کد خبر: ۵۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۰

خواننده اي که خود را خدمتگزار مردم مي‌داند!

سيامک رادمنش مشهور به "سامي يوسف" خواننده جوان در سال 1980 در تهران به دنيا آمد. او که فرزند بابک رادمنش، ترانه‌سرا و موزيسين مشهور ايراني است در سه سالگي به همراه خانواده به انگلستان مهاجرت کرد و در لندن بزرگ شد. سامي يوسف در 18 سالگي به مدرسه موسيقي لندن (Royal Academi of Music) رفت و در آنجا تحصيلات آکادميک خود را در عرصه موسيقي ادامه داد.

شروع راه با "المعلم"،‌ آلبومي که او را در ايران مشهور کرد

سامي يوسف در سال 2003 اولين آلبوم خود را با نام "المعلم" منتشر کرد. اين آلبوم راک در همان سال با فروشي معادل 7 ميليون نسخه به صدر جدول آلبوم‌هاي پر فروش آمريکا و اروپا رسيد. علاوه بر اين، در کشورهاي عربي، شمال آفريقا، مصر و ترکيه نيز با استقبال زيادي مواجه شد. اين آلبوم بيشتر بر پايه اناشيد و نواهاي مذهبي استوار بود و موسيقي نقش پر رنگي نداشت.

يک سال بعد، سامي که در اولين تجربه خود موفقيت خوبي به دست آورده بود آلبوم "امت من" را منتشر کرد. اين آلبوم بر پايه ملودي‌هاي مشهور ايراني ساخته شده و روي آنها کلام مذهبي قرار داده شده بود. ترانه "عيد" بر روي ملودي منتظرت بودم آهنگي با صداي داريوش رفيعي ساخته شد. قطعه "حسبي ربي" که کليپ زيبايي هم براي آن تدارک ديده شده بود از ملودي "ملا ممد جان" که يک ملودي فولکور خراساني است نشات گرفته و آهنگ "مناجات" متعلق به مرحوم تجويدي است. همچنين ترانه "غار حرا" نيز بر روي ملودي "ممد نبودي ببيني" که سرودي حماسي درباره آزادسازي خرمشهر است ساخته شده است.

پخش اين ويدئو موزيک در برنامه "کوله پشتي" که در آن زمان يکي از پر بيننده ترين برنامه هاي تلويزيون ايران بود، باعث شهرت و محبوبيت سامي يوسف در ايران شد. شهرتي که نام "المعلم" را جزو پر بازديد ترين کلمات گوگل در سرچ کشور ايران کرده بود.

ادامه راه: سامي مشهور ترين موسيقي‌دان مسلمان مي‌شود

در سال 2008 آلبوم "بدون تو" از سامي يوسف وارد بازار موسيقي شد که به گفته خودش بدون اجازه او و به صورت نسخه کامل نشده عرضه شد. اين آلبوم شامل ترانه‌هايي درباره هويت مسلمانان و تاثيرات منفي جهاني شدن بود. در اين آلبوم همچنين، آهنگي که براي فيلم "بادبادک‌باز" ساخته، قرار داده شده بود.

سومين آلبوم رسمي سامي يوسف که در سال 2010 منتشر شد "هر جا که هستي" نام داشت. اين آلبوم در کشورهاي چون انگلستان، مصر، آفريقاي جنوبي و امارات متحده عربي، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ ضبط شده است. سامي يوسف در اين آلبوم چهار قطعه که با را موزيک ويدئو همراه است منتشر کرده که اين چهار موزيک ويدئو عبارتند از: "به سويم آمدي"، "شفا"، "در هر قطره اشکي، او آنجاست " و "مرا نيرومند ساز".

سال 2012 نيز چهارمين آلبوم سامي يوسف با نام "سلام" منتشر شد. در اين آلبوم سامي ترانه "Dryer land” را به همراه پدرش همخواني کرده است. يکي از معروف‌ترين آهنگ‌هاي سامي يوسف ترانه "مادر" نام دارد که به زبان فارسي اجرا شده است. او پيش از اين، ترانه مادر را به زبان‌هاي انگليسي، ترکي و عربي اجرا کرده بود.


