کد خبر: ۵۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۴۱

پردازنده ي A8 آيفون ۶ چطور باعث سرعت و چالاکي آن مي شود؟

چندين روز پيش، تيم کوک به روي صحنه رفت و از آيفون هاي جديد پرده برداشت، شايد از سال ها قبل هم مي شد حدس زد که قلب اين نسل از آيفون، A8 نام خواهد داشت. A8 نسل بعدي پردازنده ي A7 است که موتور پيشرانه ي آيفون ۵S بود. امسال شرکت اپل دست و دل بازي کرده و آخرين نسخه از پردازنده ي موبايلش را بر روي دو تلفن هوشمند قرار داده است. در اين مطلب قصد داريم اين پردازنده را قدري زير و رو کنيم تا متوجه شويم چرا پادشاه دره سيليکون آن را براي شواليه هاي جديدش برگزيده است.

براي آشنايي بيشتر با پردازنده قدرتمند A8 ادامه مطلب را از دست ندهيد.

پردازنده ي A8 و تکنولوژي ساخت و توليد
اپل و سامسونگ مدت ها در زمينه ي توليد پردازنده هاي موبايل با هم عقد قرار کرده بودند. کمپاني کره اي ميليون ها پردازنده را براي رقيب ديرينه اش در طول چند سال گذشته توليد کرده. اما عقد اين دو، چند وقتي است که به طلاق انجاميده. شرکت اپل سفارش ساخت پردازنده ي A8 را به يک کمپاني تايواني با عنوان TSMC داده است. شايعاتي وجود دارد که خبر از بازگشت سامسونگ به چرخه ي توليد اين پردازنده ي معروف در سال ۲۰۱۵ مي دهد، اما فعلا که سامسونگ خارج از گود است.

اگر چه کوپرتينو به صورت رسمي هيچ حرفي در مورد سرعت پردازنده اش نزده (و طبق معمول نخواهد زد) اما برخي از بنچمارک هاي اوليه خبر از دو هسته اي بودن اين پردازنده مي دهند و مدعي هستند که پردازنده ي مذکور نسل دوم چيپ Cyclone است و با سرعت ۱٫۴ گيگاهرتز کار مي کند. لازم است ياد آوري کنيم که پردازنده ي A7 هم دو هسته اي بود و بر روي سرعت ۱٫۳ گيگاهرتز تنظيم شده بود. نکته ي ديگر در مورد اين پردازنده اين است که معماري طراحي ش بر اساس ARMv8-a است که آن را همانند نسخه ي قبلي در زمره ي ۶۴ بيتي ها قرار مي دهد.

شرکت TSMC در واقع سازنده ي وارث به حق چيپ A7 است، پردازنده اي که انتظار مي رود توان بالايي را از خود نمايش دهد. اين پردازنده بر اساس طراحي پيشرفته ي ۲۰ نانومتري است که يعني ترانزيستور هاي اين قطعه، کوچکتر و همچنين متراکم ار از نسل قبلي هستند. TSMC در اظهار نظري گفته است که اين پردازنده نسبت به نسل قبلي که برپايه طراحي ۲۸ نانومتري بود، ۳۰ درصد سريع تر، ۲۵ درصد کم مصرف تر و ۱٫۹ برابر متراکم تر از چيپ هاي ۲۸ نانومتري است. شايد جالب باشد بدانيد که به صورت کاملا اتفاقي پردازنده ي تلفن هوشمند سامسونگ Galaxy Alpha که Exynos 5430 نام دارد، اولين پردازنده ي دنيا بر مبناي معماري ۲۰ نانومتري است.

از طرف ديگر اپل اعلام کرده که پردازنده ي A8 از نسل قبلي اش ۵۰ درصد کارآمد تر است. اين پردازنده ي جديد، ۲ ميليارد ترانزيستور را در دل خود جاي داده، يعني تقريبا حدود ۲ برابر A7. در طول مراسم رونمايي هفته قبل اپل، تيم کوک مدير عامل اين شرکت اعلام کرد که اين پردازنده ۵۰ برابر سريع تر از اولين نسل آيفون است. مقايسه اي که چيزي بيش از بازي با اعداد نبود.

