کد خبر: ۵۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۶

6 سرويس شگفت‌انگيز گوگل!

وقتي صحبت از سرويس‌هاي گوگل مي‌شود، اولين نکته‌اي که توجه‌مان را مورد اين ابزارها جلب مي‌کند، تنوع و گوناگوني آنهاست.

همشهري دانستني‌ها نوشت: براي نمونه کافي است از خود گوگل بخواهيد تا چندتا از جديدترين ابزارها و سرويس‌هايش را به شما معرفي کند تا در کسري از ثانيه، شما را با فهرست بلندبالايي روبرو کند. تازه در ميان نام‌هاي آشنايش، چشمتان به تازه‌واردهايي روشن مي‌شود که براي کاربران عادي ناآشنا هستند.

اين فهرست، بيش از صد مورد از ابزارهاي معمولي و حرفه‌اي و خيلي حرفه‌اي گوگل را شامل مي‌شود که البته برخي از آنها آزمايشي و کوتاه‌مدت هستند و گوگلي‌ها فقط براي چند وقت آنها را روي کار مي‌آورند تا با برآورده شدن انتظار کاربرانشان، پروژه‌هاي بعدي‌شان را کليد بزنند.

سرويس‌هايي مثل Google Sets و Google Subscribed Links و تعدادي ديگر از اين دست، جزو آنهايي بودند که پله ترقي بعدي‌ها شدند.
در اينجا، قرار است سرويس‌هاي حرفه‌اي‌تر و گاه مهجور اما مفيد گوگل را معرفي کنيم که به راحتي مي‌توانيد از آنها در فعاليت‌هاي روزانه و کاري‌تان استفاده کنيد.

راحت‌تر تگ بزن
Google Tag Manager
http://google.com/tagmanager

اين سرويس، يکي از همان ابزارهايي است که به درد کاربراني مي‌خورد که احتياج دارند از ابزارهاي حرفه‌اي‌تر و تخصصي‌تر گوگل استفاده کنند. Google Tag Manager بيشتر به کار کساني مي‌آيد که قصد دارند در وب سايت‌هاي خود از تگ‌هاي گوناگوني استفاده کنند که قابليت تغيير و جابجايي داشته و بتواند تا حدي اهداف بازاريابي مديريت وب سايت را نيز برآورده کند.

در طراحي وب سايت‌ها، قالب‌هايي از تگ‌هاي HTML طراحي مي‌شود که با کمک اين سيستم مي‌توان کدهاي مورد نياز براي اضافه کردن سرويس‌هاي گوناگون و همچنين نرم‌افزارهاي تبليغاتي را در سايت‌ها مديريت کرد. از مزيت‌هاي ديگر اين سيستم اين است که شما مي‌توانيد تگ‌هاي مورد نظرتان را تنها با چند کليک به قلب سايتتان اضافه کنيد.

نکته: سرويس مديريت تگ گوگل

اين سرويس باعث مي‌شود دردسر اضافه کردن کدهاي جداگانه در قالب اصلي را نداشته باشيد و نه تنها اين سيستم سرعت به‌روز رساني شما را افزايش داده، بلکه کار شما را به عنوان يک بازارياب اهل فن آسان کرده است.

گوگلي براي طراحان
Google SketchUp
sketchup.google.com

يکي ديگر از سرويس‌هاي تخصصي گوگل که توجه گرافيست‌ها را به خود جلب کرده، گوگل اسکچ‌آپ است که نه تنها کار با آن بسيار ساده است بلکه براي اهل فن هم بسيار مفيد خواهد بود. شما به عنوان يک هنرمند مي‌توانيد با اين سرويس، هر طرحي که مد نظرتان است را به شکل سه بعدي رسم کنيد.

يکي از مهمترين نکات در طراحي اسکچ‌آپ اين است که قابليت‌هاي استفاده را فداي کارآيي بيشتر نکرده و هر دو را با يک ميزان و تا حد مقبولي در اختيار کاربر قرار مي‌دهد. همه‌چيز ساده و در عين حال مطابق با استانداردها طراحي شده است. شما فقط کافي است خطوط مورد نظرتان را رسم کرده و آنها را روي سطح کارتان به جلو يا عقب هدايت کنيد و به همين سادگي طرحي سه بعدي داشته باشيد!

در حقيقت اسکچ‌آپ دقيقا همان جايي است که مي‌توانيد ظرف چند ساعت در آن، دنياي تازه‌اي خلق کنيد.

مريخ‌نوردي کنيد
Google Mars
http:www.google.com/mars

احتمالاً شما با سرويس محبوب و معروف Google Earth آشنا هستيد اما آيا مي‌دانستيد گوگل دور و بر مريخ هم مي‌پلکد؟ اگر به نجوم علاقه داريد و با چگونگي بررسي تصاوير ماهواره‌اي، هرچند ابتدايي، آشنا هستيد؛ به اين سرويس سر بزنيد.