چند روز قبل يعني در 12 سپتامبر 2014 نيز آخرين آلبوم سامي يوسف با عنوان "مرکز" (The Centre) منتشر شد. در اين آلبوم يک قطعه به زبان فارسي با عنوان "جان جانان" وجود دارد. غير از اين قطعه، سامي يوسف در چهار اثر خود به زبان فارسي خوانده و براي دو اثر "مادر" و "به سويم آمدي" موزيک ويدئو نيز ساخته است.

بيشتر ترانه‌هايي که سامي اجرا مي‌کند را استاد بارا کريخي (Bara Khrigi) سروده است اما بعضي از ترانه‌ها هم توسط خودش سروده شده که از آن ميان مي‌توان به ترانه‌هاي "امت من" و "مادر" اشاره کرد.



"گاردين" اعلام مي‌کند: سامي "مشهورترين مسلمان بريتانيايي جهان اسلام"

سامي يوسف با آلبوم‌هايي که ارائه کرد و استقبالي که از اين آلبوم‌ها صورت گرفت از سوي مجله تايم "بزرگترين ستاره راک جهان اسلام" و و از سوي گاردين "مشهورترين مسلمان بريتانيايي جهان اسلام" نام گرفت. مجله "مطالعات رسانه‌اي فراملي" (TBS) نيز در مقاله‌هايي، موزيک ويدئوهاي سامي را به عنوان نماد مثبت‌انديشي و معناگرايي و موسيقي او را به عنوان جايگزين و رقيبي براي جريان غالب موسيقي غربي معرفي و او را تحسين کرد.

همچنين، موفقيت‌هاي او توسط دانشگاه روهمپتون در جنوب غربي لندن مورد تقدير قرار گرفت و سامي به عنوان اولين و جوان‌ترين مسلمان دريافت کننده جايزه دکتراي افتخاري به خاطر "ايفاي نقش فوق‌العاده در زمينه موسيقي" برگزيده شد. با دريافت اين جايزه او در کنار افراد مشهوري مانند مارک تواين، جي.کي رولينگ و رابرت فراست قرار گرفت که همچنين يکي از سه موسيقي‌دان جهان شد که تاکنون اين جايزه را دريافت کرده‌اند.


با وجود اين موفقيت‌هاي بين‌المللي خود سامي يوسف تعبير مجله تايم را که از او به عنوان "ستاره راک جهان اسلام" نام برده قبول ندارد و معتقد است: «اين يک توصيف نادرست از من و کارهاي من در موسيقي است. من يک «ستاره راک» و در هيچ حالتي يک «ستاره» نيستم. من يک خدمتگزار معمولي هستم که تا جايي که از دستم بر‌مي‌آيد در اين زمينه زيبا، يعني موسيقي فعاليت مي‌کنم. البته، من فکر نمي‌کنم که اين عنوان با نيت بد يا منفي گذاشته شده باشد. غرب، اغلب همه چيز را از دريچه و چشم‌انداز خودش مي‌بيند و از درک ديگر نقطه نظرات و رويکردها باز مي‌ماند. به‌عنوان مثال، خيلي از مردم ساکن در غرب (به‌ويژه در زمينه روزنامه‌نگاري و رسانه)، نمي‌توانند درک کنند که چرا وقتي يک نفر راجع به عقايد و ايمانش مي‌خواند، مي‌تواند اين همه «موفقيت» کسب کند و طرفداران زيادي داشته باشد. واقعيت اين است که اگر هم من به «موفقيتي» نايل شده‌ام يا «طرفداراني» دارم، به خاطر موسيقي من نيست، بلکه به خاطر برکتي است که از سوي آن حقيقت خدا و پيامبر شريفش به من نايل مي‌شود. تمام احترام و برکت من در پرتو اين نيروها حاصل مي‌شود».


فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه: حمايت از مردم سوريه، آفريقا، فلسطين

سامي يوسف يک هنرمند تک بعدي نيست و علاوه بر موسيقي فعاليت‌هاي ديگري نيز انجام مي‌دهد. او در ماه آگوست سال جاري به عنوان سفير جهاني عليه گرسنگي به برنامه جهاني غذاي سازمان ملل متحد پيوست. سامي پيش از اين در راستاي تأمين کمک غذايي به آوارگان سوري در اردن بازديد کرده است. او همچنين درآمد حاصل از فروش آثار خود را براي حمايت از اقدامات برنامه جهاني غذا براي مقابله با خشکسالي در منطقه شاخ آفريقا در سال ۲۰۱۱ اهدا کرده و اخيراً يکي از ترانه‌هاي خود را به بازماندگان طوفان هايان که سال گذشته در فيليپين به وقوع پيوست، اختصاص داده است.


