کد خبر: ۵۳۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۷

محسن رضايي:قوم بختياري قهرمان مظلوم ايران زمين است

ايرنا/ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از قوم بختياري به عنوان قهرمان مظلوم سرزمين ايران ياد کرد.

'محسن رضايي' عصر سه شنبه در آيين نکوداشت سردار 'عليمردان خان بختياري' و بي بي مريم بختياري' در شهر اردل چهارمحال وبختياري با تاکيد بر لزوم معرفي قهرمانان تاريخ کهن ايران زمين به نسل جوان کنوني و آيندگان، افزود:مردمان قوم بختياري در اوج سرداري و قهرماني، مظلوم و گمنام واقع شده اند.

وي با بيان رشادت هاي مردم چهارمحال وبختياري در طول تاريخ نظير قيام مشروطه، فتح تهران، قيام عليه حکومت شاهنشاهي و دلاوري هاي مردم اين استان در دوران دفاع مقدس، افزود:لازم است تاريخ پرافتخار مردم اين قوم با کمک محققان و پژوهشگران احيا شود.

رضايي از سردار اسعد بختياري، حسينقلي خان بختياري، سردار بي بي مريم بختياري و سردار عليمردان خان بختياري به عنوان دلاوران اين قوم در مبارزه با ديکتاتوري و استعمار ياد کرد و افزود:به عنوان مثال، سردار اسعدبختياري از سرداراني است که با داشتن تحصيلات بالا و تسلط به چند زبان خارجي، در برابر استبداد و ظلم و ستم رضاخاني ايستاد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام بابيان اينکه درخصوص معرفي مفاخر ملي به نسل کنوني کشور کم کاري شده است،افزود:لازم است در خصوص برقراري پيوند مردم با هويت و ميراث تاريخي پرافتخار خود، برنامه ريزي و کار فرهنگي شود.

وي اضافه کرد:برخي مارکسيست ها و مغرضان، مانع نگارش تاريخ بختياري شدند ولي بر اساس اسناد متقن تاريخي، پيوند سردار اسعد بختياري با روحانيان آن زمان از همه سرداران بختياري بيشتر بوده است.

رضايي بابيان اينکه قوم بختياري در زمان همه شاهان قاجار و پهلوي مبارز داشته ولي در تاريخ ثبت نيست،ادامه داد:حسينقلي خان در زمان طوايف هفت لنگ و چهارلنگ را متحد کرد و اين باعث هراس ناصرالدين شاه شد و ظل السلطان حاکم اصفهان با خوراندن سم، حسينقلي خان را به شهادت رساند.

دبيرتشخيص مصلحت نظام گفت: ايل و قوم بختياري قهرمان مظلوم ايران است که بايد تاريخ آن را زنده کرد، ولي بايد مراقب بود که با احساسات، مسير منحرف نشود، چرا که مردم اين خطه به دنبال قومگرايي نيستند.

وي با تاکيد بر لزوم راه اندازي خانه مشروطيت در چهارمحال وبختياري به عنوان محلي براي ارائه اسناد اين واقعه تاريخي به محققان، نويسندگان و علاقه مندان به تاريخ مشروطه و بختياري ها، گفت:کنگره سردار مريم بختياري نيز بايد در شهرکرد برگزار شود.

رضايي گفت:براي اينکه با کمک همه قشرها، استاني آسماني در ايران زمين ايجاد شود، همه بايد به صحنه آمده و کمک کنند.

استاندار چهارمحال و بختياري نيز دراين آيين گفت:اين استان سرزمين دلاور مردان مشروطيت، لشکر قمر بني هاشم (ع)، اديبان و شعرايي چون پژمان بختياري، داراب افسر، عمان ساماني است.

'قاسم سليماني دشتکي' ظلم ستيزي سردار عليمردان خان بختياري را نشات گرفته از انديشه آزادي خواهي وي خواند و گفت:تفرقه هاي ايلي از نقاط ضعف بختياري ها در طول تاريخ است که اين ضعف بايد جاي خود را به اتحاد و همدلي بدهد.

وي اظهار داشت: قوم بختياري در طول تاريخ نقاط قوت زيادي داشته است که مسئولان اجرايي اين استان نيز براي پيشرفت همه جانبه آن، با نخبگان مختلف در سطح کلان به دور از قوميت گرايي و جناح گرايي نشست هاي ماهانه برگزار مي کنند تا همدلي نيروهاي متخصص بيشتر شود.

عليمردان خان از رؤساي ايل چهارلنگ بختياري در جنوب غربي ايران بود که در برابر استبداد رضاخاني قيام کرد.

پدر عليمردان خان بختياري، عليقلي خان چهارلنگ و مادرش سردار مريم بختياري دختر حسينقلي خان ايلخاني بختياري بود.

بي بي مريم در جنگ اول جهاني که بخش هايي از ايران اشغال و زير نفوذ نيروهاي استعمارگر روسي و انگليسي قرار گرفت، عليه نيروهاي اشغالگر روس و انگليس قيام کرد.

رهبر معظم انقلاب نيز در خصوص اين دلاور سرزمين بختياري فرمودند:ويژگي برجسته عليمردان خان، مبارزه عليه استبداد رضاخاني با الهام گيري از عقايد و احساسات ديني است'.

تنديس سردار 'عليمردان خان بختياري' نيز روز سه شنبه در آييني با حضور 'محسن رضايي' دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در شهر اردل از توابع چهارمحال وبختياري رونمايي شد.