گوگل مدعي است که در اين سيستم، دقيق‌ترين نقشه از مريخ را در اختيار کاربران قرار داده و شما از گشت و گذار در آن، اگر لذتي که از ديدن مناظر مي‌بريد بيشتر از طراحان نقشه نباشد، کمتر از آنها هم نخواهد بود، ضمن اينکه رنگ‌هايي که در اين نقشه در نظر گرفته شده، به همراه راهنما، شما را با بخش‌هاي مختلف سطح اين سياره آشنا کرده و مريخ را از يک سياره يک رنگ و پر از چاله، به سرزمين واقعي اما عجيب تبديل مي‌کند.

نکته: نقشه‌اي که در حال حاضر روي اين سرويس قرار گرفته اولين بار در سال 1895 توسط پرسيوال لَوِل و طي مشقات و مطالعات فراوان پيرامون سياره قرمز و در نهايت با کمک تلسکوپش رسم شد. حالا اين امکان توسط تيم گوگل و محققان ناسا واقع در دانشگاه آريزونا براي شما فراهم شده تا روي مريخ قدم بزنيد و نقشه را با جزئيات بيشتري بررسي کنيد.

پيدا کردن گمشده‌ها
Google PersonFinder
http://google.org/personfinder

اين سرويس رايگان را که احتمالا تا به حال اسمش را هم نشنيده‌ايد پس از حادثه زمين‌لرزه سال 2010 هائيتي توسط گروهي از مهندسان گوگل راه افتاد. هدف اين سيستم پيدا کردن دوستان و خانواده به خصوص در شرايط خاصي مثل وقوع حوادث طبيعي از قبيل توفان، زلزله و حوادث غيرطبيعي مثل حملات تروريستي است.

اين سرويس در حقيقت بخشي از سرويس بزرگتر گوگل تحت عنوان بازوي پاسخ به بحران (Crisis Responsearm) است که آن را هم مي‌توانيد در آدرس google.org/crisiresponse پيدا کنيد. سرويس اصلي البته به جز پيدا کردن آشنايان؛ در يافتن پناهگاه‌ها، شرايط مسير و ... نيز راهنمايي‌هايي را ارائه مي‌کند. اطلاعات داخل سايت به محض وقوع هر حادثه در سراسر دنيا به سرعت براساس داده‌هاي جمع‌آوري شده از سطح اينترنت و مراجع مختلف به‌روز مي‌شود. سرعت اين به‌روز رساني که از زمان شروع به کار آن حدود سه روز بود، به کمتر از يک تا سه ساعت پس از حادثه رسيده است.

گوگل يادآوري مي‌کند
Google Keep

سيستم Keep در واقع يک پوشه جمع و جور اما جادار است که به گوگل درايو متصل شده و مي‌تواند به وسيله آن، تصاوير، صداهاي ضبط شده و چک‌ليست‌ها و در کل تمامي محتواهاي ديجيتالي را بي‌معطلي ذخيره کرد.

يکي ديگر از خاصيت‌هاي Keep اين است که شما هر زمان که به موارد بالا احتياج داشتيد، مي‌توانيد با استفاده از هر دستگاهي که به نحوي به سيستم وب دسترسي داشته باشد، کارتان را راه بيندازيد. شما با استفاده از Keep، مي‌توانيد نت‌هايي را که روي دسک‌تاپ خود قرار داده‌ايد و مي‌دانيد که روي تلفن همراه اندروي‌تان هم به آنها نياز پيدا خواهيد کرد، ذخيره کنيد. اين نت‌ها مي‌توانند شامل فهرست خريدها، شماره تلفن‌ها، آدرس‌ها و مسائلي مانند کارهايي که بايد انجام دهيد و مواردي که بايد روزانه آنها را چک کنيد، باشد.

نکته: Google Keep سريع بوده و با هيچ‌کدام از سرويس‌ها و اپليکيشن‌هاي مشابه قابل مقايسه نيست، چراکه با وجود فايل‌هاي صوتي و تصويري و نوشتاري که براي شما نگهداري و دسته‌بندي مي‌کند؛ سهولت استفاده شگفت‌انگيزي نيز دارد.

پرسش و پاسخ مدرن
Google Moderator
http://www.google.com/moderator

اگر اهل پرسش و پاسخ و تبادل نظر هستيد، اين سرويس مي‌تواند خواسته شما را برآورده کرده و فضايي را در اختيارتان قرار دهد تا در آن، سوالات، پيشنهادات، ايده‌هاي ترکيبي و در نهايت پاسخ‌هاي متفاوت و مفيدي را در اين راستا دريافت کنيد. هر پرسش و مسأله‌اي، موضوع خاص خود را دارد و شما با طرح هر مسأله، به فهرست خود، فهرست جديدي را اضافه مي‌کنيد و به اين طريق، نه تنها آرشيو مفيدي از پرسش و پاسخ‌ها را در اختيار خواهيد داشت، بلکه راه را براي کساني که در پي پاسخي براي مسائل مشابه شما مي‌گردند، هموار مي‌کنيد.

نکته: اين سرويس نه تنها تعامل و ارتباط بين افراد را در فضايي آکادميک رقم مي‌زند، بلکه کاربر را با عقايد و نظرات و فرهنگ‌هاي متفاوت آشنا مي‌کند. وقتي يک سوال واحد پاسخ‌هاي متفاوتي را در بر مي‌گيرد، به همان ميزان شما را با ذهنيت‌هاي متفاوت آشنا خواهد کرد.