او همچنين اولين اولين سفير جهاني "صِلَتِک" است که يک طرح ابتکاري در کشور قطر براي ترويج مهارت‌هاي کارآفريني و دسترسي آزاد به سرمايه و بازار به منظور ايجاد شغل در مقياس وسيع در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا مي‌باشد. در کنسرت Live8 او در ومبلي ارنا، ميليون‌ها پوند براي قربانيان منطقه جنگ‌زده دارفور جمع‌آوري شد. سامي همچنين ابتکار عمل را براي همکاري نزديک با «نجات کودکان» ــ مؤسسه خيريه تحت حمايت سازمان ملل متحد ــ بدست گرفت و جهت کمک به ارتقاء روحيه قربانيان سيل سال ۲۰۱۰ پاکستان و تک‌آهنگ خيريه‌اش به نام «ندايت را مي‌شنوم" را براي حمايت از آنها اجرا کرد که اين تک‌آهنگ به نماد کمپين‌هاي اطلاع‌رساني تحت هدايت دفتر سازمان ملل متحد براي هماهنگي امور انسان‌دوستانه، بي‌بي‌سي و سي‌ان‌ان تبديل شد.

واکنش سامي به حمله اسرائيل به لبنان: "اسلام پيروز مي‌شود؛ طلوع نزديک است"

سامي يوسف علاوه بر انجام فعاليت‌هاي خيرخواهانه نسبت به مسايل سياسي نيز بي تفاوت نيست. به عنوان مثال زماني که حمله اسرائيل به جنوب لبنان آغاز شده بود سامي يوسف در حمايت از لبناني‌ها در کنسرت خود در لس آنجلس از پيروزي بزرگ اسلام صحبت به ميان آورد و گفت" طلوع نزديک است".


حضور در کنفرانس مطبوعاتي با چفيه فلسطيني
سامي يوسف همچنين وقتي در بخش پاياني تور جهاني خود به يمن سفر کرده بود با چفيه فلسطيني - که به نوعي نماد حماس است- در کنفرانس مطبوعاتي اش ظاهر شد که سفارت انگليس نسبت به اين مساله واکنش شديدي نشان داد. آن‌ها از دولت يمن خواستند تا کنسرت سامي را در اين کشور لغو کند. اما نهايتا اين کنسرت با تاخير و در تاريخ 4 دسامبر در تالار المدينيه صنعا و در حضور دو هزار نفر از هواداران سامي با شور و حال خاصي برگزار شد. حدود 1200 نفر از حاضران در اين کنسرت، زنان و کودکان يمني بودند که عشق و علاقه‌شان به يوسف را با صدا کردن مداوم نام او نشان مي‌دادند.

به طور کلي، سامي يوسف از اظهارنظر صريح درباره سياست ابايي ندارد و به راحتي در مورد حق زنان مسلمان براي استفاده از حجاب نيز سخن مي‌گويد. همسر او مريم نيز دختري آلماني است که به تازگي مسلمان شده و با حجاب در کنار سامي يوسف ظاهر مي‌شود.


فعاليت‌هاي اسلامي سامي يوسف به همين جا ختم نمي‌شود. او به همراه گروه Awakening (بيداري) که ضبط موسيقي او را برعهده دارند بنيادي را به نام "کاوش در اسلام" را پايه‌گذاري کرد که هدف آن از بين بردن سوءتفاهم‌ها و کليشه‌هاي رايجي است که در برنامه‌هاي رسانه‌اي پيرامون اسلام وجود دارد. به عنوان مثال اين بنياد با کمک موسسه you Gov نظر سنجي‌هايي را با هدف پي بردن به 5 سوء تفاهم رايج درباره اسلام اجرا و سپس سعي خواهد کرد که به نوعي آنها را حل و فصل کند. هر چند بعد ها و به خاطر نگاه افراطي اين گروه،‌ سامي از آن ها جدا شد.