پردازنده ي گرافيکي A8
در طول مراسم هفته قبل، بارها و بارها تاکيد بر اين شد که آيفون هاي جديد از قدرت پردازشي بالايي برخوردار هستند و به صاحبانشان اين اجازه را مي دهند که از بازي هايي با بالاترين کيفيت نمايشي و اجراي بسيار روان و نرم لذت ببرند. اين تعريف ها احتمالا رنگ حقيقت به خود خواهند گرفت و دليل آن هم چيزي جز جهش گرافيکي پردازنده ي A8 نخواهد بود (همانطور که مي دانيد A8 به صورت سيستم مجتمع روي يک چيپ طراحي شده است). اگر چه اپل در اين بخش از اعداد و اسامي واقعي متنفر است، اما احتمالا با يک پردازنده ي گرافيکي PowerVR GX6650 طرف هستيم. اين پردازنده از ۶ خوشه هسته بهره مي برد و طراحي اش دست خوش تغيير نشده و داراي ۱۹۲ هسته است. همه ي اينا به علاوه ي گذشته ي PowerVR، اين پردازنده را به يکي از قدرتمند هاي نسل خود تبديل مي کند.

آيفون ۵S هم از پردازنده ي گرافيکي PowerVR بهره مي برد (در واقع مدل G6430)، براي بنچمارک هاي اين پردازنده بايد کمي بيشتر صبر کرد. اپل در مورد قدرت آن هم حرفي به ميان نياورد و تنها به گفتن اين مطلب که اين پردازنده ۸۴ برابر سريع تر از نسل اول آيفون است، بسنده کرد.

اگر پردازنده ي گرافيکي آيفون ۵S (يا همان PowerVR G6430) بر روي ۶۰۰ مگاهرتز تنظيم شده بود، احتمالا نسخه جديد تر آن يعني GX6650 با سرعت ۶۵۰ هرتز کار مي کند. با اين تفاسير آيفون ۶ و ۶ پلاس در دل خود هيولايي مهار ناشدني را جاي داده اند.

قلبي فلزي که زاده ي جديدترين تکنولوژي هاي پردازشي دنياست به ياري اپل آمده تا محصولي خلق کند که سريع تر و در عين حال کم مصرف تر باشد. طبق محاسبات و البته گفته هاي اين شرکت و همکاري کمپاني هاي بازي سازي، انتظار داريم آيفون هاي جديد خوره هاي بازي را نا اميد نکنند و اميدي دوباره در دل شان برويانند.

ملاقات با M8، پردازنده ي حرکتي
آيفون ۵S اولين تلفن هوشمند اپل بود که به همراه يک پردازنده ي کمکي براي جمع آوري و تحليل اطلاعات حرکتي عرضه شد. M7 اطلاعاتش را از ژيروسکوپ، شتاب سنج و قطب نما به دست مي آورد. هدف اصلي اين پردازنده افزايش سرعت نبود، بلکه کاهش مصرف باتري بود، که به نظر بسياري از کارشناسان توانست موفق ظاهر شود. آيفون هاي جديد اپل اين پردازنده را به ارث برده اند و با عنوان M8 در دل خود جاي داده اند.

اين پردازنده نسخه ي پيشرفته تر M7 است که حالا از سنسور هاي جديدتر و پيشرفته تري بهره مي برد، سنسورهايي همچون فشار سنجي قوي تر، سنسور قدم شمار، ارتفاع سنج و مسافت سنج. حتي قطعه اي در آن وجود دارد که وظيفه اش اين است تا بداند شما در حال حرکت هستيد يا ايستاده ايد. M8 نه تنها به کمک پردازنده اصلي دستگاه آمده است، بلکه در هنگام فعاليت هاي گرافيکي، مانند بازي کردن، GPU را هم ياري خواهد کرد. بنابراين در هنگام بازي هم مصرف باتري نجومي نخواهد بود.

