کد خبر: ۵۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۰

اشاره اوپک به کاهش تولید، قیمت نفت را افزایش داد

بهای نفت در بازار‌های جهانی در پی سخنان دبیرکل اوپک مبنی بر کاهش تولید این سازمان افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، نفت برنت پس از رسیدن به مرز 99 دلار و 9 سنت در هر بشکه در پی اخبار کاهش تولید اوپک، امروز(چهارشنبه) در محدوده 99 دلار در هر بشکه معامله شد.

نفت برنت این هفته در ادامه نگرانی‌ها درباره افزایش عرضه و کاهش تقاضا در چین و اروپا به کمترین حد 26 ماه گذشته رسید، اما قیمت‌ها روز گذشته بیشترین افزایش دو هفته اخیر را پس از سخنان دبیرکل اوپک مبنی بر کاهش روزانه 500 هزار بشکه‌ای سقف تولید در سال 2015، تجربه کرد.

نفت برنت در آخرین ساعات معاملات روز سه‌شنبه با دو دلار و 40 سنت افزایش به 99 دلار و 9 سنت در هر بشکه رسید و امروز هفت سنت کاهش یافت. افزایش قیمت روز گذشته بیشترین افزایش روزانه از سوم سپتامبر تاکنون بود.

همچنین نفت سبک آمریکا با 2.1 درصد افزایش به 94 دلار و 96 سنت در هر بشکه رسید و امروز 96 دلار و 76 سنت در هر بشکه معامله می‌شود.

کن هاسگاوا تحلیلگر نفتی در ژاپن گفت: به دلیل سخنان دبیرکل اوپک نفت آمریکا و نفت برنت افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرد، اما در حال حاضر نیز عرضه نفت به بازار همچنان زیاد است.

به دلیل افزایش تولید نفت شیل در آمریکا که جایگزین نفت وارداتی از غرب آفریقا، اروپا و دیگر مناطق شده و به اشباع بازار در حوزه اقیانوس اطلس و آسیا انجامیده، قیمت‌های نفت طی دو ماه گذشته کاهش زیادی را تجربه کرده است.

نفت برنت به مدت بیش از یک هفته به کمتر از مرز 100 دلاری مورد نظر اوپک رسید که باعث سخنانی درباره‌ کاهش تولید این سازمان شده است. هرگونه کاهش تولید از سوی اوپک که قرار است در ماه نوامبر تشکیل جلسه دهد، اولین کاهش تولید این سازمان از سال 2008 تاکنون خواهد بود.

اما تحلیلگران می‌گویند تغییر روند قیمتی ناشی از کاهش عرضه اوپک کوتاه‌مدت خواهد بود.

فیلیپ فیوچر تحلیلگر نفتی گفت: حتی اگر اوپک عرضه نفت خود را کاهش دهد، ما انتظار نداریم که شاهد تغییرات قابل توجهی باشیم. افزایش در قیمت نفت طولانی مدت نخواهد بود و احتمالا تا پایان این هفته مجددا روند کاهشی خواهد گرفت.

کاهش عرضه نفت از سوی لیبی نیز امروز به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که تولید میدان الشراره پس از اصابت راکت‌هایی به پالایشگاه زاویه در مجاورت این میدان کاهش یافته است.

به رغم افزایش یک شبه قیمت نفت سرمایه‌گذاران نفتی همچنان نگران چشم‌انداز جهانی، قدرت دلار آمریکا و نتایج همه‌پرسی درباره استقلال اسکاتلند هستند که می‌توانند بازارهای جهانی را تکان دهد.

هاسه گاوا گفت: بازار هنوز به ثبات نرسیده و منتظر تصمیمات همه پرسی در اسکاتلند و بانک مرکزی آمریکا است. دلیل دیگر، افزایش ذخایر نفتی بر اساس آمار موسسه نفتی آمریکا است.

آمار موسسه نفتی آمریکا روز سه‌شنبه نشان داد که افزایش غیرمنتظره سه میلیون و 300 هزار بشکه‌ای در ذخایر نفت این کشور اتفاق افتاده در حالیکه تحلیلگران افزایش یک میلیون و 600 هزار بشکه‌ای را انتظار داشتند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش خود را امروز منتشر می‌کند.