کد خبر: ۵۳۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۶

انصاری: دولت بدنبال برگزاری انتخابات سالم است

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه اقدامات نامهربانانه اقلیت را نباید به پای همه مجلس گذاشت،لازمه تعامل بیشتر دولت و مجلس را خودداری از مچ‌گیری و بهانه‌جویی‌های سخت‌گیرانه عنوان می‌کند. وی همچنین ابراز امیدواری می‌کند که مجلس آینده مجلس همسو با سیاست‌های دولت باشد و وظیفه دولت در انتخابات آینده را تنها برگزاری انتخابات سالم با حضور حداکثری مردم در عین رعایت امانتداری عنوان می‌کند و می‌گوید از نظر دولت فعلی استفاده از امکانات در جهت مسائل حزبی مردود است.حجت‌الاسلام مجید انصاری در بخش دیگری از گفتگویش با ایلنا آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی و حجت الاسلام سید محمد خاتمی را شخصیت‌های کلان ملی عنوان می‌کند که باید فرا‌تر از یک جریان حزبی آنها را ارزیابی کرد چرا که آنها باید کمک حال رهبری در کشور باشند نه به عنوان یک لیدر جریان خاص.

بخش دوم مصاحبه ایلنا با حجت‌الاسلام مجید انصاری را در ذیل می‌خوانید:

گفته می‌شود افراطیون به شکل سازمان‌دهی شده در مقابل دولت اقای روحانی در حال کارشکنی هستند رفتار این افراد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما چون نگاهمان مثبت و رو به آینده است کمتر از این زاویه به مسئله نگاه کرده‌ایم ولی واقعیت این است که این طور مسائل وجود دارد و کسانی هستند که موفقیت این دولت را نمی‌خواهند و نمی‌خواستند روش گذشته تغییر بکند و به هیچ وچه راضی نبودند اقای روجانی انتخاب شود.الان هم به هیچ وجه راضی نیستند که موفق شود ولی باید توجه کنیم این یک جریان محدود و مختص به یک اقلیت است و لزوما نباید هر انتقادی را از این زاویه ببینیم. همانطور که آقای رئیس جمهور هم مطرح کردند بین انتقاد و تخریب تفاوت است و مردم فرق آنها را به خوبی می‌فهمند. مردم کاملا می‌فهمند فلان مسئله و برنامه در صداوسیما انتقاد سازنده است یا تخریب؟ مردم به خوبی اینها را می‌فهمند و عملکرد بعضی اشخاص و برخی از دستگاه‌ها را درک می‌کنند هر چند این موضوعات زیاد نیست ولی آنها را به وضوح می‌بینیم که این موارد اقدمات تخریبی مانع تراشی و چوب لای چرخ دولت گذاشتن است نه اظهارات سازنده و دلسوزانه.

باید تلاش کنیم مسائل حاشیه‌ای و غیر واقعی در روابط بین مجلس و دولت فاصله نیاندازد

نظر شما در مورد رفتارهای بعضی از نمایندگان مخالف دولت که نام رفتارهایشان را نظارت گذاشته‌اند، چیست؟ شما فکر می‌کنید این رفتارها و جمع‌آوری امضا برای استیضاح در سال اول فعالیت دولت طبیعی بود؟

این قالب‌ها، قالب‌های قانونی است که در آیین نامه وجود دارد که خیلی از مسائل هم می‌تواند واقعیت داشته باشد که مطابق قانون است و ما نباید ذهن‌خوانی کنیم. اما این رویه از گذشته فعال بوده است که یک جریان خاص یک قالب قانونی را برای دیدگاه‌های سیاسی خود انتخاب می‌کرده است اما ما حق نداریم آن را فراتر از قانون بدانیم و با این قالب‌های قانونی برخورد کنیم. وقتی استیضاح مطرح می‌شود ما وظیفه داریم به آن پاسخ دهیم و باید تلاش کنیم مسائل حاشیه‌ای و غیر واقعی در روابط فاصله نیاندازد.