نحوه ي عملکرد پردازنده ي M8 راه را براي نرم افزار HealthKit باز خواهد کرد. HealthKit بخش جديدي در iOS است که کنترل وضعيت سلامتي و آمادگي جسماني کاربر را بر عهده دارد. به طور معمول توقع مي رود که پردازنده ي اصلي از پردازش هاي اين نرم افزار حمايت کند، اما در اين صورت نبايد توقع زيادي از باتري داشت. خوشبختانه پردازنده ي کمکي M8 به شکلي طراحي شده تا قسمت اعظم پردازش هاي HealthKit را بر عهده بگيرد تا آيفون هاي جديد را همانند پزشکي هميشه بيدار در اختيار کاربران قرار دهد.

پردازنده ي A8 و چشمان آيفون
بخش زيادي از زمان مراسم هفته ي گذشته ي اپل صرف تعريف و تمجيد از دوربين آيفون هاي جديد شد، جداي از پيشرفت هاي سخت افزاري، اپل اعلام کرد که دوربينش حالا اطلاعات خام بيشتري را توسط A8 مورد تحليل و بررسي قرار خواهد داد و همه ي اين ها بخاطر تغيير در شيوه ي پردازش داده و پيشرفت چشمگير اين پردازنده است. حالا کاربران مي توانند امکانات جديدي را همچون Focus Pixels، تشخيص چهره ي بهتر و فوکوس خودکار دائم را تجربه کنند. رابطه ي دوستانه ي A8 و دوربين iSight اينک کمک خواهد کرد تا تصاوير نويز کمتري داشته باشند. آخرين و شايد دوست داشتني ترين اتفاق در اين بخش توانايي فيلم برداري ۲۴۰ فريم در ثانيه است، که باعث خواهد شد، حرکت هيچ جنبنده اي از چشم تيز بين آيفون پنهان نماند.

پردازنده ي A8 و عمر باتري
اين همه گفتيم و گفتيم، اما مهمترين خصوصيت پردازنده ي جديد اپل که بدون آن هيچ کدام از خصوصيات قبلي معنايي ندارند، افزايش عمر باتري است. شايد اگر بگوييم عمر باتري پاشنه ي آشيل هر تلفن هوشمندي است، دروغ نگفته باشيم. با وجود تلاش گسترده ي اپل در هماهنگي سخت افزار و نرم افزار، باتري ۱۵۷۰mAh آيفون ۵S توان رقابت چنداني با ديگر پرچم داران بازار را نداشت. الان هم با قاطعيت نبايد در مورد پيشرفت چشم گير عمر باتري آيفون هاي جديد اظهار نظر کرد، اما تا حدودي مي توان با توجه به اطلاعات اندکي که اپل منتشر کرده تخمين زد که اين باتري چند مرده حلاج است.

در حالي که در اين مطلب ذره ذره به عمق پردازنده ي A8 حمله برديم، شايد دقت کرده باشيد که همواره عبارتي خاص ورد زبانمان بود، کارآمدي بهتر. از پردازنده ي ۲۰ نانومتري جديد گفتيم و قدرت و سرعت بيشترش تا کارآمدي بهتر GPU و افزايش عمر باتري توسط پردازنده ي کمکي M8. همه ي اين ها گواه بر اين مطلب دارد که اپل تمام تلاش خود را کرده تا کاربران را در زمينه ي عمر باتري راضي کند. اگر هنوز هم بر ادعاهاي اين شرکت شک داريد، بايد بدانيد که علاوه بر پيشرفت هايي که در زمينه ي مصرف باتري در آيفون هاي جديد شاهد خواهيم بود، آيفون ۶ از يک باتري ۱۸۰۰mAh و آيفون ۶ پلاس از باتري با ظرفيت فوق العاده ي ۲۹۱۵mAh بهره مي برند.


*دیجیاتو