کد خبر: ۵۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۳

تذکر وزارت علوم به دانشگاهی که خارج از محدوده افزایش شهریه داشته باشد

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در مورد افزایش شهریه دانشگاه‌ها گفت: وزارت علوم موافقت خود را در مورد افزایش شهریه اعلام کرد. زیرا شهریه‌ها چند سال بود که افزایش پیدا نکرده بود و دانشگاه‌ها هم با مشکلات شدید مالی روبرو هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد حسین امید در حاشیه مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه صنعتی شریف در مورد افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه‌های آزاد هم تا یک محدوده‌ای مجاز به افزایش شهریه بودند. اما این که چقدر از این محدوده عبور کرده‌اند من اطلاع ندارم. بر اساس ابلاغ وزارت علوم دانشگاه‌ها مجاز به افزایش شهریه هستند و اکثر دانشگاه‌ها حدود آن را رعایت کردند.

وی با تأکید بر این‌که من اطلاعاتی در مورد افزایش شهریه دانشگاه آزاد ندارم، اظهار کرد: اما می‌دانم بیشتر اعتراضات از سوی کسانی بوده است که با شرایط قبل پذیرش شده‌اند و افزایش شهریه برای آنها نباید اتفاق می‌افتاد.

معاون وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش شهریه غیرقانونی است یا خیر، گفت: من نمی‌گویم که غیرقانونی است اما اطلاع ندارم که دانشگاه آزاد در چارچوب آیین‌نامه عمل کرده است یا نه. آیین‌نامه وزارت علوم و اجازه‌ای که وزارتخانه برای افزایش شهریه صادر کرده است شفاف و روشن است و من اطلاعی ندارم که دانشگاه آزاد رعایت کرده است یا خیر.

امید با تأکید بر این‌که اگر اعتراضی است باید در وزارت علوم و معاون آموزشی رسیدگی شود، افزود: اگر تخلفی صورت گرفته حتما" بررسی خواهد شد. ابتدا باید مصوبه بررسی شود و من بعید می‌دانم دانشگاهی خلاف مصوبه عمل کند. احتمالا در مصوبه‌ای که ابلاغ شده تا سقفی به افزایش شهریه اجازه داده شده است. من جزئیات مصوبه را نمی‌دانم زیرا این بحث در شورای گسترش مطرح و در حوزه آموزش بررسی شده است.

وی تأکید کرد: اما با توجه به بحث‌هایی که در این مورد در رسانه‌ها مطرح شده است معاونت آموزشی مسأله را حتما بررسی خواهد کرد و اگر دانشگاهی خارج از چارچوب مصوبه اقدام کرده باشد تذکر داده خواهد شد.

معاون وزیر در ادامه در مورد اخراج دانشجویان ایرانی در نروژ، گفت: این مسأله درحوزه مرکز روابط بین‌الملل وزارت علوم و توسط دکتر سالار آملی با همکاری وزارت خارجه پیگیری می‌شود. در حال حاضر به این مسأله اعتراض شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.

امید به این سوال که آیا دانشگاه ایرانیان مجوز پذیرش دانشجو به صورت آنلاین را دارد یا خیر، گفت: من اطلاعی در این مورد ندارم اما بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ وزارت علوم این دانشگاه اجازه پذیرش دانشجو را ندارد مگر این که مجوز دریافت کند.

امید در مورد مسکن مهر دانشجویی گفت: وزارت علوم در این مورد اقدامی نکرده است. بحث مسکن مهر دانشجویان در دولت قبل در اختیار وزارت مسکن بود و وزارت علوم هم در این بحث نه وارد شده است، نه پیگیری می‌کند، نه اطلاعی دارد و نه مسئولیتی دارد. در دولت قبل هم شاید مسئولیت وزارت علوم در این مورد در حد اطلاع‌رسانی و پیگیری بوده اما در بخش اجرایی، آموزش عالی ارتباطی نداشته است.