برخی اقدامات نامهربانانه اقلیت را نباید به پای همه مجلس گذاشت

نمی توان مجلس را متهم کرد که در آن مسائل غیر واقعی مطرح می شود. این را حداقل دولت و بنده در جایگاه معاون پارلمانی نمی توانم مطرح کنم. شاید یک جریان سیاسی رسانه ای این موضوع را تحلیل کند و از قرائن وشواهد به یک نتیجه گیری برسد که آیا این مسائل واقعی هستند یا غیر واقعی اما ما مسئولان موظف هستیم فرض را بر آن قالب قانونی بگیریم وبه آن پاسخ دهیم. گرچه همانطور که توضیح دادم، لازمه تعامل سازنده، تفاهم بیشتر و خودداری از مچ‌گیری و بهانه‌جویی‌های سخت‌گیرانه است ضمن آنکه برخی اقدامات نامهربانانه اقلیت را نباید به پای همه مجلس گذاشت.

شما از تعامل و همکاری با مجلس صحبت کردید اگر مجلس و جریان‌های حضور یافته در مجلس نخواهند با شما چنین همکاری داشته باشند راهکار شما در چنین وضعیتی چیست؟

اولا در حال حاضر همکاری مجلس و اکثریت نمایندگان با دولت خوب است. ثانیا دولت فقط رئیس جمهور و اعضای دولت نیستند. مردم هستند که این دولت را تشکیل داده و روی کار آورده‌اند و آن‌ها صاحبان اصلی و ولی نعمتان هستند که با اراده و تدبیر خودشان آقای روحانی را انتخاب کرده‌اند. حتما تمام مسائل را رصد می‌کنند.

ما همانطور که به انتخاب مردم در ریاست جمهوری گذشته اعتماد کردیم و مردم انتخاب مناسب داشتند به تلاش‌های آحاد مردم و جریان‌های سیاسی مرجع که علاقه‌مند به دولت منتخبشان هستند اعتماد می‌کنیم و می‌دانیم اَن‌ها کمک خواهند کرد مجلسی روی کار بیاید که بیشترین همکاری و همراهی را با دولت داشته باشد.

 

دولت به دنبال برگزاری انتخابات سالم است

برخی از نمایندگان دولت را متهم می کنند که در انتخابات آینده مجلس به دنبال یارگیری است، آیا چنین موضوعی را تایید می‌کنید؟ 

این خبرها صرفا یک گمانه‌زنی است و این درست نیست چون دولت، دولت قانونی است و سعی می‌کند وظیفه خود را در مورد انتخابات به صورت قانونی رعایت کند و انتخابات سالم و با امانتداری برگزار کند و استفاده از امکانات در جهت مسائل حزبی را فراتر از قانون و مردود می‌داند و دولت سعی می‌کند حضور حداکثری را که وظیفه خود می‌داند، رقم بزند.

خب طبیعی است که دولت علاقه‌مند است مجلس از لحاظ فکری، سیاسی،‌مدیریتی هم‌سو و هم‌جهت باشد. هر چقدر این دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر باشد، سرعت انجام امور کشور بیشتر تقویت می‌شود و این روشن است هر دولتی مایل است روابطش با مجلس حداکثری و مجلس با دولت همراهی حداکثری داشته باشد. اساسا رابطه مجلس و دولت بر هم تاثیر‌گذار است و اگر رابطه حداکثری وجود داشته باشد، مجلس از کارآیی بیشتر برخوردار است و دولت لوایح بسیار مهمی را می‌تواند ارائه دهد و قوانین زودتر تصویب واعمال نظارت‌ها دقیق انجام می‌شود و کمتر نگاه سیاسی و جبهه‌گیری وجود خواهد داشت و وقت دولت و مجلس کمتر گرفته می‌شود.

