کد خبر: ۵۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۷۷
فرانس 24:

همکاری پنهانی ایران و آمریکا/اوباما از ترس عربستام توافق را علنی نمی کند!

فرانس 24 به اظهارات یک دیپلمات بلندپایه فرانسه در گفت وگو با خبرگزاری رویترز اشاره می کند که گفته است: ما به دنبال یک اجماع حول مسئله حضور ایران بودیم، اما در نهایت آنچه خیلی مهم‌تر از حضور ایران بود، شرکت برخی کشورهای عربی در این ائتلاف بود.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 در مطلبی در سایت اینترنتی خود به موضوع کنفرانس بین المللی امنیت عراق که دیروز در پاریس برای مقابله با گروه «دولت اسلامی» برگزار شد پرداخته و دلایل عدم حضور ایران در این کنفرانس را بررسی کرده است.

به گزارش «تیک»، این شبکه فرانسوی در ادامه گزارش داد: این که جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که حضور ایران در کنفرانس پاریس مناسب نیست، به دلیل حمایت مؤثر ایران از رژیم بود و کشورهای غربی نمی خواستند با دعوت ایران در این شرایط، حمایت متحدان عرب سنی خود را که اعتبار مذهبی ائتلاف علیه داعش به شمار می رود، از دست بدهند.

فرانس 24 به اظهارات یک دیپلمات بلندپایه فرانسه در گفت وگو با خبرگزاری رویترز اشاره می کند که گفته است: ما به دنبال یک اجماع حول مسئله حضور ایران بودیم، اما در نهایت آنچه خیلی مهم‌تر از حضور ایران بود، شرکت برخی کشورهای عربی در این ائتلاف بود.

با وجود این مواضع رسمی، واقعیت موجود در عراق که شامل منافع دو کشور ایران و آمریکا درباره مسئله داعش است، موجب یک همکاری ناگفته در این زمینه شده است؛ واشنگتن و تهران می دانند که همکاری شان در عراق حتی اگر غیرمستقیم باشد، در حال انجام است.

این رسانه فرانسوی به حمله هوایی آمریکا در روز سی و یکم ماه اوت اشاره می کند و می نویسد به دنبال این حمله بود که ارتش عراق با همراهی شبه نظامیان شیعه که رابطه تنگاتنگی با ایران دارند، توانست پایگاه شهر آمرلی در شمال عراق را از داعش پس بگیرد.

تی‌یری کویل، تحلیلگر مسائل ایران به فرانس 24 گفته است که آمریکایی ها مشاورانی را برای کمک به ارتش عراق به این کشور فرستاده؛ از سوی دیگر، ایران نیز چنین کاری کرده است. بنابراین می توان این فرضیه را مطرح کرد که این مشاوران به صورت غیرمستقیم به تبادل اطلاعات می پردازند، زیرا آنها در یک جبهه و در کنار یکدیگر به نبرد علیه داعش می پردازند.

وی اضافه می کند: ایرانی ها عملگرا هستند، آنها نمی خواهند مرزهای خود را به گروهی که ضدشیعی است واگذار کنند. آنها حتی اگر به زبان نیاورند، با این که آمریکا مواضع داعش را بمباران کند، موافق هستند.

فرانس 24 می نویسد از نظر سیاسی نیز مقامات ایران و آمریکا همسو هستند؛ زیرا وقتی جمهوری اسلامی به برکناری نوری مالکی از نخست وزیری عراق راضی می شود و از سوی دیگر، آمریکا از این برکناری استقبال می کند، این نشانگر یک همکاری غیرقابل اغماض ایران و آمریکا در این بحران منطقه ای است.