کد خبر: ۵۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۹

درباره کاهش قیمت نفت علم غیب نداشتیم

در بودجه سال ۹۳، میزان درآمدهای حاصل از نفت، به صورت مجموع درآمدهای بودجه ای حاصل از صادرات نفت خام یک میلیون بشکه در روز، صادرات میعانات گازی ۲۹۷هزار بشکه در روز و همچنین فروش میعانات گازی به پتروشیمی ها ۱۲۰هزار بشکه در روز مشخص شده است.

اما روند نزولی قیمت نفت در سطح جهانی طی ۴ماهه اخیر و رسیدن قیمت نفت به زیر ۱۰۰دلار در حالی که دولت انتظار کاهش قیمت را نداشت باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سیستم نظام بودجه ریزی کشور خواهد شد که در صورت ادامه یافتن آن باید منتظر اثرات نامطلوب آن بر اقتصاد ایران بود.

در همین ارتباط با چند تن از اعضای کمیسیون های اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم گفت و گو کردیم.

یوسفیان ملا: مجلس و دولت علمِ غیب درباره قمیت ها دربازار جهانی ندارند
عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با نفتنا درباره کاهش قیمت نفت در بازارجهانی گفت: در لوایح بودجه هیچگاه عددی برای قیمت نفت تعیین نمی شود و این باور افکار عمومی برای تعیین صد در صدی قیمت نفت توسط دولت و مجلس باور اشتباهی است.

نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ عدد واقعی در بودجه وجود ندارد، ادامه داد: مجلس و دولت علم و غیب ندارند که پیش بینی کنند، امسال قیمت نفت در بازار جهانی کاهش پیدا می کند یا سیر صعود خواهد داشت. این ربطی به نظام بودجه ریزی ندارد و قیمت نفت به بازار جهانی بستگی دارد.

این نماینده مجلس نهم بیان کرد: همچنین تحریم های نفتی علیه ایران همچنان اعمال می شود و حتی ممکن است پس از تصویب بودجه نیز این مساله ادامه داشته باشد. بنابراین قیمت نفت براساس بازار جهانی تعیین می شود کما اینکه در ایران عامل تحریم نیز اثرگذار است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با تاکید بر اینکه فروش هر بشکه نفت به قیمت ۱۰۰ دلار در قانون بودجه سال ۹۳، عدد فرضی است، تصریح کرد: میزان هزینه و درآمد دولت در لوایح بودجه هیچگاع عدد قطی نیست و تحت تاثیر می عارهای مختلفی وجود دارد.

یوسفیان ملا با بیان اینکه درآمد کشور در بودجه فرضی تعیین می شود، یادآور شد: بنابراین قیمت نفت نیز فرضی می شود و دولت نهایت سعی خود را می کند که به این عدد فرضی برسد واتفاقات اینچنینی در بازار جهانی پیش بینی خواهد شد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس تاکید کرد: گاهی اوقات نیز درآمد ها بیشتر از عدد فرضی است که در بودجه به تصویب رسیده که این افزایش درآمد ها راهی صندوق ذخیره ارزی وصندوق توسعه ملی می شود.

جعفر قادری: کمک بخش خصوصی به کسری درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه
عضو دیگر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در این ارتباط به خبرنگار نفتنا، گفت: برای جبران آثار سوء قیمت کاهش نفت در میزان درآمدهای کشور، در برخی بخش ها صرفه جویی کرد.

جعفر قادری گفت: متاسفانه تنها راه جبران این کسری درآمدهای حاصل از قیمت نفت در بودجه کشور، صرفه جویی در پروژهه های عمرانی کشور است.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تبعا در شرایطی که قیمت نفت کاهش پیدا کند و کسری بودجه پیش آید پیامدهای سوء اقتصادی و مشکلات جدی را متوجه کشور خواهد کرد.

این نماینده مجلس نهم بیان کرد: در این شرایط و برای جبران کسری بودجه کشور بخش خصوصی می تواند به دولت کمک کند تا کشور دچار آسیب های جدی اقتصادی از نوسات قیمت ارز در بازار جهانی نشود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: دولت باید برای تنظیم لایحه بودجه سال ۹۴ درآمد ها را واقعی تر در نظر بگیرد تا کاهش قیمت نفت در بازار جهانی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در کشور نشود.

ابراهیم نکو: نشست مشترک دولت و مجلس برای جلوگیری از آثار سوء کسری بودجه کشور
در همین ارتباط ابراهیم نکودر گفت و گو با نفتنا با اشاره به روند نزولی قیمت نفت در بازار جهانی، تصریح کرد: علت تفاوت قیمت نفت در بازار جهانی و آنچه که در قانون بودجه سال ۹۳ تصویب شده است متاثر از شرایط و تحولات جهانی است.

نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تحت تاثیر قرار گرفتن بودجه کشور از نوسانات قیمت نفت و به تبع آن کل اقتصاد همواره از مشکلات ساختاری ایران بوده که درآمد حاصل از فروش نفت خام خود را در بودجه وارد می کنند. اقتصاد متکی به نفت سال هاست مشکلات این چینی را برای کشور به وجود می آورد و رکود اقتصادی نیز در برخی اوقات ناشی از این مساله است.

این نماینده مجلس نهم بیان کرد: دولت قیمت ۱۰۰دلار برای هر بشکه نفت را پیش بینی کرده بود و میزان درآمد ها را براین اساس در نظر گرفته بود و در خوشبینانه ترین حالت انتظار کاهش قیمت ها را نداشت. اما دولتی ها در زمانی که برای لایحه بودجه به مجلس می آمدند، این شرایط را هم در نظر داشتند و در نشست های دولت و مجلس در این باره نگرانی نداشتند.

وی یادآور شد: قیمت نفت در بودجه سال ۹۳ در حالی ۱۰۰ دلار تصویب شد که مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون تلفیق در زمان بررسی لایحه بودجه معتقد بودند که قیمت ۱۰۰دلار برای هر بشکه نفت خوش بینانه است اما وزیر نفت و معاون برنامه ریزی رئیس جمهور تاکید داشتند که یقینا رقم

۱۰۰دلار برای هر بشکه در سال ۹۳ دست یافتنی است
نکو گفت: مجلس اکنون نمی تواند اقدام خاصی را انجام دهد، اما برای جلوگیری از آثار سوء کسری بودجه کشور از درآمد کاهش قیمت نفت، از دولتی ها در این زمینه دعوت می کند تا اقدامات خود را در این زمینه برای نمایندگان مجلس تشریح کنند.

وی افزود: برای حل این مشکل راه هایی زیادی وجود دارد. استفاده از حساب ذخیره ارزی که مازاد افزایش درآمدهای نفتی به این حساب واریز می شود می تواند بخشی از مشکلات را حل کند و زمانی که قیمت نفت نسبت به پیش بینی دولت کاهش پیدا کرد، از این درآمد استفاده کند و اکنون در این شرایط قرار داریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: امیدواریم لایحه بودجه سال ۹۴ با نگاه کار شناسی ومنطقی تری بسته شود تا مشکلات اینچنینی برای کشور به وجود نیاید.