کد خبر: ۵۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۲۲
فارین پالسی:

چرا این 5 نفر در مورد داعش مبالغه می کنند؟

مقامات و کارشناسان آمریکایی در هراس افکنی مبالغه آمیز درباره خطر گروه تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام ، داعش ، برای آمریکا به رقابت پرداخته اند.
نشریه فارن پالسی نوشت مقامات و کارشناسان آمریکایی در هراس افکنی مبالغه آمیز درباره خطر گروه تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام ، داعش ، برای آمریکا به رقابت پرداخته اند.

به گزارش «تیک»، جواب این سوال که گروه ستیزه جوی دولت اسلامی چقدر خطرناک است ، به این بستگی دارد که این سوال را از که بپرسید. در حالی که دیپلمات های آمریکایی سرگرم شکل دادن به یک ائتلاف بین المللی برای شروع حملات هوایی علیه این گروه بیرحم هستند ، اعضای ارشد دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گاهی اوقات برای ارائه توصیفی مشابه درباره این گروه به زحمت افتاده اند. چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا گفته است گروه دولت اسلامی «به همان پیچیدگی و ثروتمندی هر گروهی است که ما دیده ایم». وی در عین حال گفته است این گروه که تاکنون بیش از 1700 سرباز غیرمسلح عراقی را به قتل رسانده ، گروههای اقلیت را به نسل کشی تهدید کرده و سه روزنامه نگار و امدادگر غربی را سر بریده است ، فراتر از یک گروه تروریستی است.

ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز این گروه را یک «تهدید فرا-منطقه ای و جهانی» خوانده است. اما متئو اولسن ، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم آمریکا معتقد است «هیچ اطلاعات معتبری» مبنی بر اینکه این گروه سرگرم برنامه ریزی برای حمله به خاک آمریکا است یا توانایی چنین حمله ای را دارد در دست نیست.

اظهارات مقامات آمریکایی درباره این گروه در مجموع تصویر گروهی را در برابر دیدگان قرار می دهد که روز به روز قوی تر می شود ، از منابع مالی خوبی برخوردار است و بسیار سازمان یافته است و بلندپروازی های مرگباری در خاورمیانه دارد اما تهدید آن علیه آمریکا محدود است. بسیاری از کارشناسان خارجی نیز با این ارزیابی موافقند.

اما در داخل آمریکا بحث بر سر گروه دولت اسلامی روز به روز لحن مبالغه آمیزتری به خود می گیرد و منتقدان جمهوریخواه دولت -- و حتی برخی از دموکرات ها -- سخت در تلاشند تا در ترسیم تصویری هشدار دهنده از این گروه گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. در اینجا به اظهارات پنج سیاستمدار و کارشناس می پردازیم که ادعاهای شگفتی آوری درباره گروه دولت اسلامی مطرح کرده اند.

1- لیندسی گراهام
لیندسی گراهام سناتور ‌جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی روز یکشنبه در مصاحبه ای گفت ستیزه جویان گروه دولت اسلامی به معنی واقعی کلمه می آیند که همه ما را بکشند.

گراهام روز یکشنبه در گفتگو با شبکه فاکس نیوز گفت :«هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید بدون مشارکت چشمگیر آمریکا ارتشی را روی زمین تشکیل دهید که به سوریه برود و داعش را نابود کند. این یک نقطه عطف در جنگ با تروریسم است. راهبرد ما باز هم شکست خواهد خورد. این رئیس جمهور باید قبل از اینکه همه ما اینجا در آمریکا کشته شویم وارد عمل بشود.»

2- جیم آینهوف
جیم آینهوف سناتور جمهوریخواه از ایالت اوکلاهما ، معتقد است ستیزه جویان گروه دولت اسلامی در زمینه تولید سلاح هایی که بتوانند کل شهرها را نابود کنند در حال پیشرفت هستند. وی ماه گذشته به یک شبکه محلی فاکس گفت :«داعشی ها تروریست های واقعا بدی هستند. آنها چنان بدند که حتی القاعده نیز از آنها می ترسد. آنها دیوانه اند و به سرعت در حال رسیدن به شیوه ای برای منفجر کردن یک شهر بزرگ آمریکا هستند و کسی هم باور نمی کند چنین چیزی در شرف روی دادن است.»

