کد خبر: ۵۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۵

کمرِ بازارِ داخلی برنج شکسته شده‌است!


این روزها صحبت‌ کشاورزان بر سر این است که فروش برنج‌های خارجی در فروشگاه‌ها، فروش برنج بومی را با مشکل مواجه کرده است. به نظر می‌رسد روند تبلیغات برای فروش برنج خارجی در تلویزیون، رقابت فروش برنج داخلی با برنج‌های خارجی را در بازارهای داخل ناعادلانه کرده و کمر بازار برنج داخلی را شکسته و اقبال عمومی به برنج‌های تولید داخل را کم کرده است.

شالیکاران گیلانی هر سال از اواسط زمستان برای تولید برنج، پا به شالیزارها می‌گذارند و اواخر تابستان هرسال دسترنجشان را از سفره‌های طلایی شالیزارها جمع می‌کنند، اما شالیکاران، هر سال، بعد از سفید کردن شلتوک در شالیکوبی‌ها، گرفتار آشفته بازار فروش برنج می‌شوند.

آشفته بازاری که با عرضه و تقاضای برنج‌های خارجی، جای دسترنج شالیکاران را در غرفه‌های برنج فروشی‌ها، تنگ کرده و سبب شده محصول تازه و خوش عطر و طعم شالیزارها، هر سال در فصل دروی گیلان، روی دست شالیکاران بماند.

صفرعلی، یکی از کشاورزان شهرستان رشت، با اشاره به اینکه هم اکنون شالیکاران برای سفید کردن شلتوک‌ها در کارخانه‌های شالیکوبی به سر می برند، افزود: اغلب صحبت‌های کشاورزان، این روزها در مورد فروش برنج‌های خارجی در فروشگاه‌هاست که فروش برنج بومی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با انتقاد از تبلیغ برنج‌های خارجی در تلویزیون اضافه کرد: این تبلیغات کمر بازار برنج داخلی را شکسته و اقبال عمومی به برنج‌های تولید داخل را کم کرده است.

گلناز، همسر این کشاورز در ادامه این گفت‌وگو به خبرنگار ایسنا گفت: قیمت‌های امروز محصول تولیدی پایین است و تناسبی با هزینه‌های تولید برنج ندارد. من و فرزندانم در طول کشت و پرورش برنج در مزارعمان کار می کنیم و مزدی هم نمی‌گیریم. این هزینه را جزء هزینه‌های تولید برنجمان حساب نمی‌کنیم که اگر حساب شود قیمت برنج بومی دو برابر قیمت موجود در بازار می‌شود.

بهروز، فرزند ارشد این خانواده در ادامه این گفت‌وگو اضافه کرد: پایین بودن قیمت برنج‌های بی‌کیفیت هندی و پاکستانی و همچنین بسته بندی و تبلیغات گسترده برخی برنج‌های دانه بلندی که به نام ایرانی و به کام خارجی‌ها تبلیغ می‌شوند، سبب شده مردم بیشتر به سراغ برنج‌های خارجی بروند.

علیرضا شعبان نژاد، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: در هر هکتار شالیزار، به طور میانگین 2.5 تن برنج تولید می‌شود که با احتساب میانگین قیمت هر کیلو 6 هزار تومان، در صورت فروش تمام محصول یک هکتار، 15 میلیون تومان عاید شالیکار می‌شود و این درحالی است که تولید برنج به شیوه سنتی در هر هکتار برای شالیکاران 10 میلیون تومان هزینه بردار است.

وی اضافه کرد: تبلیغ دانه‌های بلند، خوش پخت بودن و قد کشیدن برنج‌های وارداتی که سلامت آنها در هاله‌ای از ابهام است، رقابت ارقام محلی برنج گیلان با برنج خارجی را ناعادلانه کرده است.

شعبان نژاد خاطرنشان کرد: موسسات تحقیقاتی برای رسیدن به خودکفایی برنج پژوهش‌های خود را بر روی بالا بردن کمیت برنج معطوف کرده و از کیفیت غافل مانده‌اند که این امر سبب شده در ماراتن تصاحب بازار برنج از خارجی‌ها عقب بمانیم.

به گزارش ایسنا، دکتر نجفی، استاندار گیلان در بازدید از کارخانجات برنجکوبی شهر رشت در گفت‌وگو با کشاورزان و کارخانه‌داران برنج، مسائل و مشکلات آنان بویژه رکود بازار برنج داخلی را شنید.

استاندار با بیان اینکه از زمستان گذشته با ارسال نامه و رایزنی‌های مختلف با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت خواستار جلوگیری از واردات برنج در زمان دروی این محصول و افزایش تعرفه واردات شده بود، افزود: در پی گزارش استانداران استانهای شمالی از جمله مازندران و گیلان در خصوص بازار راکد فروش محصول برنج کشاورزان، مقرر شد سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید توافقی برنج از کشاورزان، اقدام و شرکت بازرگانی دولتی نیز از عرضه برنج وارداتی در بازار خودداری کند.
منبع: خبرگزاری ایسنا