کد خبر: ۵۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۲

کريستين ساينس مانيتور: ايران و روسيه؛ شرکاي پنهاني آمريکا در مبارزه با داعش؟

نامه نيوز: مقامات آمريکايي اعلام کردند که بيش از 30 کشور جهان وارد ائتلاف جهاني مقابله گروه تروريستي داعش شدند. روسيه و ايران نيز به احتمال زياد نقش‌‌هايي را ايفا مي‌کنند و برخي از کشورهاي عربي نيز ترجيح مي‌دهند که در قبال کمک ايران و روسيه سکوت اختيار کنند.

کريستين ساينس مانيتوردر گزارشي درباره ائتلاف جهاني آمريکا براي مقابله با داعش و نقش ايران و روسيه، مي نويسد: تعداد کشورهايي که وارد ائتلاف مقابله با داعش به رهبري آمريکا شده اند در حال افزايش است؛ داعش بخش هاي گسترده اي از کشور عراق و سوريه را در اختيار گرفته است. مقامات دولت آمريکا عنوان داشته اند که بيش از 30 کشور منطقه اي و غربي وارد ائتلاف آمريکا براي مقابله با داعش شده اند.

اين کشورها اما مشارکت کنندگان آشکار هستند، مشارکت کنندگان پنهاني نيز در اين ائتلاف وجود دارند. کشورهايي که در تلاش‌هاي ضدداعش بسيار تاثيرگذار هستند مثل کشور آلبانيا، کشوري که با فراهم کردن تسلحيات و مهمات براي نيروهاي کرد پيشمرگه عراقي موافقت کرده است.

در ميان اين «شرکاي پنهان» که به صورت آشکار در ائتلاف حضور ندارند اما به احتمال زياد نقش حياتي در مبارزه عليه داعش ايفا مي کنند ايران و روسيه هستند. برخي از کشورهاي عربي نيز در اين امر مشارکت دارند اماترجيح مي دهند که حضور و کم آنها مسکوت باقي بماند.

برخي از تحليلگرا ن و ديپلمات هاي منطقه خاورماينه بر اين باورند که در حالي که درگيري هاي در جريان عليه داعش در عراق به سوريه کشيده شده است، ممکن است آمريکا خود را در همکاري با جبهه النصره عليه داعش بيابند.

جبهه النصره، يکي از گروه هاي شبه نظامي تروريستي و از دشمنان قدرتمند داعش در شمال سوريه محسوب مي شود.

از سوي ديگر اين روزنامه در ادامه مي نويسد: حدس و گمان ها درباره متحدان پنهاني ائتلاف عليه داعش اکنون به طور گسترده اي بر ايران متمرکز شده است.

جان کري وزير خارجه آمريکا نيز روز گذشته عنوان کرد که پنجره هاي گفت وگو با ايران بر سر داعش همچنان باز است.