شاید آینهوف درست می گوید و اولسن اشتباه می کند و ستیزه جویان گروه دولت اسلامی واقعا سرگرم توطئه برای حمله به داخل مرزهای آمریکا هستند. مقامات اطلاعاتی آمریکا قطعا تا پیش از این درباره خطر گروههای تروریستی اشتباه می کردند و گروه دولت اسلامی به شکل هشدارآمیزی نیروی کثیری از جنگجویان را در اختیار دارد که گذرنامه های آمریکایی دارند و می توانند به آمریکا بازگردند و اینجا حملات خود را به اجرا درآورند. اما عبارت «به سرعت در حال رسیدن به شیوه ای برای منفجر کردن یک شهر بزرگ آمریکا هستند» بسیار فراتر از چیزی است که کارشناسان داخل و خارج از دولت درباره توانایی های این گروه می گویند. در اینجا هیچ سند و مدرکی نیست و همه چیز فقط حدس و گمانه زنی است که احتمالا هدفش نیز هراس افکنی و کوبیدن بر طبل حمایت از اقدام نظامی است.

3- ریک پری
و در میان کسانی که برای هراس افکنی به گمانه زنی روی آورده اند به نام ریک پری فرماندار ایالت تگزاس می رسیم که معتقد است جنگجویان گروه دولت اسلامی می توانند همین حالا از مرز آمریکا-مکزیک وارد خاک آمریکا بشوند. پری ماه گذشته گفته بود :«افرادی از داعش یا دیگر گروههای تروریستی احتمالا می توانند از مرز عبور کنند و من فکر می کنم این احتمال واقعا وجود دارد که آنها اکنون وارد خاک آمریکا شده باشند.»
از این حرف ، که هیچ سند و مدرکی در تایید آن وجود ندارد بترسید و بسیار بترسید.

4- بیل نلسون
آیا فکر می کنید امکان دارد که یک روز پرچم سیاه گروه دولت اسلامی بر بام کاخ سفید به اهتزاز درآید؟ تصور کنید چه اتفاقاتی باید بیفتد تا چنین چیزی تحقق یابد. گروه دولت اسلامی به یک ارتش عظیم نیاز دارد تا با آن به خاک آمریکا تجاوز کند ، یا چه بسا ، در کشوری که هرگز نداشته است کودتایی را طراحی و اجرا کند ، یا شاید هم تهاجمی تماشایی را به کاخ سفید به اجرا درآورد و در یک تهاجم انتحاری محکوم به فنا کنترل این ساختمان را به دست بگیرد.
همه این سناریوها کاملا غیرمتحمل به نظر می رسند. این طور نیست؟ اما مهم نیست. سناتور بیل نلسون ، دموکرات از ایالت فلوریدا فکر می کند آرزوی جنگجویان گروه دولت اسلامی برای به اهتزاز درآوردن یک پرچم سیاه بر بام نمادین ترین ساختمان واشنگتن نشانه تهدیدی از جانب این گروه است. نلسون اوایل این ماه گفت :«این یک گروه تروریستی است که مشابه آن را قبلا ندیده ایم و بهتر است همین حالا جلو آنها را بگیریم. باید کاملا روشن شده باشد که وقتی آنها شروع به سربریدن روزنامه نگاران می کنند و می گویند قصد دارند پرچم سیاه داعش را بر بام کاخ سفید به اهتزاز درآورند ، این یک خطر روشن در زمان حال است.»

5- بیل اورایلی
بیل اورایلی مجری برنامه فاکس نیوز معتقد است گروه دولت اسلامی مثل نازی هاست. او در یکی از برنامه های خود گفت :«اوضاع تقریبا مشابه اتفاقاتی است که در دهه 1930 افتاد ، زمانی که هیتلر و اوباش نازی او در حال کسب قدرت بودند ... در ذهنیت نازی ها و داعشی ها تفاوتی نیست. آنها در کینه توزی و تاکتیک ها یکسان هستند.»

شاید نتوان با این حرف اورایلی مخالفت کرد ، جز در اینکه گروه دولت اسلامی همانطور که می دانید یک گروه شورشی است که کنترل هیچ حکومتی را در دست ندارد و از راه انتخابات دموکراتیک به قدرت نرسید و فاقد چیزهایی است که آن را حتی به قدرت آتش نظامی هیتلر نزدیک بکند. (هرچند که اگر بخواهیم صادق باشیم ، آنها تعداد قابل توجهی از هاموی های آمریکایی و خودروهای زرهی را که با پول آمریکا خریداری شده است در اختیار دارند.)
اما آقای اورایلی نگران نباش، و کارت را بکن.