در مجمع روحانیون مبارز تاکنون هیچ بحثی راجع به انتخابات نداشته‌ایم

آیا اصلاح طلبان و مجمع روحانیون مبارز به رهبری آقای موسوی لاری لیستی را پیش بینی کرده‌اند؟

اول باید در مورد موضع مجمعی خودم بگویم که ما در مجمع روحانیون مبارز تاکنون هیچ بحثی را راجع به انتخابات آینده نداشته‌ایم و هیچ تصمیم تشکیلاتی هم در این موضوع گرفته نشده است هر چند مجمع روحانیون یک گروه و مرجع سیاسی و از یادگاران امام است و توصیه امام این بوده که این مجمع وظیفه طبیعی خود را در مسائل مهم انقلاب انجام دهد که انتخابات هم از جمله آن است ولی تاکنون نه در مورد انتخابات مجلس و نه خبرگان ورودی نداشتیم، اما در آینده خواهیم داشت.

تشکیل دولت فراجناحی وعده روحانی بود

به نظر شما دولت چقدر توانسته است شعارهای خود را محقق کند بسیاری از اصلاح طلبان می‌گویند نباید از این دولت توقع زیادی داشته باشیم چون صرفا دولت آرمانی ما نیست و تنها برای خروج از وضع گذشته از آن حمایت کرده‌ایم؟

دولت و شخص رئیس جمهور به وعده‌هایی که داده‌اند پایبند و متعهد هستند و هیچ یک از وعده‌های انتخاباتی فراموش نشده است. رئیس جمهور روی همه آنها تاکید دارند و اولویت بندی کرده اند ودر حال پیشبرد آنها هستند. درحوزه مسائل اقتصادی، مدیریتی، سیاست خارجی و سیاست داخلی، حرمت نهادن به حق مردم، دفاع از آزادی‌های مشروع، مبارزه با خرافه، خشونت و افراطی‌گری وعده‌های دولت بوده و تلاش در جهت اعتدال سیاسی و مدیریتی، پرهیز از افراط و تفریط، تشکیل دولت فراجناحی و استفاده از نیروهای قابل کشور وعده‌های رئیس جمهور بوده‌اند که ایشان پایبند به آنها هستند. باید توجه کنیم که یکسال بیشتر از عمر دولت نگذشته است و داوری نهایی به نظر من خیلی زود است ولی می‌توان گفت در همه عرصه‌ها دولت موفق عمل کرده است. از جمله مهار تورم، تسهیل فضای کسب وکار، حوزه سیاست خارجی، توسعه مراودات و بکارگیری ادبیات درست دیپلماسی از جمله آنها است.

اما باید توجه کنیم که موفقیت نسبی است ولی به نظر من در این یکسال در غالب وعده‌های داده شده دولت حرکت کرده است. البته ممکن است برخی از جریانات که در انتخابات از دولت حمایت کرده‌اند. از بعضی از دستاوردهای دولت آقای روحانی راضی نباشند. مانند برخی از استان‌ها که توقع داشتند تغییرات زودتر و سریعتر اتفاق بیفتد ولی هنوز برخی از افراد عوض نشده‌اند. در مقابل این باید توجه کنیم دولت هم شعار اعتدال داده بود که باید رعایت کند.

در برخی از سطوح انتظار تغییر بدیهی است و در جواب برخی از منتقدین که مطرح می‌کنند آیا در بین استانداران سابق یک فرد شایسته نبود که حفظ شود، باید گفت استاندار نماینده عالی دولت در استان است. بنابراین مردم استان که رای به تغییر داده‌اند قبول نمی‌کنند که مدیر عالی استان آنها تغییر نکند و این به معنی آن نیست که استانداران فاقد صلاحیت بوده‌اند. استانداران تغییر کرده‌اند ولی برخی از آنها در حد معاون وزیر ارتقا پیدا کرده‌اند.

