کد خبر: ۵۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۹

۸ نکته از سخنان امروز فرمانده سپاه/ از فعاليت‌هاي نيروي قدس تا "معجزه الهي" در عرصه سايبري

تسنيم: نشست خبري سرلشکر جعفري فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي صبح امروز برگزار شد. فرمانده کل سپاه در اين نشست، نکات مهمي در مورد نيروي قدس، ائتلاف "شو گونه" ضدداعش، توانايي‌هاي سايبري سپاه و ... بيان کرده است.

**** نکته اول؛ هدف از تاسيس داعش با حمايت اسرائيل
سرلشکر جعفري: اين حرکت آمريکايي‌ها به يک شو(نمايش) شبيه است چرا که همه مي‌دانند که با حمايت و پشتيباني‌ خود آنها و اسرائيلي‌ها اين تشکيلات و گروهک‌ها درست شده‌اند تا مردم مسلمان به جان هم بيفتند و مانع داخلي در کشورها براي جلوگيري از پيشرفت و توسعه انقلاب اسلامي ايجاد شود.

**** نکته دوم؛ نابودي داعش و ائتلاف آمريکايي
سرلشکر جعفري: اميد زيادي به اين ائتلاف نيست چرا که در راستاي اهداف خود آمريکايي‌ها اين ائتلاف درست شده است. در اينکه هدف آمريکايي‌ها نابودي کامل داعش باشد ترديدي جدي نسبت به اين مسئله داريم.

**** نکته سوم: سوريه، آمريکا و ائتلاف ضدداعشي
سرلشکر جعفري: هدف دشمنان در سوريه از بين بردن نظام حاکم بر اين کشور است و چون دولت و مردم سوريه را در جبهه مقاومت اسلامي مي‌دانند براي آنها قابل تحمل نيست و هر اقدامي را در راستاي تضعيف دولت انجام مي‌دهند. هنوز تروريست‌ها و معارضين در سوريه هستند و بخش‌هايي را در دست دارند ولي بدون ترديد گسترش آنها براي دشمنان نيز موجب نگراني شده تا به دنبال برخورد يا جلوگيري از توسعه توان گروهک‌هاي تروريستي باشند.
هنوز بسياري از گروه‌هاي تروريستي در سوريه، به جز داعش مورد حمايت آمريکايي‌ها هستند. هدف آمريکايي‌ها در سوريه تغيير نکرده و همان هدف ساقط کردن نظام و دولت حاکم بر سوريه را دارند و امروز تنها به ظاهر شعار مبارزه با تروريست‌ها را سر مي‌دهند. به هر حال با توجه به توانمندي دفاع وطني سوريه، بعيد مي‌دانيم گروه‌هاي معارض قدرت توسعه در اين کشور را داشته باشند.

**** نکته چهارم؛ موضع ايران در قبال حمله آمريکا به سوريه
سرلشکر جعفري در پاسخ به سوالي درباره احتمال حمله هوايي به پايگاه‌هاي داعش از آسمان سوريه و واکنش احتمالي سوريه به اين حمله و اظهار نظر اوباما مبني بر اينکه در صورت مورد هدف قرار گرفتن جنگنده‌هايمان، پدافند سوريه را نابود خواهيم کرد، گفت: واکنش ما به اين موضوع قطعا در ابعاد سياسي خواهد ولي "به‌طور مستقيم" سياست دخالت نظامي و يا اقدام نظامي را نداريم.
بدون ترديد همانگونه که سياست جمهوري اسلامي ايران که همان حمايت از نظام حاکم بر سوريه است، ادامه خواهد يافت و اين حرکت آمريکايي‌ها را بشدت محکوم مي‌کنيم و اين اقدام آنها را تجاوزگرانه و از موضع قلدري مي‌دانيم که قطعا محکوم است.

- اشاره: به گفته اعضاي ائتلاف ضدداعش، تاکنون حدود ۳۰ کشور عضو اين ائتلاف شده‌اند. اين ائتلاف قرار است که به طور مشترک، مواضع داعش را در عراق و سوريه هدف قرار داده و طبق اظهارات جان کري، وزير خارجه آمريکا، براي حمله به مواضع داعش در سوريه، هيچ‌گونه هماهنگي با دولت قانوني و مردمي اين کشور نخواهد شد.
دولت سوريه هرگونه حمله به مواضع داعش از طريق آسمان اين کشور بدون هماهنگي با دولت را نقض حريم هوايي سوريه اعلام کرده و گفته که پدافند هوايي ارتش، هر جنگنده متجاوزي را هدف قرار خواهد داد.
فرمانده اين ائتلاف را يک نظامي آمريکايي به نام ژنرال جان آلن که در سوابق خود فرماندهي نيروهاي آمريکايي در افغانستان را نيز دارد، برعهده داشته و قرار است که سلسله عمليات‌هاي اين ائتلاف از اربيل آغاز شود.

