کد خبر: ۵۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۶

البدری: اوپک تولید خود را کاهش می‌دهد

دبیر کل اوپک گفت انتظار دارد این سازمان سقف تولید خود را در نشست آتی اواخر نوامبر کاهش دهد که اولین کاهش رسمی تولید از زمان بحران مالی سال 2008 تاکنون است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، عبدالله البدری دبیرکل اوپک، پس از دیدار با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه این سخنان را مطرح کرد.

بهای نفت هفته گذشته به کمتر از 100 دلار در هر بشکه رسید که پایین‌تر از آستانه تحمل اقتصاد متزلزل روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان است.

در شرایطی که پیش‌بینی ها حاکی از اینست تقاضای نفت اوپک به دلیل افزایش عرضه از سوی آمریکا و دیگر کشور‌های خارج از این سازمان کاهش خواهد یافت، البدری در پاسخ به این سوال که آیا سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای اوپک همچنان برای سال آینده مناسب است، گفت: خیر من اینطور فکر نمی‌کنم. فکر می‌کنم تولید ما احتمالا در سال آینده میلادی 29.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود نه 30 میلیون بشکه. فکر می‌کنم سقف تولید ما احتمالا به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

تحلیلگران می‌گویند: این سخنان نشان‌ دهنده این است که برخی مقامات در اوپک نگران هستند.

ساموئل سیزوک تحلیلگر آژانس انرژی سوئد گفت: این یک علامت و یک نشانه قابل توجه است. این احتمال وجود دارد که برخی از اعضای اوپک در خصوص کاهش قیمت‌ها نگران خواهند شد.

اوپک بیست ‌و هفتم نوامبر برای تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های تولید نفت تشکیل جلسه می‌دهد.

این در حالی است که وزیر انرژی روسیه گفت: با البدری درباره‌ هماهنگ‌ کردن سیاست تولید مذاکره نکرده است.

نفت برنت دریای شمال روز دوشنبه به دلیل کاهش شدید نرخ رشد تولید کارخانه‌ها در چین به کمتر از 97 دلار در هر بشکه (پایین‌ترین قیمت 26 ماه اخیر) رسید. نفت برنت روز سه‌شنبه با قدری افزایش به حدود 99 دلار در هر بشکه بازگشت.

قیمت‌ها به دلیل احیا تولید نفت لیبی و افزایش تولید نفت آمریکا که به بالاترین سطح از سال 1986 تاکنون رسیده، کاهش یافته است.

تولید نفت لیبی این هفته به رغم ناآرامیها و مناقشات سیاسی به حدود یک میلیون بشکه در روز بازگشت.

عربستان سعودی که ظرفیت قابل توجهی برای جبران کمبودها در بازار دارد، اعلام کرد که تولید خود را در ماه اوت روزانه 400 هزار بشکه کاهش داده و به 9 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسانده است زیرا نگرانی درباره عرضه ظاهرا کاهش یافته است. اوپک نیز پیش بینی برای تقاضای نفت خود را تنزل داده است.

اگرچه بازار نفت به تغییرات در تولید نفت عربستان عادت کرده و سقف تولید 30 میلیون بشکه ای اوپک از زمان معرفی در سال 2012 تغییر نکرده است.

گرگ پریدی تحلیلگر گروه اورآسیا گفت: در کوتاه ‌مدت این احتمال بسیار وجود دارد که شاهد یک کاهش تولید روزانه 500 هزار بشکه ای از سوی عربستان برای ایجاد تعادل در بازار سه ماهه چهارم امسال باشیم.

البدری که معمولا در گمانه‌زنی‌ در خصوص سیاست اوپک در آستانه نشست‌های رسمی این سازمان کند عمل می‌کند، کاهش قیمتها را کم اهمیت جلوه داد.

وی افزود: همه می‌دانند که قیمتها در دو ماه گذشته در حال کاهش بوده است و فکر نمی‌کنم این روند ادامه داشته باشد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال روند صعودی بگیرد.

البدری خاطرنشان کرد: من بارها شاهد بالا و پایین شدن قیمتها بوده ام و فکر می‌کنم این فقط یک نوسان قیمت فصلی است.

دبیرکل اوپک گفت: گفت‌وگویش با وزیر انرژی روسیه درباره موضوعات مختلف بازار بوده و نشان دهنده آب شدن یخ روابط روسیه و اوپک است. طی سه سال گذشته ما پیشرفت بسیار خوبی داشته ایم و نمی‌خواهم درباره گذشته ها صحبت کنم.