باید احزاب ریشه‌داری داشته باشیم

پیشنهاد شما برای اصلاح طلبان برای حضور فعال در انتخابات آینده و برای آنکه دچار چند دستگی نشوند، چیست؟ همانطور که شما گفتید دولت دوست دارد مجلس همسویی داشته باشد شما به عنوان یک فعال سیاسی فکر می‌کنید جریان اصلاح‌طلبی باید به چه شاخصه ‌هایی در این مسائل توجه کند تا درگیر اختلاف نشود؟

شخصا آرزوی من این است و در یک نگاه کلی نه تنها به اصلاح طلبان بلکه به همه جریانات سیاسی توصیه می‌کنم با ضابطه‌مندی و قانون‌مداری در انتخابات پیش بروند و بر پایه مبانی فکری و نظری برای اهداف کشور طرح‌هایی داشته باشند. مثلا در انتخابات مجلس در جهت ایجاد یک مجلس کارآمد و توانا باید متناسب با آن اهداف سعی کنند هدف نهایی را مدنظر بگیرند و بهترین و نزدیکترین راه وصول آن را طراحی کنند و همه اشخاص و جریان‌ها و گروه‌ها از سهم خواهی و منافع شخصی فاصله بگیرند. برای دستیابی به این هدف، حداکثر از خودگذشتگی را داشته باشند درغیر این صورت نیروها تقسیم خواهند شد و به طور طبیعی پیروزی کاهش خواهد یافت.

وضع مطلوب آن است که ما احزاب ریشه‌داری داشته باشیم. با شکل‌گیری این نوع احزاب وضعیتی که الان به صورت جبهه‌ای و جریانی است جمع می‌شود و اگر جریان‌ها می‌خواهند نقش محوری و مرجع خود را حفظ کنند باید به سمت انسجام بروند. دراین حالت تکلیف مردم معلوم می‌شود و می‌دانند با چه جریانی و چه هدفی مواجه هستند و پاسخگویی امکا‌پذیر می‌شود. اما در وضعیت فعلی کسی پاسخگو نیست.

 

نظر شما از مطرح شدن یک حزب فراگیر به وسیله آقایان خاتمی، هاشمی و سید حسن خمینی چیست؟ آیا چنین چیزی راکه آقای منتجب‌نیا مطرح کرده‌اند مفید می‌دانید؟

ضمن احترام به پیشنهاددهنده محترم، ایجاد یک حزب فراگیر را درست و مفید می‌دانم اما آن شخصیت‌هایی که شما نام برده‌اید شخصیت‌های کلان ملی ما هستند. آقای آیت الله هاشمی شناسنامه انقلاب است و نمی‌توان شناسنامه انقلاب را شناسنامه یک جریان و یک حزب کرد. البته راهنمایی‌های ایشان می‌تواند بسیار مفید باشد. حجت‌الاسلام حاج حسن آقای خمینی یک شخصیت فراجناحی است و یادگار امام راحل است و فرا‌تر از این مسائل و جریان‌ها‌ست و راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های ایشان می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد چه برای جریان اصلاح‌طلب و چه جریان اصولگرا.

جناب آقای حجت الاسلام خاتمی اگرچه به این تفکر نزدیک‌تر هستند اما ایشان نیز شخصیتی ملی هستد و باید فرا‌تر از یک جریان حزبی ارزیابی کرد. به نظر من این شخصیت‌ها باید اثر گذاری در سطح کلان ملی داشته باشند و کمک حال رهبری درکشور باشند نه به عنوان یک لیدر جریان خاص.

ما امیدواریم دستگاه‌های برگزار کننده در انتخابات به گونه‌ای عمل کنند که انتخابات پرشوری داشته باشیم. مجلسی کارآمد و مطلوب شکل بگیرد اما این به معنای آن نیست که وضعیت فعلی نامطلوب است بلکه نگاه ما به کمال مطلوب است.