**** نکته پنجم؛ نقش سپاه در شکستن محاصره ۶۰ روزه آمرلي
سرلشکر جعفري: نقش ايران در اين عمليات (شکستن محاصره آمرلي) کمک فکري و البته انتقال تجربه بوده است و لزومي به حضور نيروي نظامي نبوده است و ارتش عراق با کمک ۲۰ هزار نفر از نيروي وطني اين کشور اين عمليات را انجام دادند و به پيروزي رسيدند و با وجود جوانان عراق نياز به ايران نبود.
فرمانده کل سپاه با بيان اينکه اثرات عمليات آمرلي در شکست کل داعش اثرگذار بوده و تجربه زيادي را براي نيروهاي دفاعي عراق فراهم کرده است، گفت: با انجام اين عمليات تسلط بر ارتفاعات و نقاط استراتژيک به دست نيروهاي مردمي و ارتش عراق افتاده و اين تسلط توسعه پيدا خواهد کرد.
اشاره: آمرلي، شهري شيعه‌نشين در منطقه شمالي عراق و از توابع استان صلاح‌الدين و در نزديکي‌هاي شهر تکريت واقع است که ۶۰ روز توسط داعش محاصره شده ولي به علت مقاومت مردم اين شهر، عناصر داعش نتوانسته بودند وارد اين شهر شود. اين شهر سرانجام پس از يک نبرد سنگين از محاصره آزاد و بالافاصله، شهر اشغال شده سليمان بيک هم که در کنار آمرلي قرار دارد توسط نيروهاي عراقي آزاد شد.
در عمليات آزادسازي آمرلي، مجموعا حدود ۲۰ هزار نيرو از ارتش عراق، سپاه بدر، گردان‌هاي عصائب اهل الحق، پيشمرگه‌، حزب الله عراق و همچنين نيروهايي از ارتش المهدي (مقتدا صدر) حضور داشتند.
حالا براي نخستين بار، فرمانده سپاه از نقش ايران در شکستن محاصره شهر آمرلي خبر داده و گفته که اين نقش در حد "کمک فکري و انتقال تجربه" بوده است.

**** نکته ششم؛ نيروي قدس سپاه و کمک به ديگر کشورها
سرلشکر جعفري: عرصه ماموريتي نيروي قدس سپاه در خارج و کمک به نهضت‌هاي انقلابي و مقاومت و محرومين و مظلومين در سراسر دنيا است. در کشورهايي مثل لبنان، سوريه و عراق اگر احتياج به کمک در اين عرصه‌‌ها باشد، ما اين کمک‌ها را انجام مي‌دهيم و اگر بخواهيم ارزيابي از توان نيروي قدس سپاه داشته باشيم بهترين ارزيابي، اعتراف دشمنان در برابر نيروي قدس است که هر چقدر دشمنان براي ساقط کردن حاکميت در سوريه و يا ايجاد ناامني و اختلاف در عراق به کار گرفتند، به هدف خود نرسيدند.
وي در پاسخ به سوال ديگري درباره تسليح کرانه باختري و اقدامات سپاه در اين راستا گفت: اقدامات سپاه در عرصه کمک به مستضعفين و همه مردمان مظلوم در دنيا معطوف و بنا به درخواست آنها انجام مي‌شود و با توجه به هر درخواستي که از سپاه صورت گيرد، ما کمک مي‌کنيم.
دفاع از مردم مظلوم دنيا به‌خصوص در برابر جنايات رژيم صهيونيستي و آمريکا را براي خود وظيفه اصلي مي‌دانيم و بنا به درخواست آنها هم کمک فناورانه به‌خصوص در حوزه انتقال فناوري و تجربيات و هم آموزش‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم و با افتخار عرض کرديم که هم اين کمک‌ها را انجام مي‌دهيم و آن را اعلام مي‌کنيم که هر مطالبه‌اي در هر جا به وجود آيد سپاه انجام مي‌دهد.
- اشاره: ايده تسليح کرانه باختري را اخيرا امام خامنه‌اي مطرح و فرموده بودند: ما معتقديم کرانه باختري نيز بايد مانند غزه مسلح شود و کساني که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطين هستند در اين زمينه فعاليت کنند.

*** نکته هفتم؛ نيروي قدس و آموزش لبناني‌ها
سرلشکر جعفري: در ايستادگي مردم جنوب لبنان در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي نقش نيروي قدس روشن و شفاف است و همه اين را مي‌دانند البته اصل موفقيت در اين کشورها خود مردم هستند که اراده ايستادگي دارند که در کنار آن، حمايت هاي فکري و آموزشي از طريق نيروي قدس سپاه صورت مي‌گيرد که بسيار هم موفقيت‌آميز بوده است.

***** نکته هشتم؛ سپاه و دفاع سايبري از انقلاب اسلامي
سرلشکر جعفري: يکي از عرصه‌هاي دفاعي ما موضوع سايبري است. حملات سايبري دشمنان به زيرساخت‌هاي ما از گذشته تاکنون وجود داشته و ادامه دارد و البته بدون ترديد بايد خود را در جهت ايجاد توانمندي در دفاع از زيرساخت‌ها براي مقابله به مثل براي حملات سايبري آماده کنيم و الحمدلله اين زيرساخت‌ها فراهم شده و رو به گسترش است.
ارتقاي آمادگي سايبري در اين فرصت کم از معجزات الهي است و اين توانمندي در مجموع سپاه ايجاد شده و دشمنان اين توانايي ما را رصد کرده و برآورد و اعتراف مي‌کنند که توانمندي سايبري در نظام جمهوري اسلامي بالاست و ايجاد اين توانمندي، اثري بازدارنده داشته است.
در حوزه ممانعت و مقابله با حملات سايبري به برخي از زيرساخت‌هايمان کارهاي خوبي انجام شده و دشمن به آن واقف است و اين توانمندي نوعي بازدارندگي ايجاد کرده است.

- اشاره: يکي از حوزه‌هايي که از سال‌هاي گذشته همواره جمهوري اسلامي را تهديد مي‌کرده، حوزه سايبري به‌خصوص حملات سايبري به وزارتخانه‌ها و تاسيسات هسته‌اي بوده است. وظيفه اصلي سپاه پاسداران دفاع از انقلاب اسلامي در همه جهات و محورهاست و در اين زمينه براي مقابله با تهديدات سايبري و دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي، خود را آماده کرده است.