کد خبر: ۵۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۷۲
واشنگتن پست:

پالس های مثبت و منفی اوباما برای وارد کردن ایران به ائتلاف علیه داعش

روز دوشنبه ایران درخواست آمریکا مبنی بر مشارکت در جنگ علیه مبارزان دولت اسلامی (داعش) را رد کرد، اما آمریکا اعلام کرد این احتمال همچنان پابرجا است که در یک فرصت بی نظیر با رقیب اصلی اش در خاورمیانه متحد شود.
واشنگتن پست نوشت: روز دوشنبه ایران درخواست آمریکا مبنی بر مشارکت در جنگ علیه مبارزان دولت اسلامی (داعش) را رد کرد، اما آمریکا اعلام کرد این احتمال همچنان پابرجا است که در یک فرصت بی نظیر با رقیب اصلی اش در خاورمیانه متحد شود.

به گزارش «تیک»، ایران در حالی این پیشنهاد را نپذیرفت که قدرت های جهان در پایتخت فرانسه با هم توافق کردند که برای جنگیدن با گروه جنگجویانی که در عراق و سوریه فعالیت می کنند از «هر وسیله ای که لازم باشد» استفاده کنند.

دیپلمات هایی که از 26 کشور و چندین سازمان بین المللی آمده بودند مسؤولیت ها را تقسیم کردند تا کاری که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، آن را حمله گسترده بین المللی به لحاظ نظامی، دیپلماتیک و اعمال قانون درباره این گروه نامید، صورت گیرد.

کری روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «این جنگ سال 2003 میلادی عراق نیست.» او در ادامه افزود: «ما ائتلافی نظامی را برای تهاجم ایجاد نمی کنیم. ما به همراه همه بخش ها و برای ایجاد یک تحول، ائتلافی نظامی تشکیل می دهیم.»

ظهور ناگهانی دولت اسلامی نه تنها به رقبا و متحدان قدیمی شکل تازه ای داد، بلکه جنگ داخلی سوریه و اختلافات فرقه ای عراق را نیز که مهم ترین تهدید در خاورمیانه محسوب می شوند، تحت الشعاع قرار داد.

این تصور که آمریکا نگرانی های مشترک خود با دشمنانی مانند ایران و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، را مشخص کند، عجیب و شگفت آور است، همان طور که مشارکت میان عربستان سعودی، مرکز معنوی اسلام سنی و عراق که رهبران شیعه دارد، بعید به نظر می رسد.

جان کری روز دوشنبه خاطرنشان کرد حمایت از عراق در حالی که این کشور رو در روی جنگجویان داعش قرار گرفته است، تا چند ماه پیش به هیچ وجه قابل تصور نبود.

همزمان با آغاز مذاکرات پاریس که نماینده ای از ایران یا سوریه در آن حضور نداشت، هواپیماهای جنگنده فرانسه در مأموریتی که به منظور شناسایی صورت گرفت در آسمان عراق به پرواز درآمدند.

تنها فرانسه است که به طور علنی پیشنهاد پیوستن به آمریکا در بمباران هوایی علیه مواضع دولت اسلامی در عراق را مطرح کرده است، اما کشورهای عربی نیز در پشت صحنه تمایل خود را به انجام این کار نشان داده اند.

هدف از این کار تقویت و پشتیبانی نیروهای زمینی عراق است که تلاش می کنند تا دستاوردهای مبارزان در غرب و شمال عراق را خنثی نمایند. در بیانیه دیپلمات ها در پاریس هیچ نامی از سوریه برده نشده است. مبارزان دولت اسلامی در بحبوحه جنگ در این کشور از آن به عنوان پناهگاهی برای خود استفاده می کنند.

در اقدامی حاکی از حمایت از سران جدید عراق، کسانی که در این کنفرانس شرکت کرده بودند متعهد شدند که مبارزان داعش را از مناطقی که در عراق اشغال کرده اند «به هر وسیله لازم، از جمله همکاری مناسب نظامی» بیرون کنند.

دولت آمریکا برقراری تماس با ایران را تکذیب نکرد و گفت که مذاکرات با تهران ادامه خواهد داشت و بر نفوذ ایران در این منطقه تأکید کرد، این در حالی است که این دولت تلاش می کند تا با ترفندهای سیاسی کشوری را که کانون شیعیان محسوب می شود و به ائتلاف بین المللی که علیه دولت اسلامی تشکیل شده است، وارد کند.

جان کری گفت: «من فقط قصد داشتم همواره احتمال انجام مذاکراتی را حفظ کنم که امکان داشت سازنده باشد.» او جزئیات اساسی درخواست آمریکا را مطرح نکرد و در ادامه افزود: «قصد ندارم از این شاخه به آن شاخه بپرم.»

با علنی شدن پیشنهاد آمریکا در روز دوشنبه، به نظر می رسد ایران در حال حاضر به احتمال همکاری علیه مبارزان داعش اهمیتی نمی دهد.

به هر حال، ایران شبه نظامیان شیعه متحد خود در عراق را برای جنگ در کنار کردهای تحت حمایت غرب علیه دولت اسلامی روانه میدان نبرد کرده است.

اگر چه جزئیات مذاکرات آمریکا و ایران مشخص نشده است، اما به نظر می رسد پیشنهادی که مطرح شده بیشتر مبنی بر همکاری در پشت صحنه بوده است تا مشارکتی آشکار.