزارت علوم رخ داد، بی‌تفاوت بوده و باید توانایی تدبیر و مدیریت علمی دانشگاه‌ها را داشته باشد. مدیریت وزارت علوم به دید فکری نیاز داشته و توجه به حرمت و کرامت انسانی را می‌طلبد. به نظر من نجفی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های وزارت علوم باشد، چون وی تجربه وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش را دارد و مورد اعتماد روحانی نیز هست.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که عمده مطالبات دانشگاهیان بازگرداندن دانشگاه به جایگاه واقعی خود است، گفت: در دولت نهم و دهم مدیران دانشگاه‌ها از بیرون از دانشگاه و گاها از سوی مسئولان امنیتی انتخاب می‌شدند که این روند موجب شد تا دانشگاه تحقیر شده و به پادگان تبدیل شود. تاثیر این رفتارها ها را ما در پیشرفت علمی کشور مشاهده کردیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین خاطرنشان کرد: بازگرداندن آرامش و استقلال دانشگاه‌ها مهم‌ترین وظیفه دولت است. دولت در این راستا باید دخالت نهادهای بیرونی از دانشگاه را به حداقل برساند و اختیارات هیات امنای دانشگاه‌ها را افزایش دهد. آقای فرجی دانا در این راستا اقدامات خوبی انجام داد به گونه‌ای که در انتخاب روسای دانشگاه‌ها از اعضای هیات علمی همان دانشگاه‌ها نظر خواست، اما به دلیل مخالفت مجلس نتوانست استقلال دانشگاه‌ها را به صورت کامل محقق کند. به هر مقدار که دولت بتواند مقدرات دانشگاه‌ها را به خود دانشگاه‌ها بازگرداند به همان میزان موفق می‌شود.

رهامی با بیان این‌که تشکل‌های دانشجویی غیراصول گرا اکنون در دانشگاه دفتر ندارند اظهار کرد: فضای فعلی دانشگاه‌ها میراث 8 سال حاکمیت غیرعلمی و نامناسب اصولگرایان است که جبران آن در یک سال ممکن نیست.

وی در پایان از دولت و مسئولان وزارت علوم خواست تا سریع‌تر دانشجویان و اساتیدی که به ناحق از تحصیل و تدریس از دانشگاه محروم شده‌اند را به دانشگاه‌ها بازگردانند.